Jump to content

Sittende skytestilling- jaktfelt


6.5-jeger

Recommended Posts

Jeg har skutt jaktfelt sporter A i flere år nå, og prøver å finplukke litt på skytestillingene.

Jeg har problemer med sittende stilling!

Klarer ikke å finne rett balanse på våpen/kropp.

 

har dere noen erfaringer ang stilling? tenker da mest på vektfordeling og balanse, rett i ryggen? , fremmoverbøyd? , lang arm , kort arm..

 

har ekperimentert med forskjellige muligheter, men blir ikke helt klok på detta.

 

Jeg sitter i utgangspunktet lavt,- på en 12cm kloss. Finner en veldig behagelig stilling her. men føler det blir noe ukontrolerte bevegelser..

 

må pressisere at jeg har ikke problemer med å treffe bra, det er det lille ekstra jeg er ute etter :winke1:

 

runar

Link to comment
Share on other sites

Henger meg på, Ønsker også litt mer info om skyte stilling FØR jeg begynner ....(har aldri deltatt i jaktfelt)

 

Så utgangspungtet mitt er bare dette:

Presisering sittende stilling

Styret i BOJ ønsker å få presisert regelverket for sittende skytestilling. Reglene er som følger:

 

Ved sittende stilling er anlegg med albuene på begge ben tillatt, og det er tillatt å sitte på kubbe eller kasse. Stillingen er likestilt med knestående stilling, og skytteren kan fritt velge mellom disse to stillinger. Egen kasse/kubbe er tillatt brukt. Det skal være synlig lysåpning mellom brystkassen og overarmen. Våpenet skal holdes i håndflatene.

 

Presisering – sittende stilling:

Det er kun albuene som kan støttes mot bena, ikke overarm eller underarm. Som ”albue” regnes albuespissen +/- inntil 10cm mot underarm/overarm.

Ved bruk av sittestilling som medfører bruk av ”strak” fremre arm, presiseres det at våpenet kun kan ha anlegg i håndflaten. Våpenet skal ikke ligge an mot fremre underarm.

 

Link:

http://jaktfelt.com/

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter i utgangspunktet lavt,- på en 12cm kloss

 

12 cm hørtes lavt ut, men ingen av oss er like. Jeg sitter ganske høyt. Ofte på stolsekk siden kubbene som står ved standplass som regel er kappet av en gjerrigknark. Er man godt sikret mot sykdom og bendelorm i form av litt buk er det bare en fordel å strekke kroppen litt for ikke å få for mye press i mageregionen. For tett sittestilling fører ofte til mer pulsutslag på våpenet.

 

Mvh

 

35 VRM

Link to comment
Share on other sites

Høyde på sittekloss er veldig individuelt, og veldig viktig for korrekt stilling.

Jeg er forholdsvis lav (172 cm), og har forholdsvis korte armer og bein. Det medfører lav kloss. Jeg har aldri laget meg en egen, så eksakte høyden vet jeg ikke. Det er heller ikke viktig, dette varierer så mye at hver og en må finne sin egen høyde.

 

Unødig muskelbruk er fy-fy innen skyting, noe du sikkert vet.

Kommer du for høyt med rumpa, vil du måtte ha venstrehånda veldig nære kroppen for å få børsa høyt nok. Stillingen blir krampaktig, du kommer for nære kikkert med øyet og har dårlig kontroll over pipa da venstrehånda er langt innpå stokken.

Kommer du for lavt, vil du måtte bruke magemuskler / hofteleddsbøyere for å holde overkroppen i balanse. Venstre arm må legges veldig lavt, noe som gir økt belastning på venstre arm muskler. Begge deler er feil, men personlig vil jeg heller sitte litt lavt enn litt for høyt.

 

Den perfekte sittende stillingen oppnår jeg akkurat når rumpa er såpass høyt at overkroppen er i balanse eller helst "faller" litt forover av seg selv. Dette gir tyngde til stillingen og til skikkelig rekyl-mottak. Det gir tyngde og støtte i våpenet som igjen gir tyngde til armene og ned i beina. Dette låser stillingen. Beina plasserer jeg også litt skrått fra kne og utover til sidene, for å la tyngden gå så rett som mulig i bakken fra armene. Venstre hånd skal være godt utpå stokken, men ikke unaturlig langt, det gir for lav vinkel i albue noe som igjen gir høy belastning på musklene i venstre arm. Jeg har omtrent 90 grader i albuene sett fra siden. Når forholdet mellom vekta av overkroppen faller forover, og venstre arm har "passe" vinkel, så har jeg oppnådd den perfekte stillingen for meg, og jeg føler at den låses. God-følelsen øker, og med en selvtilliten og treffsikkerheten.

