Jump to content

Tikka T3 vs Remington VTR Kaliber .223


Elveseter

Recommended Posts

Planen er å bruke denne rifla til Bever og Toppjakt. Kvaliteten til Tikka kjenner jeg, men har ingen erfaringer med Remington.

 

Jeg vurderer VTR, da den ser ut til å være robust og stødig. Hvordan holder Remington seg over tid? Er løp og rekylbrems bare en gimmick?

Kvalitet og funksjon på hengslet magasinbunn? Presisjon out of the box?

Link to comment
Share on other sites

Støtter forige taler. Remington er å anse som byggesett, selv om du kan være heldig. Comp er bra (fint å kunne spotte seg selv), men det kan du få på en Tikka også, og i en jaktsituasjon er vel en demper mere aktuelt. Trekantpipe er bare eye-candy. Noen som syns det ser tøft ut vil jeg tro.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Kjøpt deg tikka t3.

 

Har lest at folk har problemer med presisjonen på Rem, du har de 2 klossene i front som tar i løpet, og det er ikkje alltid det hjelper å pusse de vekk for å få frittliggende løp.

 

Og så har du 1:8 twist i tikka og 1:9 i remington og da slitter du med tunge kuler.

Link to comment
Share on other sites

nå er det jo en viss forskjell på billig og dyrere remington. Deriblant stokkene som brukes. VTR har vel en Hogue overmolded sak om jeg ikke tar feil, men kjenner den ikke ellers. Skulle jeg hatt Remington i 223 så ville jeg kjøpt en VSF eller noe sånt, med HS presicion stokk. Men den blir kanskje i lengste og tyngste laget til trådstarters formål , med 26" tung pipe

Link to comment
Share on other sites

Ser at Jakt og Friluft har VTR på tilbud, mulig derfor du ser på den. Ellers er det litt urettferdig sammenligning med superduper Tikka Tactical.. Den kommer tross alt mer ferdig klar til bruk enn de fleste Remington, men prisen er jo deretter. Hadde heller gått for SPS Tactical og handlet nytt stokk. Benchrest rifler er verken Tikka eller Remingtonen du ser på.

 

Litt uenig er jeg at Remington ikke duger eller er særlig presis. Planta for to-tre uker siden en 93 mm ti-skudds gruppe på 500 meter med en Remington SPS Varmint, eneste mod er stokk og rekylbrems. Fabrikkvekt på avtrekket. Så det;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 700 SPS Tactical i .308, og valgte den foran Tikka. Den skyter fint under 0.5MOA, og jeg har hatt den med på opptil 500m bane. Nå skal det sies at Tacticalen har med si 20" pipe mer rekyl og muzzle flip, men det garanterer jeg ikke vil være et problem med .223! Jeg har hatt en CZ i .223, og den veide kun 2.6 kg, og rekylen var ubetydelig. Tactical er ei stuttjukk slegge på 3.5 kg, så du vil ikke ane noe til det korte løpet på den...

 

Når jeg får demper på min, og bytter til mer presis ammunisjon enn bare vanlig jaktmatch, så forventer jeg at Tacticalen skal skyte ned mot 0.3MOA! Så at Remington er upresis stemmer ikke. Den virker noe uferdig, ja, men det er ei lego-børse! Det finnes ingen andre børser som du får kjøpt så mye deler til! Jeg kjøpte min med en helt klar ide om at det skal være ei prosjektbørse.

 

Tikka er litt mer slepen og ferdig, den skyter steinbra den og, fyren ved siden av meg på bane skøyt bedre enn meg - men som sagt sliter jeg litt med rekyl og sprett på grunn av kort pipe. Men det er jo og grovere kaliber da... Personlig valgte jeg Tikka vekk fordi jeg ikke likte plastikkstokken. Noen vil si at Hogue-stokken på Tacticalen er for myk, men om du leser testen hos Sniper Central, så vil du se at dette bare et teoretisk problem!

 

Hovedargumentet for å gå for en 700 må være pris. VTR faller derfor bort, og dessuten mistenker jeg at den er sær bare for å være sær... Kikk litt på Tactical, og se hva du får pruta den ned i. Kan du legge litt mer på bordet og ikke ha ei børse som føles mer "ferdig" ut, så er det Tikka.

Link to comment
Share on other sites

Hver tredje eller fjerde kanskje? Gjør jeg mitt rett så blir det flere serier som sitter i samme fjerdedel av tieren. Men sverge skal jeg ikke! Mangel på erfaring ken og gi utslag i feil diagnose på :P Men jeg opplever det som at avvikene er mine feil, og når sånne serier kommer når jeg opplever at jeg har funnet flyten, ikke stresser med avtrekket og ikke anstrenger grep eller liggestilling. Rekyl og uerfaren skytter tilsier at den går bedre enn hva jeg får ut av den, men det er mange samlinger hvor alle skuddene sitter i samme fjerdedel av tieren. Jeg skyter hakket bedre med Quaden, og siden den har omtrent ikkeeksisterende rekyl og større forstørrelsepå kikkerten, så det er litt lettere å se nøyaktig hva jeg peker på. Derfor "gir" jeg litt i Remingtonens favør siden den kan finne på å sprette endel, men som sagt. Noen erfaren baneskytter er jeg ikke, så jeg skal ikke insistere på at min analyse av hva som skjer er korrekt :P

Link to comment
Share on other sites

Må forøvrig presisere at i min erfaring er det slettes ikke slik at ingen børser fra Remington går bra fra fabrikk, men de er tildels stor variasjon i hvor bra de går. Tikka har mye mindre variasjon.

