Jump to content

Elgjakt og jakt på egen tomt


Gramzon

Recommended Posts

Hei

Da jeg ikke klarer å finne ut av hvilke avtaler som er blitt gjort på min families vald, trenger jeg litt hjelp fra noen som e noe mer kynding på dette området.

 

Jeg ønsker å starte eget jaktlag og starte elgjakt hvor min onkel og min far er grunneiere, men å få et nogenlunde svar om hvilke avtaler som er gjort med det jaktlaget som allerede jakter i dette området er ikke enkelt.

 

Hvilke avtaler er vanlig å gjøre om jakt på grunneiers område, og hvilke lover må jeg forholde meg til ihht dette?

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med styret i jaktlaget som jakter i området. SVJV kan du få greie på kontaktinfo hos kommunen eller jaktutvalget-eller-hva-det-nå-heter-for-noe. Jaktlaget skal inneha denne informasjonen.

 

Husk også på at du skal ha ganske stor eiendom for å få tildelt en brukans kvote.

 

Men hvorfor ikke bare bli med i jaktlaget som holder til? De fleste jaktlag er bare glade for at grunneierne (og eventuelle unger) er med å jakter, for da er det større sjangs for at jakten kan fortsette der og ikke det er noen new-age kids med forakt mot både jakt og våpen som arver grunnen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ta kontakt med styret i jaktlaget som jakter i området. SVJV kan du få greie på kontaktinfo hos kommunen eller jaktutvalget-eller-hva-det-nå-heter-for-noe. Jaktlaget skal inneha denne informasjonen.

 

Husk også på at du skal ha ganske stor eiendom for å få tildelt en brukans kvote.

 

Men hvorfor ikke bare bli med i jaktlaget som holder til? De fleste jaktlag er bare glade for at grunneierne (og eventuelle unger) er med å jakter, for da er det større sjangs for at jakten kan fortsette der og ikke det er noen new-age kids med forakt mot både jakt og våpen som arver grunnen :lol:

 

Det er snakk om et rimelig voksent område.

 

Jeg har prøvd å komme meg inn på jaktlaget i 2-3 år nå, men der er det ingen interesse av å få inn noen nye (ved mindre det er snakk om "sine egne").

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke en ukjent problemstilling og det er ingen enkle løsninger på dette.

Når en privat eiendom inngår i et jaktvald, danner dette grunnlaget for tildelt kvote.

For å kunne jakte elg må et minsteareal oppfylles. Etter dette minstearealet vil kvoten øke med økt areal.

Eier dere en stor del av terrenget er det på plass med en diskusjon om plass i laget.

Eier dere derimot 300, 400, 500 osv daa av et vald på eks 12-15000 daa, kan du se langt etter plass.

 

Finn ut det totale arealet laget jakter på, regn ut hvor stor prosent deres eiendom er av det totale lagets terreng og start derfra.

Om en grunneier trekker terrenget sitt fra et jaktlag er det derfor ingen selvfølge at han kan jakte elg (eller andre hjortedyr) på dette terrenget. Et minsteareal må ofte oppfylles først.

Avtaler er ofte mangeårige, skriftlige og bindende.

 

Innformasjon bør du kunne få hos det lokale utmarklaget (mange lokale variasjoner på navnet til denne enheten) eller kommunen.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk om det er eksisterer ett grunneierlag..

Avhengig av størrelse og plassering av eiendomen kan man også rett og slett forlange å bli med,

evt. kan man da trekke tilbake jaktlagets rett til jakt på eiendomen.

Slikt løser seg nok bare man snakker fornuftig til de rette folka.

Link to comment
Share on other sites

Din far og onkel, som er grunneiere, må da vite hva slags avtale de har? Og som grunneiere innehar de jaktretten, og kan i utgangspunktet gjøre hva de vil med den. Jakte selv, leie ut jaktretten, la være å leie ut jaktretten, la deg jakte der osv.

 

Lite engasjerer bygdefolk så mye som elgjakt og multeplukking... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...