Jump to content

Håndholdt GPS - Hva anbefaler dere?


308.win

Recommended Posts

Garmin GPSmap 60CSx. Fikk min for 2 måneder siden og er helt frelst. Med 2500 mAh NiMh batterier så holder den mer enn 1 døgn kontinuerlig drift. Den fanger lett opp satelittene, har 12 kanaler og god nøyaktighet, som regel mindre enn +- 5 meter angitt. Jeg har satt inn 2 GB MikroSD kort og det gir god plass til 1:50000 kart. Høydemåleren er barometrisk og det ser ut som den er selvkalibrerende ut fra GPS-posisjon. Jeg er i alle fall kjempefornøyd.

 

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Tror at mange hundeførere etterhvert begyner å bruke Garmin Astro. Den kan kjøpes uten band, men det er lett å få den til å ta inn hunder med band, så kan du holde øye med hva som skjer uten å mase på hundefører over radion. Vi testet det under rådyrjakta i fjor, det va bærre lekkert.

Link to comment
Share on other sites

Støtter De som anbefaler Garmin 60 CSX, veldig god GPS. Og som du allerede sikkert har sjekket så får du den for ca 2500,- no. Løp og kjøp

 

Denne ser veldig bra ut, hvordan er det med kart til denne? Kjøpes det separat eller kan man hente det fra internett? Kom gjerne med flere forslag, har ikke bestemt meg for hva jeg skal kjøpe riktig ennå.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder denne Garmin 60 CSX modellen så har jeg ikke klart å finne ut av hvor store minnebrikker det er mulig å bruke i denne, er det noen som vet det?
Fra Garmin:

Question: Maximum memory card size for X-series units

 

Answer:

At this time, the 2 GB cards are the largest microSD (Secure Digital) cards that can be used for the X-series GPS units. However, the X-series GPS units are not compatible with the San Disk Ultra II cards and therefore we do not recommend using the Ultra II micro SD cards with any of the X-series units.

 

Last modified on: 04/03/2008

Link to comment
Share on other sites

Tro ikke alt du leser fra teknisk avdeling hos garmin heller.

8Gb kort gårt rett inn, desverre er det en grense for hvor store og hvor mange kartfiler du kan legge inn om gangen i en 60Cx.

Den grensa går på ca 2Gb, det betyr at du kan ha 4stk img filer a 2 Gb, men bare bruke en av disse om gangen.

Hele Norge i topo pro, bluechart og CN2008 europa går ikke å få i en fil på 2 Gb.

Da kan løsningen være å ha bilkart og det topokarten + sjøkart du bruker mest i en fil, så kan du heller legge alle sjøkart i en fil, alle topokart i en fil og bilkart for hele europa i en siste fil.

Link to comment
Share on other sites

Fant følgende utsagn i en annonse for 60CSX på nettet: "Du har full oversikt over de beste jakt- og fisketidene, og får du litt tid for deg selv ved i påvente av at fisken skal bite, kan du forlyste deg med flere morsomme spill."

 

Noen som vet hva de mener med "full oversikt over de beste jakt og fisketidene"?

Link to comment
Share on other sites

Garmin GPSmap 60CSx bruker jeg. Veldig fornøyd. Finner sattelittene på veldig kort tid. Kammerat av meg har en Garmin Etrex tror jeg den heter. Han MÅ ha klar himmel for at signlaet skal nå de grønne mennene å få en posisjon. 60CSX finner dem sattelittene så samt du ikke sitter i en betong bunker!

 

Angående Fiske & jakt tider så er dette en fullstendig idiotisk funksjon som ALDRI burde vært lagt inn på et så pass proft produkt!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Les selv:

 

"http://www8.garmin.com/manuals/GPSMAP60CSx_OwnersManual.pdf"

 

 

Hvis du har tro på slikt er det nok en god funksjon, dette menyvalget kommer nok til å forbli ubrukt for min del. Den bakenforliggende algoritmen for utregning av beste fiske og jakttider er ikke forklart, kanskje det er en bedriftshemmelighet. Jeg tror nok at jeg har like stort hell i jakt og fiske hvis jeg bruker noen av de metoden som er beskrevet i Svarteboken.

 

 

Hilsen

Lee303

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nok at jeg har like stort hell i jakt og fiske hvis jeg bruker noen av de metoden som er beskrevet i Svarteboken.

Tiltredes, den der "jakt og fisketider"-greia har jeg null tro på. På den annen side er sol opp/ned, måne opp/ned og månefaser nyttige funksjon i forbindelse med jakt. Har sjøl en 60CS (forløperen til 60CSx) og er meget fornøyd. Det eneste jeg savner er litt mer kartminne (som man får på 60C(S)x) og høyfølsom SiRFIII-signalprosessor (som også finnes på 60C(S)x). Fikk den til jul bare noen uker før Garmin laserte CSx-modellene. Det gjorde de naturligvis på nyåret, etter at folk hadde handlet alle julepresangene :evil:

 

S-modellene har elektronisk kompass som jeg alltid har avskrudd fordi det drar ekstra batteri og er for lite stabilt (kartet "vrir seg" fram og tilbake i displayet, selv etter fersk kalibrering), samt barometrisk høydemåler som er en typisk "kjekt å ha"-greie, men ikke særlig nødvendig.

 

60-modellene kan også ta sjøkart, i motsetning til de eTrex'ene jeg har fiklet på. Jeg har fått tak i en miniutgave av BlueChart. Den inneholder bare det lavoppløselige "basekartet" og havnetider for et passe antall punkter langs kysten, men ingen skikkelig sjøkartinformasjon. Dermed kan jeg få flo og fjære med god nok nøyaktighet. Dessverre husker jeg ikke hvor jeg fikk tak i den (tror USA-oppgaven kan/kunne lastes ned fra garmin.com), og man må gjøre en endring i registeret for å få lagt den inn i Mapsource. Ikke for slike som føler seg litt usikre på PC'en, altså.

Link to comment
Share on other sites

Garmin GPSmap 60CSx bruker jeg. Veldig fornøyd. Finner sattelittene på veldig kort tid. Kammerat av meg har en Garmin Etrex tror jeg den heter. Han MÅ ha klar himmel for at signlaet skal nå de grønne mennene å få en posisjon. 60CSX finner dem sattelittene så samt du ikke sitter i en betong bunker!

 

Angående Fiske & jakt tider så er dette en fullstendig idiotisk funksjon som ALDRI burde vært lagt inn på et så pass proft produkt!

 

Om det stemmer det som sies om 60CSx'n her, er det nok den du bør satse på.

Selv har jeg en Etrex Legend, den mister satelitter i tett skog.... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også Garmin som min soleklare favoritt, spesielt brukervennligheten er suveren. Hadde tidligere Garmin 60C (den uten elektronsik kompass) og var kjempefornøyd med den. Har brukt den i bil, i båt og på jakt/tur.

Jeg opplevde den største ulempen under jakt, var at den fort mister sattelittene. Oppgraderte derfor i år til Garmin Colorado 300. Har enda ikke prøvd den på jakt (til helgen :!: ) men på alle andre områder virker den foreløpig overlegen. Større skjerm, enda bedre brukervennlighet og Ikke minst at jeg nå kan legge inn de "nye" Topo Pro kartene. Ruta er plottet, rasteplasser, fellingsplasser er lagt inn så nå er jeg klar for å prøve den til skogs :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...