Jump to content

6,5x55 i kort remington 700?


Snøfte

Recommended Posts

Kort sagt: går dette an eller blir kassa for kort?

Børsa skal ikke på elgjakt så jeg trenger ikke de tyngste/lengste kulene. Jeg har et litt sentimentalt forhold til akkurat denne rifla ellers hadde jeg jo bare solgt den og kjøpt en 6,5. Alternativet er selvsagt 260 rem men da må jeg jo nesten begynne å lade.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det går på et vis. Jeg har selv en villkatt på 6,5x55 bygget på 308 kassa. Hylsa er kortet en mm og blåst ut. Imidlertid er det på min, problem med mating fra magasin, antagelig ville en forsiktig åpning av vangene ordne det. I tilleg, går hylsebunn svært trengt i støtbunn, noe kortere patronlengde enn standard 6,5x55 er en selvfølge om man skal mate fra magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Tror bøygen her blir magasinet ditt.

De fleste Rem-700 kortkassene har vel en maks. patronlengde på irundt 71mm. ifra magasinet.

Kjekt med flere enn ett skudd i slengen.

Som du selv påpeker .260 Rem er ett glimrende alternativ om det er kuler i 6,5 som står på menyen.

Link to comment
Share on other sites

Kort sagt: går dette an eller blir kassa for kort?

Børsa skal ikke på elgjakt så jeg trenger ikke de tyngste/lengste kulene. Jeg har et litt sentimentalt forhold til akkurat denne rifla ellers hadde jeg jo bare solgt den og kjøpt en 6,5. Alternativet er selvsagt 260 rem men da må jeg jo nesten begynne å lade.

 

Dette går helt greit hvis du begrenser deg til enkeltskudd..Eller du bruker Lapua mega og rekruttammoen som begger er korte nok til og virke fra korte 308win magasiner.(jeg har prøvd) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

260 og 6,5x55 er omtrent identiske i ladeboka. Med samme løpslengde hvis jeg ikke husker feil. Kunne godt tenkt meg en 260, men så jakter jeg nesten bare småvilt.

kan være de er det. har ikke testa i praksis. for jeg har ikke en .260...

men en kompis har det. å jeg lader glatt 6,5en min til 30-50 msek mer enn han gjør med 260en sin. å vi har ca samme løpslengde....

Link to comment
Share on other sites

litt flaut å innrømme men jeg synes remingtonen i 308 er litt lei i rekylen :oops: . Det skyldes kanskje at stokken er i minste laget og kolbekappa hard. Får nok rette på dette først av alt tenker jeg. Bør legge til at det er med akkurat denne børsa jeg har det sånn. Har skutt med kraftigere kaliber uten problemer- når stokken har passet. Så det er kanskje ikke kaliberet som er problemet.........

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

jeg var flink, og søkte opp en tråd som handlet om 6,5mm patroner i rem700 i stedenfor å starte en ny..

 

here goes: jeg har en rem700 i 308, og har planer i diverse piper til denne kassa.

 

trenger jeg mer enn 50cm pipe for å hente ut potensialet i en 260?

antar det, men vil gjerne høre om noen har erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

litt flaut å innrømme men jeg synes remingtonen i 308 er litt lei i rekylen :oops: . Det skyldes kanskje at stokken er i minste laget og kolbekappa hard.

 

hadde samm problemet selv med remington originale plastikkkappe.

med ei tjukk pachmayr decellerator ble det myyye bedre.

Link to comment
Share on other sites

trenger jeg mer enn 50cm pipe for å hente ut potensialet i en 260?

antar det, men vil gjerne høre om noen har erfaringer.

 

Svaret på dette er ja. Jeg hadde 24"" løp da jeg hadde 260. Jeg brukte forholdsvis mye hurtigbrennende krutt da jeg utelukkende brukte 120 gr SMK. Skal man utnytte 260'ns fulle potensial da det gjelder hastighet bør man etter min mening ha 26"" løp. Pga. at den liker en del tregere krutt enn en 308 så er den ikke ulik 6.5x55 i så måte, den forlanger litt løp. Det spørs jo hva du skal bruke den til. Med 20"" løp som du har vil den jo fortsatt duge til det meste, men vil annta at du sliter med å klare annslagskravet til storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk ut sidene til Ragnar Hansen, www.magnumhansen.com. Under "hansen låskasser" ser du hvordan fullengde 6,5x55 får plass i kort 700. Jeg har også hatt en orginal 700 med tilsvarende config. Innfestingen til framre avtrekkerbøyleskrue ble slipt vekk og en passende magboks ble tilpasset. Sluttstykket ble åpnet litt pga at 6,5-hylsene er litt tykkere enn std 308.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...