Jump to content

Sig Sauer P226 X-Five Allround


TonyR

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Har sett gamle-varianten blitt brukt med stort hell i Production. Selv kjører jeg en P226 TacOps der uten problemer, men skulle gjerne hatt refinement og justerbare sikter etc. fra X-Five.

 

... men nå er det ikke lenge til man vipper over i standard. Står på venteliste for X-Series X-Five Supermatch, levering en gang mot midten av 2014.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jeg har en X-five Allround og er meget fornøyd med den. Har en typisk "medium" hånd og var i begynnelsen litt skeptisk da jeg følte at skjefte var noe stort. Den følelsen er helt borte og jeg trives nesten bedre med denne hvor jeg får et godt grep med begge hender, enn typisk slanke 1911 grep hvor jeg må "stable" henda litt mer. Funksjonsmessig er vel Sig'en noe av det bedre du får, og har ikke hørt om noen som ikke får de til å gå knirkfritt så lenge ammo er riktig tilpasset. Jeg bruker min X-Five A i DSS IPSC Production klassen med moderate 135 faktor (20 grader C) ladninger (4,3 grs N320 / 124 grs Berry RN) og har der en fin ballanse mellom presisjon og funksjon i dette våpenet. Fikk tak i en "lurium" retur fjær som etter sigende skulle redusere følt rekyl, men det ga ingen merkbar forskjell og jeg gikk tilbake til orginalen. Ellers er rekyl opptaket veldig bra, og massen som er i bevegelse (slide) er relativt lett, så skytemesig virker det riktig. Siktene er gode og det er lett å finne riktig siktebilde. Avtrekket er ikke justerbart (som på X-five) og noen har bemerket at DA avtrekket er litt tungt - men det er helt rent. SA avtrekket er veldig bra - og her kan det sikkert være forskjeller fra modell til modell. Min Allround har gått 25 - 30000 skudd og går som en strek enda... min anbefaling er løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hvordan gikk det med leveransen din Rino? Fått vidunderet i hus ennå?

 

Jeg har forhørt meg litt rundtom, og ifølge en amerikaner som påstod seg å være bransjetilknyttet er ikke produksjonslinja på Supermatch i gang ennå, så jeg kan nok begynne å skrive forlengelsessøknaden på ervervsgodkjennelsen min :P

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ny kontakt med Hunters House i går, og da var Supermatch'en min kommet på lager. Penger etc. er ordnet, så da er det bare byråkratiets skjeve gang (pluss moms) som står mellom meg og drømmepangen :D

 

Tenker en går Full Retard på Youtube etterhvert med unboxing, table top review og skytefilm. Merkelig lite av det på forståelig språk når det gjelder denne modellen, så noen må ofre seg for fellesskapet :D

Link to comment
Share on other sites

Ny kontakt med Hunters House i går, og da var Supermatch'en min kommet på lager. Penger etc. er ordnet, så da er det bare byråkratiets skjeve gang (pluss moms) som står mellom meg og drømmepangen :D

 

Tenker en går Full Retard på Youtube etterhvert med unboxing, table top review og skytefilm. Merkelig lite av det på forståelig språk når det gjelder denne modellen, så noen må ofre seg for fellesskapet :D

 

Kjenner jeg er svært misunnelig. Har ventet på min siden i fjor høst fra min lokale forhandler.

x-five eller x-six?

Link to comment
Share on other sites

Min er eIn X-Five.

 

Kjenner til ventesmertene ja, har venta på min sidan oktober.

 

Capsicum vurderte eg ikkje som leverandør. Når dei ikkje gadd svare på mail forrige par gongane eg ville kjøpe noko, og ikkje har noko antydning på sidene sine om at dei fører produktet orka eg ikkje maile, vente, ringe, få beskjed om å maile, vente att...

Livet er for kort til å rote rundt med forhandlarar som ikkje viser ønske om å selje. Hunters House brukte lang tid på å få vara til lager dei og, men dei er i det minste responsive og entusiastiske.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vi har X-Six Classic på lager, X-Five Classic og Supermatch-utgavene ligger i bestilling og ventes til lager iløpet av en måneds tid.

Tar forbehold om variabler her.

