Jump to content

Endre en Ruger SB 44 Mag. så den BARE kan skyte med 44 Spec.


Toxophilos

Recommended Posts

Hei.

Jeg har et problem som de tekniske hoder her på kammeret kanskje kan hjelpe meg med.

 

Jeg er en pistolskytende nordmann som har bosatt meg i Danmark.

 

Dessverre har Danmark strengere lovgivning enn Norge mht. håndvåpen. Håndvåpen i 44 magnum er forbudt her nede. Ifølge de seneste sirkulærer er det kun lov å eie og skyte et "rent" våpen som kun skyter 44 Special, ett helt nytt kaliber i skytekretser her nede. Jeg eier selv en Ruger Super Blackhawk i 44 Mag (New model – den med den kantete avtrekksbøylen) som jeg tok med meg fra Norge, på lovlig vis. Løpet ble i sin tid kortet ned til 6 tommer for å møte de danske skyteorganisasjonenes standardkrav til skyteprogram mht. våpenets vekt og størrelse. Man antydet at jeg dermed kunne få tillatelse til å registrere våpenet, men kun å avfyre 44 Special med det, men så snudde lovmakerne og forbød det hele.

 

Så nå står jeg her nede med et våpen som jeg ikke kan registrere og lovlig avfyre, selv med "lovlig" 44 Special ammo, siden det også er mulig å avfyre 44 Mag i det samme våpenet.

 

Jeg har store mengder prosjektiler, tomhylser (som eventuelt kan nedkortes til 44 special) krutt, diesett, masse bly, fettpresse og flere støpetenger til cal. 44. Men jeg mangler altså et egnet våpen til å skyte med.

 

Selvfølgelig kan jeg selge våpenet og kjøpe et annet våpen som utelukkende skyter med 44 Special, men jeg har egentlig lyst til å beholde mitt eget våpen. Særlig nå som jeg har kortet ned pipen er balansen blitt mye bedre. Har hatt mye moro og hygge med revolveren opp gjennom tidene og jeg vil i det lengste tviholde på våpenet.

 

Spørsmålet blir da om hvordan man på relativt rimelig vis kan ombygge revolveren til bare å kunne skyte med 44 Special. Hvis jeg får en bøssemaker til å gjennomføre en slik endring og attestere det, så får jeg registrert våpenet.

 

Jeg har en tanke om at det må kunne gå an å innsette tilpassete stålringer for å gjøre kammrene kortere slik at den kortere Special-hylsa kamrer greit mens den 3,175 mm lengre magnumhylsa ikke kamrer dypt nok. Er dette gjennomførbart?

 

Jeg har også tenkt på om det går an å få en ny, identisk tønne (ikke kortere altså), som kun kamrer 44 special. Finnes noe slikt til en overkommelig penge?

 

Og hvis det ikke finnes noen slik tønne, mon tro om man kan bruke en tønne til 41 magnum som man kan få boret opp til riktig kaliber?

 

Er det noen som har innspill på dette, eventuelt har andre ideer for å få dette gjennomført til en rimelig penge. Altså, det må være billigere enn mellomlegget ved å selge denne pistolen og handle et annet våpen.

 

Mvh

Toxophilos

Link to comment
Share on other sites

Problemstillingen har aldri vært aktuell, så jeg vet ikke om mine kommentarer er til nytte.

 

Tror jeg ville solgt den Rugeren og kjøpt meg et nytt våpen i kal. 44 SP. Eller du kan kontakte fabrikken og høre hva en ny tønne i kal. 44 SP vil koste. Trolig mindre, enn at en børsemaker bygger om din 44 Mag. tønne.

Link to comment
Share on other sites

@Geco5

Takk for svar.

Holder på å undersøke om man i det hele tatt klarer å skaffe slik tønne og eventuell pris.

