Jump to content

Winchester 94 pre -64


Zenith

Recommended Posts

Har lenge hatt lyst på en Winchester -94 aller helst før -64 utgave i 30-30. Noen som har gode ideer om hvor dette kan skaffes? Virker ikke som det er så lett i fedrelandet, og "over there" hvor tilgang og pris er tilfredsstillende er det heller vanskelig med leveranse. Fant en hos HH i Danmark, men syns kanskje prisen på godt over 10 lapper ferdig tolla blir litt drøy. Noen som vet om en til salgs, evt har gode råd å komme med?

Hvorfor jeg vil ha en sånn? 'Cause I can... Og fordi jeg fortsatt husker Macahan Family....

Link to comment
Share on other sites

1894 winchester dukker stort sett opp hele tiden... men pre 1964 er vel litt værre med. Meg bekjent er det vel først og fremst m70 som helst skal være pre '64 men mulig det er fint for '94 også.

Jeg vil ha en trapper utgave i det hysterisk ukorekte .357 mag (eller 44 mag...)

Link to comment
Share on other sites

Har både pre og post 64. Den nyeste er glattere i ladegrepet, må ikke like mye kraft til i låsingen. Sansynligvis en tilfeldighet..

Det er nok ikke så stor forskjell på om den er produsert før eller etter 64.

Begge sender hylsa akkurat like klokkerent midt i panna på førtegangsskyttere (og er akkurat like slarkete).

Link to comment
Share on other sites

Sideutkast løser pannebrask problemet og gir mulighet for titterør.. Men da kan man forsåvidt like greit gå for en Marlin, som i mine øyne har en bedre lademekanisme og sterkere kasse. Men kvalitet er selvsagt ikke det viktigste i en rifle.

 

30-30win kan heller ikke velte elg, med mindre man kniper igjen øynene og ser bort i det man trekker av.

.30 kula lager også ett ufint hull i småvilt og med butt spiss er kulebanen mer som en pingpongball.

 

Alt i alt gjør dette en Winchester 94 i 30-30win akkurat passe ufornuftig. Jeg gir derfor valget terningkast seks, løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Pre eller post 64 spiller liten rolle for meg, selv om jeg har et stk. pre-64 arvegods.

 

Det viktigste er at rifla er produsert før den ufyselige gjennomgående boltsikringen ble innført på syttitallet. Tangsikringen som kom etter denne er enda verre. Den gjør det omtrent umulig å montere tangsikte.

 

Sideutkast og kikkert? Da er sjarmen helt borte, like greit å gå for en automat med plaststokk.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mye fornuftig, ser at en del av dere tenker likt som meg... Tror det dreier seg like mye om følelsen som fornuften når det gjelder denne typen rifler.

Skal ta en telefon til Sport 1 og høre hva slags utgave det er de har.

Det er helt soleklart at det skal være åpne sikter og topputkast.

Har sakset et lite utkast her som i bunn og grunn forklarer hvorfor jeg vil ha en pre-64 modell, selv om jeg har lest flere som skriver at presisjon og holdbarhet er like god på nyere modeller.

 

"From 1894 to 1963 the Model 94 lever action rifle had been manufactured using high quality forged steel parts and stocked in genuine American black walnut. The metal finish was a highly polished blue and in the later part of that era the stock had a gloss finish. It was a very solid and handsome rifle, a legend in its own time, and an American icon. It was also the world's most popular sporting rifle, and still is with over 5,000,000 sold by 2001.

 

The changes to the Model 94 were relatively minor, but never the less devastating to the 94's reputation. Stamped sheet steel parts were substituted in non-critical areas for formerly forged steel parts. The most visible of these was the shell carrier, which raised cartridges from the magazine to the breech, and stood out like a sore thumb every time the action was operated. The loading gate became a stamped and riveted part, which was also obvious. And hollow steel roll pins, which just plain looked cheap, replaced the solid steel action pins. These were not the only changes, but they were the most obvious changes and, as I recall, the ones which drew the most criticism. As a lingering result of these changes, pre-1964 Model 94's are worth about 50% more than equivalent post 1964 models in similar condition on the used market."

Link to comment
Share on other sites

Internettet er fullt av klipp og lim...

Fant dette hos chuck Hawks, når jeg brukte den første delen av sitatet ditt som søke kriterie.

 

In 1964 a number of changes were made to reduce the cost of production. These did not affect function, but cheapened the look of the rifle and were not well received by the buying public. The Model 94 has since been revised to restore the publics' perception of quality, so the 1964 changes are now a dead issue.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det fortsetter egentlig oppsummeringen av det jeg har lest meg til flere plasser.

Syns det er greit å bruke klipp og lim når det oppsummerer like godt som jeg hadde klart å beskrive selv, eller evt når kildene er bekreftet som pålitelige.

Vil det være en god investering å betale det dobbelte for en pre-64 modell? Neppe... Vil en nyere utgave gjøre jobben like godt? Helt sikkert. Er det sunn fornuft å i det hele tatt vurdere ei eldgammel børse i et såpass lite kurant kaliber som Winchester -94 .30-30? Garantert ikke. Sier magen likevel at dette er det riktige? Ja....

Heldigvis har jeg ingen bråhast, så jeg tar meg tiden til å finne et eksemplar jeg har lyst på.

Link to comment
Share on other sites

Det er helt soleklart at det skal være åpne sikter og topputkast.

Ville følt meg naken uten..

 

 

Men, som ett tanke eksperiment;

Er ikke denne knudrete og blanke munningen fin?

normal_mail3.jpg

 

 

 

 

Hva om man setter en blank sak på den munningen, liten nok til at man akkurat kan titte over med stålsiktene? Er man fortsatt innenfor rent estetisk?

(siktet feil vel for anledningen)

normal_09112010324.jpg

 

 

 

 

Deretter ett titterør oppå, i grå metall farge (ikke sølv). Nå knises det vel godt under cowboyhattene?normal_mail.jpg

 

 

 

 

Når så ett pistolgrep åpenbarer seg, da ruller vel de gamle cowboyene seg i gjørma og ler så det spruter bønner og kaffe ut nesa?

normal_mail4~0.jpg

 

;)

 

Selv om jeg liker kolbekapper og sikter av stål, i kombinasjon med gammel brukspatina. Så ser jeg også noe vakkert i det motsatte. Men at den reima er stygg, det skal er vel hevet over enhver tvil.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk omsider denne i hus, og må si meg veldig fornøyd med tilstanden på børsa. Sett bort fra et par små riper i kolba og ei tynn stripe på kassa så er denne strøken. Mekanismen er veldig tight og god, nesten for tight... Problemet er faktisk at jeg får litt vondt av å bruke den, men det går seg vel til. Var forresten en -63 modell, noen nummer fra de aller siste pre -64

Meget godt tips fra Rigby, tusen takk!

Link to comment
Share on other sites

Ikke for å ødelegge gleden, men ifølge Winchester dates of manufacture ble det ikke produsert mod 94 ifra 1942- 1948.

 

litt rart da mi har # 13073xx :D

Mulig jeg misforstår denne blekka, men jeg tolker "no record" som det står, til ikke å være loggført heller enn ingen produksjon.

Men det kan kanskje være vanskelig, ihvertfall utifra denne tabellen, å tidfeste nærmere enn en gang fra -43 til -48.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...