Jump to content

8x68S og tunge kuler


vegard_dino

Recommended Posts

Som kjella sier finner en mye ved søk, sitat fra tidligere diskusjon:

Jeg nektet å lade de noe mere av de til kompisen. Slaktet så helt for jævlig ut :shock:

Jeg har også vært uheldig med sikkert 8 av 10 slakt med 8x68S :cry: Ikke med Oryx , men med 200 grains Accubond, Swift, samt 220 grains Woodleigh. Tung kule i høy hastighet er ikke min greie på matvilt lenger. :?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har meget god erfaring med 8x68S på elg/annet storvilt.

Har hatt 2 børser basert på mauser-mekanisme. En med 60cm pipe og en med 65cm.

I begge riflene var favorittpatronen ladd med 220grs Woodleigh RN og ladd til 850-870 m/s.

 

Fin skuddeffekt, korte fluktstrekninger(noen knall og fall) og lite ødelagt kjøtt.

God kulebane ut til 250-300 meter og behagelig rekyl i et velbygd våpen.

Etter min mening det ideelle elgkaliber hvis holdene skulle strekke seg ut mot 200m pluss..

 

Mer universelt enn 9,3x62 og bedre balansert enn 338 Win mag, og myyye kulere patron :)

 

M

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 8x68s de siste 4 årene og felt nermere 50 vilt med den . De fleste med 180grs TSX og noen med 200grs Swift A Frame . Kan ikke se at disse slaktene blir noe værre enn med andre kalibre jeg har brukt . At det er et kaliber for lange hold kan jeg bekrefte , og rekylen er uproblematisk om stokken er rak nok :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke 8x68S ødelegger mer kjøtt enn en 300 winmag. Problemet er vel snarere at de fleste kulene rundt 200 grs er beregnet på x57is. Det som er bra med V0=780 m/s er ikke nødvendigvis bra med V0=920 m/s. :-) Selv feller jeg jevnt og trutt papp med 220 fra A-frame i drygt 860 m/s. ;-):roll:

 

Det er et akkurat passe uvanlig kaliber spør du meg, men du bør lade selv. Patronen er rimelig rett frem å lade og data er lett tilgjengelig. Rekylen er rask og hard men ikke veldig tung, om du forstår hva jeg mener.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet igjen noen tsx og et par swift og restvekta er mellom 90 og 100% på tsx og fra 75-95 på swiften . Skjøt en stor elgokse i høst med en tsx på ca 40m hold bak bog , og fant kula hengende i håra på utgangssida restvekt 181grs (litt kjøtt/blod tørket fast i kula) . Slaktevekt 360kg og nesten ingen blodutslag mellom hinnene. Jeg ser ikke noen grunn til å bruke tyngre kuler enn dette . Det måtte i tilfelle bli 200grs TSX og 220grs Swift for enda bedre dybdevirkning :winke1:

Link to comment
Share on other sites

HVORFOR MÅ DERE DISKUTERE DETTE KALIBERET HER :evil:

 

Jeg vil ikke ha det, jeg vil ikke ha det, jeg vil ikke, jeg vil, jeg, ha, det, jeg vil ha det!!!

:mrgreen:

Faen nå våknet delen av vil-ha-tarmen som jeg trodde jeg hadde stilnet for en stund....

 

Interessant kalibe. Med rette premium kulene er nok dette ett meget potent storvilt kaliber, og litt uvanlig, noe som i mine øyne gjør det enda artigere :D

 

Hmmm... Får man det kaliberet i Blaser??........ja, fa... Det gjør man...arghhh

Link to comment
Share on other sites

Jakta noen år med 196grs CDP org ammo. Blei en del blodslått kjøtt. Mistenker at den åpna noe raskt selv om den holdt godt sammen. Hastigheten var også formidabel, oppgitt til 950 m/s målt til 925 m/s på min kronograf.

 

Jakter nå med 180 grs TSX ladd med minimumsladning for MRP fra Ladeboken. Funker så bra at jeg ikke gidder å forske noe mer eller kronografere. God skuddvirkning på elg, hold fra 10-200+ m, lite blodslått kjøtt. De få kulene jeg har finni igjenn ser ut som i reklamen. Lader trenings ammo med samme kruttvekt med Norma 15 og 175 grs Sierra.

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke 8x68S ødelegger mer kjøtt enn en 300 winmag. ......

Du har vel et poeng der, men jeg har vært ekstremt uheldig med en del slakt med 8x68S- og har mistet litt av "troen" på den. Med 8x68S fikk jeg i løpet av et par sesonger uhensiktmessige stygge slakt på ca 8 av 10 dyr, deriblant ett skikkelige "vomskudd" med gode treff i hjerte/lunge. Ved treff treff i ribben hadde splinter slått igjennom mellomgulv og vominnhold ble sugd inn i begge boger, hinner fra midt på ryggen til nakke var fyllt med dritt. Det er ikke spesiellt populært å kaste en halv elg. :?

Ellers mye blodslått kjøtt på mange av de andre dyrene også(hjort og elg).

Med .300WinMag har jeg ikke opplevd så mange store kjøttødeleggelser, selv om denne også er uhensiktsmessig rask til matvilt- og griser til litt for mye kjøtt.

Men 8x68S er en flott patron, de skal den ihvertfall ha :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...