Hadde liksom sett for meg at innsetting av nye foringer neppe kunne koste allverdens. Man kunne nok enkelt ha kuttet opp ei tomhylse i riktige skiver og satt inn i kammeret, selv om jeg ser for meg at messingen ville brenne opp relativt raskt av kruttgassene. Derfor tanken om stålforinger. Eller tar jeg feil, kanskje messingforinger er tilstrekkelig holdbart. Problemet slik jeg ser det er hvordan man kan få festet disse foringene til kammerveggen så de ikke løsner.

:-) T

Link to comment
Share on other sites

TS. Jeg er ikke børsemaker. Men jeg tenker, at foringer må settes inn bakfra. De må være i stål. Og da må det dreies vekk en del gods, i hele kammeret, ikke bare i forenden. Nå er Rugeren solid, men en slik ombygging vil trolig svekke sylinderveggene for mye. En 44 SP er ikke en svakladd patron! Dette kan nok en god børsemaker svare på. Men jeg tror at dette vil bli dyrere, hvis det i det hele tatt er mulig, grunnet varig svekkelse av sylinderveggene. Du får undersøke. Og lykke til. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Eneste gode løsningen, ihvertfall i mitt hode, blir å få tak på en synlinder i mindre kaliber, eller en "blank"-sylinder, og få den boret og brotsjet til 44special.

 

Finnes det originalsylinder i korrekt kaliber?

 

Det er godt mulig du kan få til noe med bøssinger som sitter med presspasning/lim/sølvlodd, men det blir en nødløsning.

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for svar.

Har nå fått en forhandler til å undersøke om man kan bestille en tønne i 44 special til min New Model Super Blackhawk fra fabrikken. Når jeg ser på Rugers hjemmeside så kommer New Model Blachawk (den med den runde avtrekkerbøylen) i 44 special, mens "min" modell kun kommer i 44 mag. Spørsmålet blir da om man kan bytte tønne modellene imellom, eller om det må freses ut en ny tønne fra fabrikken.

jfr. http://www.ruger.com/products/newModelB ... odels.html" target="_blank

 

T :-)

Link to comment
Share on other sites

Takk Hassel.

Sjekket opp i Bowen Custom Arms sin hjemmeside. En "blanks" tønne koster $295, før forsendels, før toll og avgifter og før bøssemakerarbeidet. Vil fort ende opp med en regning på det dobbelte, vil jeg tro. I såfall blir det billigere å selge nåværende våpen og kjøpe et nytt/brukt våpen i kaliberet. jfr: http://parts.bowenclassicarms.com/index ... 862fb63152" target="_blank

 

T :-)

Link to comment
Share on other sites

Fres litt av tønna i framkant slik at 44mag fabrikkammo stikker litt ut samtidig som 44spc ikke stikker ut. Sett pipa tilbake slik at åpningen mellom tønne og løp blir korrekt. Antagelig bør pipa kappes 2cm og gjenges på nytt slik at man får boret et nytt rent hull for hylsa til ladearmen. Vips har man en 44spc. 44mag vil ikke fungere (hvis man ikke lader "wadcutter")

 

Jeg tror også ei 9mm/357 tønne kamret for 44spc fungerer hvis du setter løpet tilbake på samme måte. Skal du bruke 44magtønna igjen kan du bare tilpasse løpet på nytt.

 

Bowen selger ikke til utlandet lenger.

Link to comment
Share on other sites

Ganske sikker på at .357 sylinderen til NM Blackhawk er kortere enn 44 mag sylinderen til SB.

Nå er det vel laget noen .44 spec Blackhawk på den nye ramma, som ble "reintrodusert med 50 års minne utgaven av .357 mag (Flat Top). Disse er noe mindre enn ramma og sylinder diameter på NM Blackhawk og SB

 

Hassel og kanskje jeg kan sikkert ta noen mål av aktuelle kaliber varianter etter hvert.

 

Regner med at enkleste er å kjøpe nytt, eller kamre om en 41 mag sylinder. Men siste er dyrt presisjons arbeide.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

@Torf. Forslaget ditt er sikkert gjennomførbart, men det synes dyrt. I tillegg til de maskinmessige endringene som du skriver om, så skal jo stakerporten løsnes og festes på nytt, samt at de forskjellige delene må blåneres på nytt.

