Jump to content

Pris på ettersøkavtaler?


gaupejeger

Recommended Posts

Hva er det DN egentlig skriver i sine brev :roll:

 

Dette kurset er obligatorisk for alle som mot betaling påtar seg ettersøk eller som stiller seg til rådighet for offentlig myndighet. Personer som har gjennomført dette kurset bør på sikt utgjøre kjernen i et lokalt instruktørkorps.”

 

DN ønsker å presisere at kravet om videregående ettersøkskurs ikke er absolutt.

 

Så har det vært en tråd om måneskinnsjakt. Der dette brevet kommer:

 

Det er faktisk tilfelle, at Dirnat som svar på en henvendelse fra politidistriktet den 16.2.07 uttalte følgende:

 

"Når et gjelder jakt i måneskinn har vi sagt at dette i utgangspunktet må ansees forbudt, men at vi av hensyn til lovbestemmelsens ordlyd som avgjør sprsmålet om straffeskyld ut fra en konkret vurdering av hvert enkelt tilfelle, ikke kan utelukke at slik jakt kan være tillatt. En kan ikke utelukke at jakt som foregår i fullt måneskinn, uten skydekke, med tilstrekkelig sporsnø til å kunne gjøre et forsvarlig ettersøk i et åpent landskap med få mulilgheter til å gjemme seg, kan være lovlig om jakten utøves av erfaren jeger utstyrt med lyssterk kikkert og kikkertsikte"

 

Når har DN offentlig sagt at dette i utgangspunktet er forbudt? Jeg har snakket med saksbehandlere og fagleder om dette, og da sier de det motsatte :shock: Når skal de bestemme seg? Har de kommunikasjon seg imellom? har de ingen retningslinjer når de skriver svarbrev? Skal vi være prisgitt hvem som er saksbehandler, og det han sier skal domstolene og oss rette oss etter, og ikke viltloven?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
Betaling eller ikke, dagens ettersøk gikk ihvertfall bra. Et beinskutt rådyr i bakken. Når det gjelder ettersøksringene er vel en plass der like trolig som å vinne i lotto tre helger på rad. Lukket losje!

 

 

Hvor finner jeg eksempel på en ettersøksavtale

Link to comment
Share on other sites

Hva betaler folk for ettersøksavtaler?

 

En fast sum for avtalen, eller per. utrykning eller timesbetalt?

 

 

Gjennom den lokale Jeger og Fiskeforening betaler vi 350kr per sesong såvidt jeg forstår. Mulig noe av summen går til foreningen - noe som er helt greit for meg

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er sånn at ekstra kursing ei helg på fylkesnivå må til for å få betalt for å rykke ut, så blir ikke jeg og Ares off. godkj. ekvipasje nei :) Har egentlig aldri ønska å stå på noen ettersøksliste uansett, vil først og fremst ha bikkje godkjent til bruk i eget jaktlag. Så her går vi for varianten med fersksporprøve i kombo med drevprøvepremiering! :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 month later...
Til 45-70gov

Kor langt strekk du deg?

No er eg spent.

 

Søndag er det søk etter bukk med skotskade i bakfot. Søket går i eige vald. Sporet går til ei elv.

Dyret har ikkje gått over. Oppover eller nedover?

Nedover på eit glatt islagt sva 50 - 60 meter. Lite kjekt og uforståeleg at bukken har pressa seg ned her.

Sporinga held fram og nokre gonger har ein så vidt kontakt med hjorten.

Det blei mørkt. Sporing måtte stoppa og blei merka av på GPS. Ekvipasjen går opp att på 600 meter i snøen til bilen.

Tek fatt på køyreturen ned tømmervegen til vanleg veg. Heimreisa tek 1 time.

Neste dag er yrkesdag og pliktig andredagssøk, det er også du klar over.

Ny start. Jegerane blir posta ut og søket startar. Hunden tek sporet. Etter litt sporing får ein bekrefta at det er rett dyr. Dyret unngår postane. Bukken er ein sluing!

Hundeføraren er ein tøffing som har vore ute ei stormnatt før. Han gir seg ikkje så lett.

Det går ned, opp - . Tida og kreftene går.

Utfordringane ved å lukkast ved eit slikt søk er STORT. Mykje mykje større enn hjortejakta.

 

Hundeføraren som alltid går med rifla i handa har no kinnet på kolben!

 

Dette var for 14 dagar sidan i bratta på vestlandet.

Det gjekk med omlag 15 timar. Kostnad: kr 110 pr. tildeltløyve for jaktlaget.

Hundeførar får kr 150 pr. time + dekka reisekostnadar.

 

Hvis man hadde sluppet en god elghund(løshund) ved dette søket så hadde bukken blitt skutt i stålos i løpet av kort tid. Har skutt over 10 skadeskutte hjorter på den måten, alle i løpet av en time etter at hunden ble sluppet. Skulle ønske vestlendingene kunne få øynene opp for fordelene ved bruk av elghund ved ettersøk av skadde dyr

 

Vet dette er off-topic, men kunne ikke dy meg...

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...
Posted (edited)

Syns det er rart at folk snakker om at det er dyrt med ettersøks avtaler på 1000 kr. 

Hunde eier betaler alt fra 12000 -20000 Kr for hunden. Utallige trenings timer for å få hunden godkjent.  Forsikring.mat.utstyr og medisiner hele året. 

Så forventer folk at ekvipasjer skal gjøre dette næsten gratis for dem. Sitte i beredskap. Kjøre flere mil. Gå timer i skogen for at en jeger ikke har klart å sette et dødelig skudd.

Jegerne er nok i det øyeblikket skudddet går oppklædd i utstyr til  en verdi på godt over 30000 kr. 

Ja er Jæger selv å jakter i Finnmark.  Dær må jaktlaget ha egen ekvipasje tilgjengelig å være registrert på laget. Så min oppfordring til storvilt jegere er få dere egen hund å slutt å klage på prisen en hundefører skal ha. Når var det sist dere foreksempel jobbet selv for 150 kr.

Edited by Jørn Eirik
Link to comment
Share on other sites

Jørn Eirik skrev (4 timer siden):

..........Når var det sist dere foreksempel jobbet selv for 150 kr.

Kanskje for 13 år siden, som var da det siste svaret i denne tråden ble gitt...minstelønnen i oktober 2010 var så vidt over kr 150,- i timen….
Tror uansett ikke du får svar da de fleste profilene i tråden ikke har vært aktive på flere år.
Sorry, I’ll take my coat….....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at ettersøk driftes som en slags forsikringsordning mange steder. Har i alle fall fått gode avtaler til overraskende lav pris. Det at mange betaler uten å behøve ettersøk dekker kanskje kostnadene for de som er uheldige og gjør at mange forventer lave priser?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...