Jump to content

Gratis kart fra kartverket


slemmo

Recommended Posts

Kartverket har som sikkert kjent sluppet mye av kartmaterialet sitt til fri nedlasing, men er det noen som faktisk har klart å laste ned noe?

Første dagen de slapp det var det bare feilmeldinger på siden hele tiden, men nå får jeg bare beskjed om at jeg ikke har noen filer til nedlasting etter jeg har lagt filene i "handlekurven"

Link to comment
Share on other sites

Å lage kart er tidkrevende og møysommelig arbeid. Hvorfor skal folk på død og drepe ha dette gratis?

 

Noen som gidder å klippe plenen forran huset mitt i helgen. Hekken skulle også vært trimmet litt, og litt luking i blomsterbedene trengs også. Bare å ta kontakt hvis noen er interessert i å yde noen gratistjenester :D

Link to comment
Share on other sites

Vi betaler allerede for dette over skatteseddelen, det som er urimelig er å betale på nytt til helt jævlige priser fordi noen lagrer disse dataene i et format som gps'en kan håndtere.

 

frikart.no / openstreetmap.org har relativt gode kart fra før, og de vil bli enda bedre med disse nye kildene.

Link to comment
Share on other sites

...de orginale kartdataene ikke kan sammenlignes med byggematerialer, det er fullverdige kart...

 

De originale kartdataene som Kartverket forvalter er nok ikke det nei. De må, som Øystein allerede har påpekt, regnes som "byggestener". De fullverdige kartene som Kartverket har solgt, og presentert på web har vært tilleggsprodukter/-tjenster.

Kartverkets hovedoppgave, den som er finansiert over skatteseddelen, er innsamling, strukturering, lagring, vedlikehold og kvalitetssikring av data. Presentasjon av data må nok i denne sammenhengen sees på som en oppgave som er litt på siden. Derimot så har de ett ansvar for leveranse av data til folk som vil "videreforedle" de.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo nettopp det som skjer nå. Det er mange som av eget ønske bruker egen fritid på å lage slike løsninger, men på grunn av kostnaden for å kjøpe grunnlagsdata hos Statkart har ikke disse blitt brukt i slike løsninger. Det vi ser nå, er at entusiaster får muligheten til å produsere meget gode kart med samme innsats som før bare gav kart som var "sådär". Og markedet tjener på det, både gjennom de facto gratis kart til enklere bruk, og press på kommersielle produsenter til å levere gode nok produkter til å rettferdiggjøre prisen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...