Jump to content

Reveåte er ute


porkpicker

Recommended Posts

Har et spørsmål til dere erfarne revejegere.. Har lagt ut åta på et jorde det har vært mye trafikk av flere revetasser de siste dagene. Åte ble lagt ut for et par timer siden, og det lukter ikke "bra".. Kan jeg forvente at jeg kan se noe på åtte i dag, eller bør jeg vente et par dager?

 

Åtet er forresten et rådyr som ikke har hengt godt nok til å bli menneskeføde.. Irriterende nok, da jeg hadde tenkt å invitere venner på steik til neste helg.. Samt hele frakken, innvollene og bein..

Link to comment
Share on other sites

Er du heldig, så kan han komme i natt. Men i allefall her hos meg, kommer han ikke før et par dager etter at jeg har vært å tråkket rundt åta. Nå er jo ung reven litt mer dumdristig da.

Bare en måte å finne ut slikt på :D .....sett deg å vent i kveld.

Link to comment
Share on other sites

Da tar jeg turen bortom snart.. Har sett tre forskjellige voksene, og ei mor med to små valper jeg vil tro er født veldig seint på sesongen da de fortsatt er gråbrune av farge.. Vi snakker om et strekk på et par km, og langs vei. Gårdsbrukene ligger tett bortover her. Har lagt åte 40 meter fra et hi jeg vet det var kull i for noen måneder siden. Fra dette hiet er det ca 1km til neste. Imellom disse er det to overfylte grevling hi.. Kanskje det blir fart i kveld/natt..

Link to comment
Share on other sites

Jorda, var bortom en rask tur.. To voksene og en ung rev var 15 til 50 meter rundt åte.. Altså, jeg var for seint ute når jeg gikk ut i ni tia. Ungreven komm innom flere ganger, men har en rimelig kikkert 3-9x40.. Har ikke lys så langt ned på jordet. Får prøve igjen tidligere en av dagene.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at hvis det er endel rev i området så kommer den ofte kjapt, men sånn som her, hvor det begynner å tynnes i rekkene :mrgreen: så blir det ikke mye aktivitet før snøen legger seg og Mikkel må på langtur. I fjor skøt jeg rev i juli, og så ikke før 17. desember. Mellom dette så jeg vel en rev tror jeg. Men som sagt det er litt tynt med rev her nå etter noen år med god avskytning.

Link to comment
Share on other sites

Har vært ute to kvelder og sett etter reven, og jorda den svinger rundt i krattet. Men den kommer ikke frem på åtet ser det ut til. Ikke noe gnag når jeg var nedpå åtet for første gang i dag. Det vil si at det nå har ligget urørt og utråkket nærmere enn 70meter fra posten. Dro ned på europris å kjøpte noe hundemat, detter ble strødd litt rundt på jordet.. Håper på respons der nå. Vil ikke løsne skudd når den går i krattet.. Noen som har prøvd Norwegian polar hundefor som tilleggsåte? Lukter jo habbajakk, så kanskje det vil være greia.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve en hundeforsti fra der reven viser seg og frem til åtet. Eller om du kjøper matblod, tømmer på en ketchupflaske og lager en blodsti. Går også an å dra åtet i et tau eller noe fra der reven er observert og frem til der åtet skal ligge. Setter igjen lukt i bakken som reven kanskje vil følge..

Link to comment
Share on other sites

Er redd for at jeg får inn litt mye polakken på åta med kjøttpølsene he he. Jobber sammen med ti stk av dem, og de har en forkjærlighet for røkte pølser da disse er nærme deres egene polske pølser. Og det blir så mye grin hvis jeg legger ut for til dem he he.. Neida, hyggelige folk disse..

Link to comment
Share on other sites

Røkte kjøttpølser er snadder. Få tak i noen som er utgått på dato burde være gratis det. :winke1: men de som var ispedd bacon funker ikke like bra.

Rart du skulle si akkurat det, har nemlig lagt merke til at når vi har hatt røkt kjøttpølse til middag og jeg har lagt ut restene på åtet så har det ofte kommet rev. Disse er da stekte. Lukter nok godt.

Link to comment
Share on other sites

Har vært å tredd pølsesnabb på kvister å gnidd på stammer på vei inn til åte. Sett spør i snøen etterpå at mikkel har vært innom alle punkter selv om det bare var lukta å få. Men som sagt styr unna de med bacon.

 

Polakken skyr vel pølser om det skulle begynne å smelle. 8)

Link to comment
Share on other sites

Balter......ser ikke ut som det er skabb, mere som om det er vinterpelsen som begynner å vokse ut. Er det mye skabb i områder der du bor ??...er det ikke, så kryss fingrene for at det ikke er det.

Men som sagt, det kan være vinterpelsen som trenger gjennom sommerpelsen

Link to comment
Share on other sites

Jo flere revejegere jo bedre :D

Bare ha i bakhodet og ikke legg ut mer åte en nødvendig, man skal jo helst ikke drive med vinterforing av Mikkel.

Kjenner en kar her i distriktet som påstod han hadde lagt ut minst 200 kg med fisk og slakteavfall i løpet av vinteren i fjor. Når våren kom var alt borte.

Problemet var bare det at han på denne åta skøyt en rev i desember og det var det.

Etter den ene reven fikk han ikke tid til og jakte mer men fortsatte og legge ut åte. :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Har man ikke tid til å jakte burde man ikke ha tid til innforing heller!

Ett rådyr og litt hundefor og litt kjøttpølser innimellom holder en hel vinter for meg. 200kg? Burde være endel rev å jakte på neste sesong da. Tok 8 forrige vinter på det jeg skrev over her uten varsler og kamera.

Link to comment
Share on other sites

Det er flere som driver med det der. Rev og kråkeforing. Kjempeivrig om sommeren og snakker om at i vinter skal jeg skyte mye rev. Avtaler med grisebønder, graver åtegrop og avtale med de fleste elgjaktlag i nærheten om slakteavfall.

Så kommer høsten, masse åte blir lagt ut, men får ikke tid til å jakte enda. Men så snart han er ferdig med ditt og datt så skal det skytes rev. Så kommer julestria, mye greier, men utpå nyåret er det revetid. Men da er det også mye å gjøre på jobben, men mars-april, da er det fint, ikke så kaldt heller. Og oppss... der kom 15. april gitt, men til neste år, da..

 

Greia er også det at man kan gjerne ane det når man snakker med de før sesongen begynner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...