Jump to content

rimelig kikkert til elgjakta, swaro får vente til neste år.


wolfen

Recommended Posts

Hei

Jeg trenger råd.

 

Jeg må ha ny kikkert til årets jakt. max 5000.-

 

Her er 2 stk jeg fant kjapt.

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=27133895

 

og

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=28603386

 

Meopta er jo ett godt merke men vortex har jeg aldri hørt om..

 

Andre merker som passer øynene til en 49 åring som fremdeles ikke bruker briller.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i samme situasjon som deg og kjøpte denne Vortex Diamondback 8x42, og den innfridde til de grade!! Eneste jeg har og utsette på den er skumrings egenskapene, de er fraværende.. Den har vært med på all slags jakt, alt fra toppjakt i 20- til bukke tur i Skottland i pøsregn. Alltid gjort jobben!

 

 

Nå har jeg kjøpt meg Leica HD-B og Vortexen har blitt en brask kikkert. Missforstå meg rett, kikkerten er ikke brask men den kan ligge å slenge i bilen og sku det skje noe med den får jeg ny på garantien, uansett hva og hvordan det skjedde. Helt genialt!!

 

Om du ikke skal ha en kikkert med gode skumrings egenskaper (noe du ikke får i den prisklassen uansett) er dette etter min mening veien og gå, du kan i tillegg sette 2000,- på Swaro kontoen;)

 

Når det er sagt er jeg imponert over Zeiss Conquest kikkerten, der får du mye kikkert for penga! men jeg hadde aldri giddi og kjøpt den om jeg sku slått på stortromma om ett år..(Prisen er vel litt over budsjett og om du ikke handle på tilbud hos XXL, de er det jo titt og ofte)

 

Edit: Til kun elgjakt hadde jeg nok gått for Vortex Diamondback 8x28(om optiken er like god i denne kan ikke jeg svare for, men det burde den jo være)

 

 

Mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler zen ray på det varmeste. Har både en 8x42 ed2 som er meget bra optisk og en 8x32 zrs som også er veldig fin, kompakt og lett. Dog noe kurvatur og litt manglende kantskarphet, men utrolig bra for prisen!

 

Edit: 8x42en er dessuten svært kurant i skumring

Link to comment
Share on other sites

Plutselig skjedde 2 ting, mitt søskenbarn kom med en Nikon Monarch 8 X 42.. jeg var meeget skeptisk.

Det ble dagens virkelig stoore overaskelse, kikkerten va jo bra.

Neste som skjedde var på finn.no.

På finn.no var det en rykende fersk annonse med gjeldende kikkert, telefon ble tatt opp og kjøpet var ett faktum. 1490.- kroner skiftet eier.

Noen erfaringer med Nikon Monarch 8X42 ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da er kikkert testet og den er utmerket.. faktisk ikke såå langt bak swaro egentlig..

Da blir det faktisk vurdering av en annen type kikkert til store avstander.. 56X og opp.. Noen erfaringer her ? til post og speiding hadde det jo vært kjekt med noe som man kan plukke opp av sekken for å virkelig "fintitte"..

Link to comment
Share on other sites

56 mm objektiv gir deg vel mest ift skumring og dårlig lys. Skal du "fintitte" eller speide på lengre avstander så lønner det seg å gå opp på forstørrelsen, du har lite å hente i så henseende på en f.eks. 8x42 kontra en 8x56.

 

Uansett så kjøpte jeg Vortex Vulture 8x56 etter at den vant noen tester i jaktblad i sin prisklasse. Brukte denne litt i høst på skumringsjakt, og den imponerer meg! Ser jeg ikke i den, så kan jeg heller ikke skyte med Zeiss Victory 3-12x56.

 

Kan nevne at jeg i samme slengen kjøpte Vortex Diamondback 8x42 og synes dette også er en meget god kikkert ift prisen.

 

Til reinsjakt o.l. med mye gåing og kun dagjakt har jeg en Zeiss 8x20.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...