Jump to content

Ladepc


viper_block_50

Recommended Posts

Ethvert laderom trenger jo en egen lade pc.

 

Ladetabeller må sjekkes og ladedata noteres. Internet må man jo også ha.

 

Selv om jeg selv har et laderom som er på 12kvm så må man jo ha plass til presser, våpenskap, hylser og kuler +++ så derfor har man jo ikke plass til store svære maskiner og veldig knotete å ha en laptop på ladebenken, den blir før eller siden alltid i veien.

 

Derfor skal jeg lage en liten arbeidslogg her da jeg har bestemt meg for å bruke denne lille rakkeren her :)

 

http://images.bit-tech.net/content_images/2013/03/raspberry-pi-case-competition-update/pi1l.jpg

 

Skal vise fram i denne tråden de nærmeste ukene hvordan dette gjøres og hvordan man kan bygge en lade pc til under 600 kroner om man vil og har skjerm fra før av.

Link to comment
Share on other sites

Raspberry PI kan stappes i en passende eske/boks og festes med velcro på baksiden av en flatskjerm.

 

De andre kan jo finne en pent brukt laptop

og en ekstern skjerm/mus/tastatur som de setter på en egen hylle isolert fra bevegelser fra en ladepresse.

Å stappe inn Linux på en gammel XP maskin med 2GB minne

vil ofte gi en løsning med lavt vedlikehold og mulighet for

webbank.

En 24" skjerm finnes på tilbud til litt over 1000 lappen pluss frakt.

En brukt skjerm med pixel-feil er ikke å forakte.

Web-radio og youtube gir muligheter for underholdning/musikk til arbeidet i furtebua.

Gratis regneark/tekstbehandler finner de på

http://www.libreoffice.org/download" target="_blank" target="_blank

 

De som må ha Quickload får nøye seg med Windows.

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hmm prøvde å poste et svar før i kveld men det er ikke i tråden ser jeg så får prøve igjen.

 

Da har allerede noen svart på Excel biten blir Libreoffice som jeg skal bruke der.

 

Med tanke på OS så prøver jeg Raspbian først og ser om den funker greit.

 

Får bestemme meg for skjerm også snart har masse gratis av de på jobben. Først tenkte jeg på en liten 8" touch skjerm men den er jo litt klein skal man kunne finne på å smelle på en youtube film eller noe. Tipper det blir en 22" på veggoppheng da 22" passer best med tanke på plass tilgjengelig hos meg.

 

Skal fikse noen bilder i morgen men har funnet verdens søteste tastatur med innebygget touchpad og litt fint må det jo være så jeg har kjøpt eget kabinett til bringebæret.

Link to comment
Share on other sites

 

De andre kan jo finne en pent brukt laptop

og en ekstern skjerm/mus/tastatur som de setter på en egen hylle isolert fra bevegelser fra en ladepresse.

Å stappe inn Linux på en gammel XP maskin med 2GB minne

vil ofte gi en løsning med lavt vedlikehold og mulighet for webbank.

 

Selvsagt vil en brukt maskin gjøre samme og kanskje enda bedre nytte men hele poenget her er at det skal være knøttlite og ikke ta plass :)

Link to comment
Share on other sites

Disse IEE-maskinene (Husker ikke riktig navnet) som var "in" for noen år siden. De hadde vel 8-10" skjerm og akkurat nok kraft til å dra enkle programmer og XP. Om de enda er i salg vites ikke, eventuelt er det sikkert noen som har en billig en du kan få kjøpt.

 

Hører at det nevnes Linux, men om du ikke er veldig datakyndig... skaff et operativsystem som selv bestemor klarer å bruke (altså et eller annet Windows). Sistnevnte har også størst kompitabilitet med alt av programmer og duppeditter.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som om du tenker på Asus Eee og lignende. For å si det enkelt - hold deg unna. Jeg har (dessverre) hatt tre forskjellige, alle ble returnert til leverandør pga. hardware-feil. Billig, og kvaliteten er deretter. En Raspberry Pi koster ikke mye den heller, men de er bygget for å vare, og vare gjør de. Når de dør, blir du ikke ruinert på å bytte dem ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...