 

Håper du får noe ut av det, men jeg understreker at dette kun er mine egne erfaringer.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner at den mest stabile sittende-stillingen er med ræva på bakken. Uten "stubben". Jeg kan ikke forstå hvordan man kan gjøre stillingen stødigere med å klatre opp på en kloss - er det noe jeg har misforstått, eller er det påbudt med "stubbe".

Ulempen med det kan være at beina kan skli ut om det er glatt, men det er sjelden et problem, eller at en får litt lite vekt bak rifla til rekylopptak. Men likevel skyter jeg veldig behagelig slik.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er noen regel som sier at man må skyte på kloss. Jeg tror du kan sitte på bakken om du vil.

Noen må gjerne korrigere meg her om det er feil, jeg har ikke idag slått opp i NJFF regler. Angående BOJ, ser jeg ikke noe om dette ikke er lov. Det står "tillatt å" sitte på kasse, ikke påbud.

 

Personlig får jeg stødigere stilling på kloss enn på bakken (dersom ikke bakken heller en god del forover..), av grunner jeg har nevnt over. Ulempene for min del med å sitte på bakken er noen av de du selv på peker. Samt at venstre arm blir altfor rett, noe som gir økt belastning på venstre arm muskel. Og jeg klarer aldri å oppnå en slik "låsning" av stillingen som om jeg sitter på en kloss av korrekt høyde og får en lett foroverlent stilling med overkroppen.

Summa summarum er at smaken er som baken ( i dette tilfellet sitter vi på den... :lol: ), og hver enkelt må skyte slik han selv føler han skyter best. Innenfor regelverket, naturligvis.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Litt OT nå, men det er vel også regelfestet hvor mye og hvilken del av albuene du kan støtte på knærne, uten at jeg har detaljene i hodet. Her kan det kanskje bli trøbbel med lav stilling? Regelverket ligger på njff.no

 

Personlig sitter jeg på isoporkloss og passer på at jaktbuksa ikke strammer over, kremt, mage-"muskelen". Stolsekkhøyde blir alt for høyt og jeg får da problemer slik som dagl nevner. Ikke sjans til å sitte på bakken.

Link to comment
Share on other sites

Ihht til NJFFs reglement skal en sitte på kubbe eller kasse. Egen kasse er lovlig. Likestilt med knestående.

Klipp fra NJFF regelverk:

8.4.2 Sittende stilling

Ved sittende stilling er anlegg med albuene på begge ben tillatt, og det er tillatt å sitte på kubbe

eller kasse. Stillingen er likestilt med knestående stilling, og skytteren kan fritt velge mellom disse

to stillinger. Egen kasse/kubbe er tillatt brukt. Det skal være synlig lysåpning mellom brystkassen

og overarmen. Våpenet skal holdes i håndflatene.

 

Dette er klippet ut herfra:

http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/23243011.PDF

 

Mulig det er noe sted det står at det er påbudt å sitte på kubbe eller kasse, men jeg har aldri vært på noe stevne der dette er overholdt. Jeg har selv flere ganger sittet på bakken der kubbene er for høye.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Kubben er vel ikke definert noe sted, så den kan vel i prinsippet bestå av en bit med feks 2"x 6".

Om reglene ikke etterleves til punkt og prikke til enhver tid så regn med at de følges ved større arrangement som FM, LM og NM.

Husk også at brudd på regelverket kan føre til protest og diskvalifisering.

Man kan jo mene hva man vil om dette, men det er altså det som gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Beklager min upresise formulering. Ser selvsagt at det er rimelig ubegripelig at "det" refererer til regelverket.

 

Du misforstår. Av regelverket går det ikke frem at kubbe er påbudt. Altså må det være ok å sitte rett på bakken.

 

Eller?

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode tilbakemeldinger!

Hvordan bruker dere høyrehånda? Føler dere at det er fordel med press/støtte mot pistolgrepet, eller er det venstrearmen som skal ligge i balanse. Slik at avtrekkshånda kun skal konsentrere seg om avtrekket.

