Jump to content

Tikka T3: rail eller direktemontert sikte?


razumny

Recommended Posts

Etter flere års skyting med forskjellige varianter av militære våpen, samt endel erfaring med egne luftvåpen med Picatinny rail, har jeg sett hvor nyttig det kan være med en slik skinne. Ryggmargsrefleksen blir derfor å ønske å montere en på den Tikkaen jeg skal kjøpe når kjøpstillatelsen er i boks.

 

Er det noen som har noen synspunkter på dette?

 

Edit: Redigert tittel, presisert spørsmålet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

På mauser og Remington stiver skinna av kassa og gir potensielt en mer presis mekanisme. Dvs en som påvirkes mindre av omgivelsene (fukt, kulde, varme etc.).

 

Nå er T3 noe med det stiveste du får med magasin all den tid utkasteråpningen er så minimal som den er. Litt avhengig av hvilken skinne du kjøper kan du få problemer med utkast. Skinner laget for T3 har vel utsparing for dette.

 

Ellers er det ikke uvanlig å frese utkasteråpningen litt nederst for å få mer positivt hylseutkast.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor picatinny ?

Skal du bruke flere sikter på våpenet?

Om børsa skal brukes med bare en kikkert, og til jakt, så ser jeg ikke poenget med picatinny.

Skal børsa brukes til langhold, så kan jo en skinne med tilt være veien å gå.

 

Kassa på en T3 er stiv nok i massevis og trenger ikke skinne får å stive opp kassen.

Og med ringer, så vil du få kikkerten lavere enn du vil klare med skinne

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Tikka T3 som jeg har brukt originale montasjer med baser som går i sporet og ringer skrudd på basene. Med disse er det litt kilent å få plassert montasjen slik at den ikke kommer i veien for utkasteråpningen. Kikkerten kommer stort sett for langt bak for meg. Mer merkbart med originalstokken enn med den Bell&Carlson stokken jeg har på nå.

Neste forsøk var å sette på en Heavy Duty EGW(eller noe sånt) Picatinny skinne. Denne er lite problematisk å bruke, bortsett fra at jeg hadde lyst å bruke en av to Zeisser med skinne. Jeg fikk tak i en EAW montasje som går rett i sporet på Tikka og passer på skinnen til Zeiss.

Som konklusjon vil jeg si at Picatinny skinne er bra når man bruker kikkert uten skinne, altså med ringer. Zeiss kikkert med skinne er sære grier, men eliminerer alle problemer med at montasjen kommer i konflikt med utkasteråpningen.

Optilock ringer som er lagd i et stykke har jeg ikke prøvd, de bør ikke gi samme problemer som de med baser og ringer med tanke på plassering av kikkert. Det kan finnes kikkerter med spesielt korte okular som gjør at det er greit å bruke alle optilock ringer, Zeiss kikkerter har for lange okular og for lang øyeavstand til at Optilock med baser er førstevalget. Unntaket er faktisk en 6-24x56 Zeiss som har veldig kort okular. Den går fint i optilock med baser.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...