Jump to content

Quote


Poacher

Recommended Posts

Sette/lage retningslinjer for hvordan bruke

funksjonen.

 

Dachs; du er/var inne på forumet til mac1.no, der har de helt klare retningslinjer på dette.

 

Mener det var noe slikt: Svarer du på siste innlegg skal det IKKE brukes

. Det skal også klipp/limes i det du
på. Slik at det ikke drar med seg innlegg fra flere medlemmer. Mulig dårlig forklart, men jeg tror Dachs vet/skjønner hva jeg tenker på?

 

Edit: Det er §2.8 hos mac1.no jeg tenker på.

 

Samtidig vil jeg påpeke:

§2.3 hos mac1.no som er skriftspråk, er bare så ****** lei av sms språk, folk som ikke gidder å skrive riktig osv.

Da tenker jeg for all del IKKE på de med lese/skrive vansker. De gjør sitt beste.

 

Mac1 forumet er veldrevet, kanskje litt hardt moderert noen ganger, men i det lange løp så lønner det seg (tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, ser vi har de samme tanker rundt dette med sitering og sms språk. :)

 

 

Det som jeg syns er irriterende er når det er en drøss med bilder som er sitert i neste innlegg kun for å legge til en liten kommentar.

Det kommer vi til å bli strenge på, og dette vil bli moderert.

 

Mange takk for tipsene og hjertelig velkommen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Syns vel kanskje at det er på sin plass og referere til foregående inlegg noen ganger for og få en sammenheng i svaret. Det har vært postet endel svar på et annet forum som nesten er umulig og skjønne noe av. Men det er det og vise moderasjon da. Mye og forlite forderver alt het et ordtak føritia. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg setter pris på at det faktisk blir skrevet på nynorsk eller dialekt og ikke bare rett fram et diktaturisk bokmål. Har man en brei dialekt som man også skriver på kan det jo lønne seg for vedkommende og moderere de værste utrykkene sine for å gjøre seg godt nok forstått. Det er vel en hvers skribent ansvar å utrykke seg slik at en blir forstått. det er ikke vi andre som har missforstått, vi har bare fått det dårlig forklart. Så min oppfordring er å være positiv til et rikt språk.

 

En liten digresjon til trådens egentlige tema. Når det gjelder øuote funksjonen, så er det her som med mye annet. det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg huet! en gyllen middelvei for å få fram et poeng er greit. men disse super quotene er ofte unødvendige.

Link to comment
Share on other sites

 

Mener det var noe slikt: Svarer du på siste innlegg skal det IKKE brukes

. Det skal også klipp/limes i det du
på. Slik at det ikke drar med seg innlegg fra flere medlemmer. Mulig dårlig forklart, men jeg tror Dachs vet/skjønner hva jeg tenker på?

 

 

Dette er greit, men da må det også være en funksjon som gir beskjeden "Mens du har skrevet har andre svart på samme innlegg. Ønsker du å forandre ditt innlegg?"

Ellers blir det bare forvirring på hvilket innlegg man egentlig svarer på.

Link to comment
Share on other sites

..Hvis noen har problemer med nynorsk, så er jeg ganske stødig på bokmål også. Men er utrolig glad i nynorsk, og håper det er greit...

SELVSAGT skal du fortsette å skrive nynorsk! Det er et skriftspråk likestilt med bokmål så det er slett ingen grunn til å endre seg der :P .

Nynorsk og bokmål er Norges to normerte skriftspråk, og kan selvfølgelig brukes. Det er skriving på "dialekt" (det er ikke noe som heter å skrive på dialekt - det finnes ingen normerte dialektskriftspråk), SMS-språk osv som er en forbasket uting - tregt å lese, vanskelig å forstå og generelt masete å se på.

Link to comment
Share on other sites

Her vil jeg støtte trådstarter. Det å lage forumregler som sier at i forumet skal vi bruke skikkelig språk tror jeg er en lur ting å gjøre nå. Dersom vi begynner med dette fra og med nå er det ingen stor sak å få til, men om vi venter noen måneder kan det være for sent.

 

Bruk av quote-funksjonen kan ødelegge tråden, og man bruker unødvendig lang tid på å lese innleggene. Egentlig burde man quotet minst mulig, eventuelt bare akkurat de tingene man ønsker å svare på. Nøkkelen er nok å få klarlagt noen få enkle retningslinjer for hvordan dette bør gjøres, og så får vi som er her nå gå foran som gode eksempler når det kommer nye brukere til.

 

Jeg mener også at vi utmerket godt kan kreve at det skal skrives korrekt bokmål eller nynorsk. Dette er egentlig ingen stor sak, og man merker stor forskjell på dem som prøver etter evne, og på dem som ikke bryr seg. Det å huske på at setninger begynner med stor bokstav og slutter med punktum bør også være mulig for de fleste. Bruk av korrekt norsk gjør innleggene mye lettere å lese.

 

Bruk av dialekt mener jeg ikke er noen god ide. Jeg er veldig tilhenger av at man skal snakke dialekt, men i skriftspråk blir det fort uoversiktlig. Husk også på at det dere kaller sms-språk i mange tilfeller egentlig er dialekt det også.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...