Venstrearmen; minst mulig muskelbruk, eller presse imot skulder/ overkropp?

 

I stilling,- hvis du slipper pistolgrepet, ligger rifla nesten stille sideveis, eller faller den raskt ned til høyre?

Dette har jo litt med vinkelen sideveis på venstre underarn å gjøre, og litt med hvor mye press/støtte du henter fra høyre kne..

 

Erfaringer?

 

-runar-

Link to comment
Share on other sites

I min optimale sittestilling låses stillingen av sin egen vekt.

Vekt av overkropp + gevær går ned i armene og ned i bakken gjennom beina. Overkroppens tyngde går fra skuldre via overarm og albue til kne. Våpenets tyngde går fra hendene og underarmen til albue og kne. Jeg har omtrent lik belastning på begge armer.

Vekten vekten fra overkropp kompenserer vekten fra våpen, og begge samles der albuen møter kneet. Derfor vinkler jeg også beina fra kneet og ned. De plasseres noe utover og forover, slik at føttene er litt bredere enn knærne, og står litt foran knærne. Dette for å få så rette linjer av tyngdefordelingen til bakken som mulig. Jo rettere linje, jo mer av vekta bæres av skjelettet og mindre av muskler.

 

Litt mer utredning om høyde på stillingen, sett i lys av ovenstående:

Sitter man for lavt, forsvinner tyngden av overkropp, og våpen-vekten møter ikke utjevning ved albuen/kne. Sitter man for høyt, vil mye vekt av overkroppen også gå over i geværet, og dytte det forover. Man får ikke korrekt vektoverføring ned mot albue/kne. I tillegg tillater ikke stillingen da at foten blir satt noe særlig foran kne, da dette må være så høyt som mulig for å få våpen i stilling. Det gir at overkroppens tyngdeoverføring har mindre rett linje ned i bakken.

Tenk skjelett og rette linjer når du bygger opp stillingen. Det gjelder for alle stillinger, men for sittende er det veldig viktig da man har krav om veldig god presisjon i stillingen.

 

Dersom man bare skal ha støtte på venstre arm og denne være i balanse, så utnytter man etter mitt skjønn ikke stillingen fullt ut. Det er lov å støtte med begge armer, noe som utvilsomt er mer stødig enn bare en arm. Men om høyre arm skal være uten belastning og ikke endre skytestillingen ved bevegelse, er det heller ikke støtte fra den. Da kan man like gjerne sitte i vanlig knestående med støtte på bare en arm. Noe som jeg mener er en ufattelig god jakt stilling, og flere burde lære seg / trene på, men det er en annen diskusjon.

 

Så ja, jeg sitter slik at det er press/støtte mot pistolgrepet. Det gir press fra to kanter, som er stødigere enn kun press nedenfra (som det hadde vært med kun tyngde på venstre arm). Presset er jo statisk, og tar ikke mye av min konsentrasjon.

 

I jaktfeltskyting (der man ikke kan bruke reim som i DFS) må man alltid bruke noe muskler. Men jeg tilstreber alltid minst mulig muskelbruk. Man kan gjerne mene at man er sterk som fy, men sitter man lenge nok å presser, så vil anstrengte muskler skjelve etterhvert. Det gir størst utslag om man skyter flere stevner samme helg, eller skyter mye på en dag. For eksempel i en finaleskyting etter en vellykket innledende runde. Man er vant til å skyte innledende runder, men de ekstra finaleskuddene kommer "på kjøpet". Og det er nettopp da, gjerne også på mindre blinker enn i hovedrunden, at man trenger en stabil stilling uten skjelving i muskler.

 

Så nei, jeg presser ikke mot skulder / overkropp med venstre arm. Tyngden av overkroppen presser seg selv mot geværet når jeg har korrekt høyde på stillingen, det møter tyngde av våpen fra andre kanten og støtten fra begge armene gir støtte til stillingen. Kontakten med geværet er godt og rekylmottak er stødig. Har man godt grep på venstre arm, trenger man nesten bare klemme litt godt med hånda rundt kolben (låser vinkel i venstre albue) for å holde våpenet oppe. Skjelettet bærer resten.

Nøkkelen til det hele er korrekt høyde på kasse/stubbe, og tanke rundt stillings-oppbygning.

 

Igjen påpeker jeg at dette er mine tanker og erfaringer, men jeg håper du kan hente noe ut av det.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...