 

Prisene er som følger:

 

X-Five Classic: Kr. 21 151,-

 

X-Six Classic: 21 967,-

 

X-Five Supermatch: 22 217,-

 

X-Six Supermatch: 23 048,-

 

 

Vil informere om at forskjellene på disse pistolene er i hovedsak kosmetiske, det du betaler ekstra for er en rett avtrekker og en hane med hull i.

X-Six Supermatch er ellers levert med Aristocrat PPC sikte.

 

Vi har sendt prisforespørsel på tilleggsutstyret tidligere, men ikke mottatt noe enda.

Må derfor komme tilbake til dette.

 

Med vennlig hilsen / Best regards

Capsicum.

 

 

Er gira på en X-Six kjenner jeg...

Link to comment
Share on other sites

Hvor gammel er denne mailen?

Mener at x-six supermatch ikke har tri step sikte lenger. Kun PPC utgaven, men fremgår ikke av bildene på hjemmesiden.

 

Kan virkelig ikke være slik at de har dette liggende i ukesvis men ikke får åpnet pakken pga av en toller ikke kommer på besøk. Håpløst om det statlige byråkratiet skal hindre privat næringsliv på denne måten. (Men dette er nå en diskusjon som hører best hjemme en annen plass...)

Link to comment
Share on other sites

-Siktene skal NÅ være like mellom alle utgavene, foruten PPC som har aristocrat sikte.

Supermatch ble originalt beskrevet med et tri-step sikte, men dette er fjernet fra hjemmesidene nå.

-Avtrekker er forskjellig, men er like justerbar mellom alle. (Såvidt jeg kan se av manual, men er IKKE sikker)

-Ulike grep, hvor Hogue beskrives som "absolutely manageable structure" som kan være en fordel på en pistol som normalt regnes for å ha et stort grep.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg spurte ang X-Six Supermatch fikk jeg at den kom med vanlig LPA sikte.

Her er forresten svaret jeg fikk 22.01.14

 

Hei.

 

X-Six Supermatch er på vei inn til lager as we speak, vi venter bare på import-tillatelsen.

 

 

Pistolen ser ut som du beskriver - Den skulle opprinnelig leveres med et miniatyr Aristocrat-sikte. Dette fikk de ikke til å fungere, og endte med å trekke det tilbake. Supermatch leveres derfor med samme LPA sikte som Classic

Prisen ligger rundt 22 000, får ikke eksakt pris før vi har dem på lager.

 

Match-utgaven har vi valgt å ikke ta inn, da forskjellene fra Classic er så små at den faller mellom 2 stoler.

 

Ellers har vi Classic på lager, denne er en tusenlapp billigere enn Supermatch.

Denne er utseendemessig lik, men med vanlig (justerbart) avtrekk, hammer og treskjefte.

Kan leveres med stiplede sorte skjefteplater i plast for skikkelig godt grep.

Link to comment
Share on other sites

Ble litt julaften i dag (og kanskje litt 17. mai også) da jeg var på posten å hentet min X-five Supermatch. Blir en tur på banen i morgen for å teste den. Ser rett og slett lekker ut og oser kvalitet. Uten tvil den fineste pangeren jeg har og sikkert også har sett :)

 

Nå er jeg å regne som ganske fersk og har enn så lenge null erfaring med dynamisk, men denne ble kjøpt primært for dynamisk og også militerfælt. Det som jeg ble overrasket over er at det virker som om det er single action only? Det jeg trodde var spaken for å felle ned trekkeren for å kunne skyte double action viser seg å være sikringen. Nå står det også på produkt beskrivelsen av supermatch at den har "Sports take down lever".. Noe jeg trodde var mekanismen for å spenne ned hanen for å skyte double action (se link under).. Eller er dette rett og slett beskrivelse på at det er enkelt å dele pangeren i to? Står i det minste IPSC approved på beskrivelsen... Så bør vel fungere i Standard? Er vel bare i production som singel action only ikke er tillatt?

 

Nå er det ikke slik at jeg på død og liv må skyte double action, men kan dere bekrefte at dette ikke vil by på problemer når man skyter i standard og eventuelt militerfælt? Er det altså tillatt å bare skyte single action her? Eller er det jeg som enda ikke har skjønt hvordan man tar avtrekk med double action..?.. hehe..