Dette er meget godt oppsummert. Mange rifler fra Remington er svært presise, større andel blant de dyrere, VTR har jeg bare hørt bra om - og de to jeg har prøvd gikk som stråler. De har også bedre stokker, ergonomi og finish enn de rimeligere Remmyene.

Riflene Tikka leverer er så og si alltid svært presise. Funksjoneringen er mye glattere og det er enklere skyte bra hele veien gjennom med en Tikka T3 enn en Remington 700 som er råparkerisert.

T3ene har nå idag så mye aftermarket-stash tilgjengelig at en finner det en trenger av stokker, chassi, avtrekk, alt mulig uansett. Siste nå var jo tubegun-kit fra Eliseo.

 

Å kjøpe rifle er på en måte et lotteri, og valgene en gjør før en legger pengene på bordet og tar den med på banen er med å bestemme sannsynligheten for å "vinne".

Dersom målet er å ha ei "meget presis" rifle, som en kan stole på skyter "halv moa" eller noe med en eller annen ammunisjon, så er det mange flere vinnerlodd i Tikka-stabelen. En må og tenke over hva en gjør om den ikke skyter til forventninger/krav.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en VTR 223 med 42cm løp,men den er ikke den letteste børsa i verden.

Fabrikkammo slet jeg litt med, klarte ikke å komme under 25-30 mm samlinger på 100 meter. (fiocchi, american eagle og div winchester ammo)

Hjemmelada går bra! klarer lett å skyte femskudd innenfor 10mm

Har en 20x30 stålplate på 600 meter, ingen problem å treffe den.

 

Original stokken er helt ok, men jeg har byttet til en annen litt bedre stokk jeg hadde liggende.

Jeg kjøpte VTR fordi jeg ville ha noe spesielt :)

 

Tikka har jeg ingen erfaring med

Link to comment
Share on other sites

Om Sako Quad kan si noe om hva finnene får til, så setter den 700en helt i skyggen hva kvalitet på finish angår. 700 er jo en klasse under T3 i utgangspunktet, og jeg gikk for min på grunn av pris. Kunne jeg lagt mer på bordet så ville nok den falt raskt bort. I ettertid har jeg blitt litt sjarmert av den nesten sovjetisk, grove feelingen den har. Jeg har tenkt å bygge litt på den i framtia. Ikke rasjonelt eller økonomisk forsvarlig egentlig, bare morsomt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange, gode svar. Jakt og Friluft er tom for VTR i .223. Har funnet en annen butikk som har VTR inne, men ikke til den prisen da.

 

Er fremdeles uenig med meg selv hva jeg skal velge. Det sitter en fornuftig djevel på høyre skulder og hvisker Tikka, mens det sitter en hurragutt på venstre skulder og ønsker seg en VTR. Prisen blir nøyaktig den samme uansett våpen.

Link to comment
Share on other sites

Som mange skriver så er stortsett de dyre Remingtonene bedre enn de billige, men ingen regel uten unntak. Har sett ett eksemplar av Remington 700 ADL i kaliber 308 levere ekstrem presisjon, beste var en treskuddsgruppe på åtte millimeter.

Noen nevner at det er dårlige stokker på de billige Remingtonene, men er virkelig plaststokkene til Tikka noe bedre ? Tviler på det.....

Hadde uten tvil gått for Remington, de har i allefall en kasse som er tilpasset kaliberet, ett større utvalg i stokker og div gadgets.

Link to comment
Share on other sites

CZ527 i .223 skyter veldig godt trass sine spede 2.6kg. Jeg syns 700 VTR virker unødvendig tung - veldig kul - men tung. T3 Lite skyter garantert mer enn godt nok, og om TS ikke har noe i mot å betale littegranne ekstra så heller jeg til å tro at T3 er mest fornuftig.

 

VTR og Tactical er litt sånn barnslig fjollete og god-harry om man har sånne inklinasjoner ;) Da syns jeg Pedersens våpenlager er verdt å ta en telefon til. Fått god hjelp og god pris der.

Link to comment
Share on other sites

8" kontra 9", har det så veldig mye å si når det gjelder å stabilisere tyngre kuler

ja, riflestigning er litt som nøkler. De passer ikke "litt". En nøkkel åpner kanskje noen dører, men ikke andre, og de den ikke åpner, de åpner den ikke - det er liksom ikke sånn at du får dem på gløtt om den nesten passer...

Vil du skyte 75 og 80grs kuler (eks. 80gr Amax og 77gr Scenar), så MÅ du ha 1:8", kan du klare deg med kuler på 70-72gr og nedover så virker 1:9" fint. Legg merke til at hoppet i BC mellom 70 og 80 gr er nokså stort, så det er fra 80gr og oppover en 223 virkelig begynner å bli ei rifle man kan strekke seg utover med. Har du ikke det behovet, så trenger du ikke tenke på riflestigning.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kjøp den du liker best. Begge børsene du skriver om skyter sansynligvis bedre enn de aller fleste skyttere her på forumet. Jeg har selv en 700 varmint med Houge stokk som lett skyter godt under en moa på 100m i benk den er kammret i 22-250.

En fordel med 700en er at du kan for en rimelig penge bygge den slik du vil ha den, det finnes vel ikke noe våpen man kan få mer stæsj til enn en 700.

T3en derimot er kjedelig uten de helt store mulighetene for custum deler uten at det koster skjorta. Men et meget godt våpen for jakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...