Men det er en annen ting som forvirrer meg. Når man ser 44 special i sammenlikning med 44 magnum på bilder, så ser man tydelig at både hylsa og den hele patronen til 44 spesial er klart kortere enn 44 magnum.

Jfr:

2ns58c9.jpg

 

Imidlertid dukker det også opp en offisiell sammenlikningsskisse over disse to, som virker noe forvirrende. Her er 44 Special angitt med kortere hylse, men totallengden angis som lengre enn 44 Magnum.

Dette kan umulig stemme:

24qnu6o.jpg

 

T :-)

Link to comment
Share on other sites

rimelig dikker paa at det er dimensjons forskjeller mellom super blackhawk (.44 mag) og blackhawk (.357 mag / 9mm)
Der tar du nok feil. Regner med at du har en brukerhåndbok for en av disse revolverne - det er samme trykksak for begge. Baki den finner du delelisten, og den er også felles med en liten ramme nede i høyre hjørne som viser de delene som er forskjellig på Super Blackhawk. Disse er underrammen, grepsplatene, hane med bred "spur" og tønne uten fluting. Overramme og alle andre deler er identiske, så en .44 Special tønne skal gå rett i, mulig den er litt kortere slik at løpet må settes litt tilbake. Uansett betydelig mindre børsemakerarbeid.

 

Dere finner brukerhåndboken her: https://ruger-docs.s3.amazonaws.com/_manuals/blackhawk.pdf

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

@Torf. Forslaget ditt er sikkert gjennomførbart, men det synes dyrt.

 

.....

Imidlertid dukker det også opp en offisiell sammenlikningsskisse over disse to, som virker noe forvirrende. Her er 44 Special angitt med kortere hylse, men totallengden angis som lengre enn 44 Magnum.

Dette kan umulig stemme:

24qnu6o.jpg

 

T :-)

 

Forslaget til Torf er faktisk ikke så gæærent, og vil antagelig bli billigere enn de andre ideene.

 

Grunnen til at 44special er oppgitt med like lang max. patronlengde som 44mag er kanskje muligheten for å bruke lange og tunge kuler i moderne våpen?

 

Jeg tror beste og enkleste løsning for deg vil være Torf's ide, med cylinderlengden bestemt av de patronene og kuletypene som er tilgjengelige for deg, om danske myndigheter er villige til å godkjenne denne ombygningen?

 

Du vil jo fortsatt kunne kamre en 44 magnum hylse med kule satt dypt, men en slik patron vil jo ikke kunne lades til magnum'ens ytelse, pga. redusert volum.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fulgt så godt med på Ruger i det siste året, men trodde at 44 spec sylinder ikke ble laget for New Model Blackhawk ramma, bare for den ye mindre ramma. De sylindrene er både kortere og med mindre diameter og vil ikke passe. Men mulig det nå også lages til vanlige stor ramma, som alle vanlige Ruger S.A. revolvere bygges på.

 

http://www.ruger.com/products/newModelB ... D&sku=5233" target="_blank" target="_blank

 

http://www.ruger.com/products/newModelB ... /0406.html" target="_blank" target="_blank

 

Link til 5,5" 44 spec. Disse er Flat Top med stål grepsramme

 

og link til 6,5" 41 mag disse er på vanlige NM ramma og har alu greps ramme. SB er samme ramme, men stål greps ramme.

 

Synd det ikke står sylinder mål og rammevindu mål for modellene, da hadde dere lettere sett forskjellen.

 

 

Ad å lime inn ringer, har jeg aldri lest at dette er gjort, men det fantes et innligg for 30-06 til å skyte fast i kammeret og på den måten få en 308 (ble det sagt på -80 tallet)

 

Ville hørt rundt med børsemakere om det med å lime inn ringer, tror at godset blir svært tynnt og ikke et veldig interressant prosjekt for noen.

 

Selg og kjøp heller, mye enklere.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at 44special er oppgitt med like lang max. patronlengde som 44mag er kanskje muligheten for å bruke lange og tunge kuler i moderne våpen?