 

Blir en fin helg! ;)

 

http://www.sigsauer.de/files/sigsauer_s ... rmatch.pdf

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også bruke min in IPSC standard, og tro meg, det er absolutt ingen ulempe at den er single action. Heller tvert om. Dersom dette hadde vært et problem ville det ikke vært slik 1911-dominans i sporten :D

Har en DA/SA-pistol krever reglene at man tar første skudd DA. Dette gjør at første avtrekk blir betraktelig tyngre enn de påfølgende, noe som kan gjøre første skiva litt inkonsekvent. I mange tilfeller velger jeg å sette tre i første bare for å seife, for jeg vet at når jeg hører pipet og blir ivrig, da går første skudd ganske lavt.

 

... for DA-avtrekket til Sig er tungt.

 

Default ready condition for en single-action pistol i Standard er ladd, spent, sikret i hylster. Sikringen vipper du av under trekk/på tur opp, og så er det rock&roll. Nøyaktig regeluttrekk fra Handgun Ready Condition:

8.1.2 Self-loading Pistols:

 

8.1.2.1 “Single action” – Chamber loaded, hammer cocked, with external safety applied.

 

8.1.2.2 “Double action” – Chamber loaded, hammer fully down or decocked.

 

8.1.2.3 “Selective action” – Chamber loaded hammer fully down or decocked, or chamber loaded,

hammer cocked with external safety applied.

 

Den siste der kan en glemme på "vanlige" Sig'er, DA/SA-variantene deres har ikke eksterne sikringer, så da blir det DA-avtrekk der også.

 

... og bare for å svare på den andre enden av spørsmålet: i NSF Felt bruker man verken sikring eller doubleaction, der er det oppspent og klar til rock&roll på signal. De krever ikke engang at du har fingeren ute av bøylen. Mer eller mindre fast rutine for revolverfelt-gutta å starte avtrekket allerede på vei opp. Mang en felt-skytter har rotet opp grusen 45 grader foran seg :P

Link to comment
Share on other sites

Mange takk. Veldig oppklarende og nå er det bare å glede seg enda mere!! Ble ellers veldig positivt overrasket over grepet på supermatch. Var veldig nære på å be Capsicum om å montere det sorte grepet de bruker på Capsicum utgaven da jeg har prøvd dette og det falt i smak. Eneste jeg synes er at det var litt vel ruglete slik at det ble på kanten til ubehagelig når man klemte skikkelig til. Supermatch derimot virder det som kombinerer godt grep med behagelig grep. Hjelper at grepet faktisk ser ganske kult ut også!

 

En ting som forvirrer meg litt er sikteinnstillinga. På min Pardini står det R og pil til høyre for å justere treff til høyre og up og pil opp for å justere treff opp. Her står det også "Up" og pil mot klokka og "R og pil med klokka" Med det skulle jeg tro at man justerer mot klokka for å justere treff opp og med klokka på siden for å justere treff mot høyre.. Men.. I manualen står det "screw clockwise to shift the points of impact to the left" (altså motsatt av pilen med klokka med en R på) og adjust clockwise to shift the points of impact downwards (alstå her stemmer det med det som står på skuret med skru med klokka for å justere opp"

 

Prøver å pugge meg til en logikk her, men på min Steyr LP05 luft så er det greit for da er det bare å skru motsatt av det som står på pangeren for å justere treff. På Pardinien er det samme vei som hva som står på skuret for å justere treff, men her er det altså samme som står på skuret for å justere vertikalt og motsatt for å justere horisontalt...

 

Er det noe jeg ikke har skjønt her?.. hehe :roll:

Link to comment
Share on other sites

Siktet er vel den eneste tingen Sig ikke har lagd selv (edit: Det er Hogue som lager X10-grepene på Supermatch). Det er et LPA-sikte. Vanligvis er det en god ting, men de er italienere :D

 

Du får bare ta med deg pangen på skytebanen, sende av gårde noen skudd, skru ti hakk en vei og se hvor du havner. Enhver unnskyldning for noen flere skudd gjennom en Sig er en bra ting :D

Link to comment
Share on other sites

Ble 150 smell på banen i dag med gode samlinger. Fikk omsider skrudd det til å treffe senter. Det står faktisk SigSauer på siktet så om de ikke har laget det selv så har de i det minste fått banket inn logoen sin. Kjennes veldig bra ut, men lurer litt på om jeg skal få på et fiberkorn....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...