Jump to content

hagler, klasser og søknad


aps

Recommended Posts

Hei kjent med reglene for pistol, men ikke så god på hagler.

 

Ønsker meg en winchester sxp defender 28" pumpe, og f.eks.en beretta silver pigeon O/U, men kom gjerne med forslag på hva som er egnet.

 

Bruken er, trening med venner som jakter, trening, og noen konkurranser, ingen planer om jakt med hagle med det første.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Du kan kjøpe hagle til konkurranse via njff medlemskap, men da bare en, med mindre du har veldig høy stevnedeltagelse.

Men det ligger litt i kortene at en sxp defender er totalt uegnet til formålet, og det er generelt ingen god ide å lyve for å erverve våpen.

Link to comment
Share on other sites

Hei, beklager om ordlyden ble dum/formuleringen ikke traff helt.

 

På pistolskyting havner jeg i klassen "konkuranseskyttern" hva frekvens på trening og deltagelse i konkurranser angår, men på hagle vil jeg havne mellom reakreasjon/mosjon, prøver forstå klassene og inndelingen, og hva man bør velge/ha. Det er rett og slett for å slippe låne våpen på banen, frekvensen vil jo også gå opp med eget våpen, bor bare få minutter unna nærmeste bane, så har gode treningsmuligheter.

 

Innslag til våpen/hva man bør ha kommer fra venner som jakter, og fra miljøet der jeg skyter pistol. Om noe er helt på bærtur, rett meg gjerne, sxp defender var tiltenkt med 28" løpet,ikke 18", målet med våpenvalg, og treningsfrekvenens, er primært da å være mer enn listefyll i konkuranse for 2014. Pris opptil 15k, helst fleksibel da det som varj sier jo bare blir 1.

 

På sikt er ikke jakt utelukket, men det blir ikke før tidligst 2014.

 

Lyve for å erverve våpen skal man aldri gjøre, og er heller ikke hensikten med tråden.

Link to comment
Share on other sites

Jeg søkte nettopp, og fikk innvilget, en Remington 870. Grunnlaget var "trening og konkurranse". Ingen videre dokumentasjon annet enn medlemskap i sportsskytterklubb. Skal vel ikke være verre enn det? Åssen det er mtp to hagler så aner jeg ikke, men du kan vel legge ved et maskinskrevet notat der du forteller litt om hva du skal bruke det til. Hun berta i mitt område virker veldig oppegående når hun behandler søknader i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

sxp defender var tiltenkt med 28" løpet,ikke 18",

 

Defender er utgaven av sxp med kort løp og uten choke (fast cyllinder), begge deler er svært ugunstig for å skyte på leirduer, men du kan selvsagt kjøpe en annen sxp. Men jeg tror aldri jeg har sett noen kjøpe en pumpe om formålet er konkurranse eller trening til konkurranse. Det er o/u eller halvautomat som gjelder til den slags, og det får du fint innenfor prisoverslaget ditt.

Link to comment
Share on other sites

TAKK for tilbakemelding, for meg er det mye det sosiale med gode venner å komme seg litt ut, om det er på gård hos en venn, eller på banen.

 

 

Har forøvrig tittet litt på winchester sxp "red", hvor egnet er noe slikt, og blir det for harry/uglesett? så man heller evnt bør kjøpe i annen farge? ser også fler nevner browning maximus da.

 

Har ingen venner med disse, de fleste har O/U til jakt,h eller gamle pumper ala mossberg/remington

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Gratulerer med en flott hagle! Nei, treffprosenten og prisen har lite med hverandre å gjøre. Da skulle jeg vært norgesmester :lol:

Trening og forståelse av hagleskyting er det som gjør treffprosenten. Men klart det er bedre å skyte med ei god hagle enn ei som kjennes ut som en 2"x4".

Jeg har håndtert en 692, og den kjentes veldig god ut.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny hagle! Kom deg på skytebanen og skyt :D

Takk takk, har allerede skutt 8? serier med den ca ;)

 

 

Gratulerer med en flott hagle! Nei, treffprosenten og prisen har lite med hverandre å gjøre. Da skulle jeg vært norgesmester :lol:

Trening og forståelse av hagleskyting er det som gjør treffprosenten. Men klart det er bedre å skyte med ei god hagle enn ei som kjennes ut som en 2"x4".

Jeg har håndtert en 692, og den kjentes veldig god ut.

 

Haglegrenene er vesentlig vanskeligere enn forutsett, har fått prøve meg på ordentlige baner/grener, jo mer jeg har satt meg inn i det, jo mer imponerer haglegutta. På diverse bedrift/vennegreier med slappe kastere og hagla montert er man jo sjef med en gang..... men når duene flyr fort, langt, i kryss osv, som de skal i konkurerende grenene, var det virkelig en utfordring. Har en herlig pistoluvane med 1 øye lukket også.

 

Eksterne choker, mange muligheter for rask justering av kolbe osv, + utrolig hyggelig børse selger ble utslagsgivende, da er det helt ok å legge i noen kroner ekstra.

 

Hatten av til haglegutta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...