 

 

Ja, men hvis nå dette er den offisielle lengden til 44 Special, så må jo tønnene være like lange for de respektive kalibrene. Og da faller vel diskusjonen bort, om hvorvidt de er utbyttbare med hverandre eller ikke, i forhold til de ulike modellene. De skal jo være like lange.

 

T:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en New Model Blackhawk i kal. 41 mag., kjøpt på 80/90 tallet. (Da kunne en få denne modellen i mitt kaliber, 357 mag og 45 LC) Vet ikke om det er noe forskjell, men den ramma er i alle fall beregnet for "lange" patroner.

 

Hadde også en Super Blackhawk i kal. 44 mag., men den er borte, ellers kunne jeg sjekket. Og jeg testet aldri, om tønne/ramme gikk om hverandre. Men mye tyder på det.

Link to comment
Share on other sites

Vel, ganske umulig å komme igjennom at 44 mag og 44 spec har to forskjellige rammer og sylindere mål.

 

Alle New model Blackhawk har felles ramme størrelse, enten de er i kal 30 Us Carabine, 357 mag, 41 mag, 44 mag, eller 45 Colt

 

Derfor følger mål jeg har tatt på noen av mine New model:

 

30 US sylinder. Legde: 43,29, tykkelse: 43,95

357 mag: lengde: 41,62, tykkelse: 43,9

41 mag: lengde: 42,4, tykkelse: 43,9

44 mag: lengde: 43,35, tykkelse: 43,93

45 Colt: lengde 43,26, tykkelse: 43,93

 

Men på New Vaquero i 45 Colt (som har samme ramme størrelse, som 44 spec) er målene: Lengde: 40,86, tykkelse: 42,5

 

Sylinder lengde på NM varierer, som sees litt, men tykkelse/diameter er i praksis lik, hvilket de selvfølgelig bør være om man skal kunne benytte samme rammevindu på alle NM variantene ( nei, jeg gidder ikke ta mål av rammevindua også, det har jeg sjekket tidligere og målt til bare uvesentlig forskjell på NM variantene)

 

Ved å linje New Vaquero sylinderen mod NM Blackhawk 45 Colt sylinderen, ser jeg at innerkant av kammeret i første, ligger nærmere senter, enn på "storebror"

D.v.s selv om New Vaquero sylinderen går i rammeåpninga og på sylinder aksen til NM Blackhawken, vil ei kule avfyrt fra en slik sylinder (om den forøvrig var tillpasset til NM ramma) Treffe med del av kula i løpets nedre bakkant.

 

Det er forøvrig identisk rammevindu også på denne: http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... ditAd=true" target="_blank

 

som på New Vaquero og altså Blackhawk utgaven i 44 spec.

Link to comment
Share on other sites

Triste nyheter.

Fikk nettopp beskjed av kameraten min (som er bøssemaker) om at det ikke går an å få tak i en 44 special-tønne. Det er flere år siden fabrikken sluttet å lage dem og de er tomme på fabrikken. Så da så...

Jeg spurte ham også om han kunne sette inn foringer på tønna mi for å korte ned kammer. Joda...det kunne la seg gjøre mente han, men det ville ikke holde. Det ville bli for tynt og smått og vanskelig å få til å sitte.

Jeg fortalte da om Torf sitt forslag med å korte inn tønna og sette løpet tilbake. Selvfølgelig kunne han gjøre det, sa han. Men også det krevde mer arbeid (og penger) til at det kunne svare seg, mente han.

Å frese ut nye kammer i en tønne i mindre kaliber kunne nok også la seg gjøre, men igjen ville arbeidet og kostnadene bli for store.

 

Nå står jeg fast.

Ser ut til at jeg må selge revolveren min, som uten problemer skyter 44 special for å kjøpe en annen revolver som også skyter 44 special uten problemer.

Og så jeg som trodde at det kun var Norge som hadde vanskelige og firkantete (og korka)våpenbyråkrater.

T :-(

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...