Jump to content

Jaktstøvler som knirker - hva gjør jeg?


KydeX

Recommended Posts

Jeg har et par nesten nye Crispi jaktstøvler som knirker en hel del når jeg går. Smyging er rene vitsen da hvem som helst kan høre meg på mils avstand.

 

Er det noe man kan behandle skoene med for at de ikke skal knirke? Det virker til å være i ankelpartiet foran, og øverst på innsiden av skaftet der det gnikker mot leggen min.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt mine Crispistøvler et par sesonger og ene skoen begynte brått å knirke for et halvt år siden. Jeg bruker støvlene MYE i all slags vær.

Det er j**** irriterende å høre iiiiiiik iiiiiiiiiik iiiiiik når jeg prøver å snike meg rundt i terrenget; det høres jo milevis :evil::evil: Å gå lange turer har i alle fall ikke fungert for meg da jeg som sagt bruker støvlene mye (omtrent daglig året rundt).

 

Skulle gjerne hatt gode tips jeg også, ellers må jeg bite i gresset og skaffe meg noen andre...

Link to comment
Share on other sites

Det er j**** irriterende å høre iiiiiiik iiiiiiiiiik iiiiiik når jeg prøver å snike meg rundt i terrenget; det høres jo milevis :evil::evil:

Stemmer det. Var ute etter hjort i helga, og resten av laget var heller ikke helt fornøyd med knirkinga mi for å si det sånn...

Link to comment
Share on other sites

Mye smøring med riktig remedie virker. Har et par La sportiva jaktstøvler som begynte å knirke. Smurte på et godt lag med remedie og lot de stå noen dager før jeg pusset de. Nå er de knirkefrie.

 

+1

 

Virker som den mest opplagte løsningen. Kanskje for enkelt? Husk å smøre hele støvelen. Dvs. ta av lisser og smør godt innimellom ringer og låsehemper og ikke minst hele pløsa. Vanligste årsaken til knirk er vel pløsa der lær gnukker mot lær. At innsiden av skaftet knirker mot leggen høres rart ut. Men hvis det likevel skulle være tilfelle burde det la seg løse med lange nok sokker og evnt. litt smøring av evnt. lær også på innsiden av skaftet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker å mette Crispi Hunterstøvlene mine med Beeswax før jakta.

Tar ut lissene, setter støvlene og Beeswaxen litt varmt, gjerne i sola en liten stund. Da blir voksen nesten flytende og den er lett å massere inn.

Bruker latexhansker og gjerne en gammel sokk til å massere inn voksen med. Noe av voksen fordamper, mye trekker inn.

Er ekstra nøye med pløsen, gjentar operasjonen flere ganger så jeg er sikker på at jeg har brukt dugelige mengder voks.

Vasser rundt i vått vestlandsterreng 10 dager i strekk i høstferien uten å gjøre noe mer med støvlene.

Totalt tette og kan ikke komme på at jeg har vært plaget med noe knirk.

Link to comment
Share on other sites

Brukte mye minkolje før. Er mye mer fornøyd med Beeswax.

Husk at Goretexmembranen din kan bli slitt, da er det topp å ha max vedlikeholdt lær i støvlene dine. Tørt lær er også mye stivere, sprekker lettete og mindre behagelig å ha på.

Fant igjen noen gaaamle Besseggen jeg bruker i hagen her en dag. De blir aldri gjort noe med, bare kasta bort i et hjørne etter bruk. De hadde blitt våt ved siste bruk og så havnet litt i klem da de tørket. Læret var tørt som ...noe som er veldig tørt.... og støvlene har fått en skikkelig misdannelse. Nå er de helt umulig å ha på foten. Hadde læret vært vedlikeholdt og mykt hadde det vært null stress.

 

Skosmørning er, etter min mening for gardister :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Enig med RuneAa, Beewax er bra saker, kanskje bedre enn Minkolje, men ingen problem og bruke begge, selvsagt ikke samtidig!

 

Var tom for begge deler, og det var butikken jeg skulle handle nevnte produkter og idag, så da ble det Nikwax. Har brukt Crispi Besseggen i vel 7-8 år, til enkle turer på grusvei, til de lange og bratte hjortelier, våt og kaldt, fuktig og varmt, hele spekteret. Er nok ikke av dem som har passet best på skoene, men tidvis har de fått stell! Jeg tenker og bruke dem en sesong til, da de fremdeles fungerer utmerket og er tette, selv om de har blitt brukt i myrer og våte områder. Jeg er veldig imponert over holdbarheten og kvaliteten, joda, såklart sålen er ikke som den var når den var ny, men skoene har jammen meg blitt godt og hardt brukt, så jeg kommer, basert på min erfaring til og kjøpe et nytt par av samme merke og model!

 

I tillegg kommer jeg til og kjøpe en høyere type modell, greitt og iallefall ha muligheten til og variere etter bruk og formål.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Knirkingen kommer pga at glatte læroverflater gnikker mot hverandre som om du går med en trang masochist dress under vanlige klær. Jeg har kjøpt meg goretex støvler i nubuckskin som ikke skal behandles. Ingen ulyd.

 

Ekte GI "cold weather" boots som skylles og skrubbes forsiktig i dusjen med mild såpe og håndkle for å fjerne gjørme. Goretex med nubuck puster bedre enn vanlige støvler som smøres med det ene eller andre.

 

Mulig et bedre alternativ til M77 støvelen som heller ikke er vanntett og ofte må pusses med mye griseri for å bli sm blank. Amerikanere vet hva de gjør. :)

 

DSC02848_zpsxuzkcmmf.jpg

 

DSC02850_zpsuo2lya5x.jpg

 

Vibramsåle, hvis noen lurer på det.

DSC02851_zpsiz8embn9.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

To par jaktstøvler har blitt sauset godt inn med Beewax, slik har de stått i to uker nå, de kjentes helt supre ut når jeg kjente på dem. Imorgen er det gnikk og puss, må si at jeg virkelig er godt fornøyd med Beewax produktet, så det vill det bli kjøpt mer inn av og brukt mer av og, synes det er greit å bruke tid på å ta vare på dyre sko!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...