Jump to content

ny kikkert til min 222.


andlie

Recommended Posts

Hei alle !. lurer på hvordan førstørrelse jeg skal gå for på min 222. har en gammel kikkert med fast forstørrelse å den er mildt sagt moden for utbytte. har sett på vortex sin PST 4-16x44. blir dette nok til 100-200 meter ?. eller burde jeg gå for 6-24x50 ?. alle tips mottas med stor takk ! :-)

Link to comment
Share on other sites

Har du en nett liten .222 ala Brno Fox, CZ 527, Sako Vixen, skal du ikke sette på noe digert beist. Ikke pent! :wink: Dessuten blir balansen i børsa dårlig med noe tungt bælverk på toppen. Snakker av erfaring der, med Nikon 5-20x44 på en Fox.

 

Ut til 200 meter kan du bruke nær sagt hva som helst. Jeg hadde en Sigthron 4-16x44 på toppen før. Greit nok da denne ikke var noe digert beist. Solgte denne etter hvert og satte på en Zeiss Diatal 7x50. Denne er relativt kompakt i størrelsen. Ikke for liten, men ikke altfor stor heller. Denne er såpass skarp i optikken at den fungerer utmerket utover 200 meter også. Det blir rett og slett et kombinert åtejaktsikte/toppjaktsikte. Ulempen er selvsagt raske skudd på kort hold pga lite synsfelt, men nå skal jeg ikke akkurat skyte fluktskudd på 30 meter med det heller.

 

Skulle jeg valgt sikte med variabel forstørrelse i dag (Zeissen skal aldri av denne børsa, så det "problemet" er løst!), ville jeg nok sett på noe inntil 4-16x40/44. Evt kan også 2,5-10x50 være noe. Med 50-åpning blir riktignok siktet litt større fysisk, men da har man også noe som fungerer bedre i skumring enn andre med mindre objektiv i samme prisklasse. .222 egner seg jo topp til blant annet rev og bever, og den slags jakt foregår gjerne i skumring. Ellers er jo også 3-9x40 greit til det meste. Jeg har styrt unna dette. Men det er fordi jeg synes det er "kjedelig"... Ingen god grunn det akkurat!

 

Se ellers gjerne på sikter av en viss kvalitet. Man får gjerne det man betaler for når det gjelder optikk. Det ser ut som om du har valgt mellomklassesjiktet, og da er Meopta Meostar/Artemis gode valg. Vortex kjenner jeg ikke til, men noen av dem har godt rykte. Sightron SII og SIII er bra. Leupold VXII, VX-R og VXIII bør også vurderes. Og ikke minst, se gjerne etter brukt Zeiss Classic. Følg med på annonser her på Kammeret. Plutselig dukker det opp noe som passer til en passe pris.

Link to comment
Share on other sites

rifla kommer i all hovedsak til å bli brukt til rev, gås og div småvilt jakt på forskellige hold. alt fra 30 til det som kommer til å være forsvarlig med ny optikk. har en kompis som har hadd meopta lenge som har byttet til vortex. prisene er ikke avskrekkende i det heletatt men det som lokker er livstidsgarantien :-P. tusen takk for all feedback !!!:-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...