Jump to content

.223 - rekkevidde


kimjorgen

Recommended Posts

Tror M67 her på kammeret skyter godt på avstander over 600m med 80gr A-Max! Det med 1-7 snurr. Jeg skyter selv med denne kula og snurren, bare litt større hylse. Den kula er presis!! (Jeg er ikke noe erfaren langholdeskytter, har bare pusla litt på 300m)

 

Skal du skyte langt med .223 tror jeg 80gr A-Max og løp med snurr som klarer og stabilisere denne kula er veien og gå!

 

 

 

 

mvh

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Tror M67 her på kammeret skyter godt på avstander over 600m med 80gr A-Max!

Hvor godt jeg skyter kan vel diskuteres. Det har imidlertid lite med rifle og ammunisjon å gjøre. Det er som vanlig og som regel, bak rifla, at begrensningene ligger...

 

Her en en liten vindrapport fra indre Agder.. Det er skutt på 500m, med fabrikkammo - mener forøvrig at den rifla vant et UNL 500m stevne en gang, der det meste av langholdskalibere var representert også :wink:

30102010303.jpg

 

Det lengste jeg har skutt på blink, og vært noenlunde effektiv er 750m. Oppførselen til 223en (med 80gr Amax) er svært sammenlignbar med 308Win, på 750m er det gull, og på 1000m er det såsomså, iallefall om det blåser litt.

Jeg begynner å savne den lille rakkeren, det er jo ei "systemrifle" og for tiden og for anledningen (storviltjakt om høsten) så er det skrudd i et 7mm WSM-løp. Må bli mer 223 skyting etter jul.

Det som er fordelen med 223, i ei litt tung børse, er at det ikke er rekyl - å se kulesporet selv er mer normalt enn ikke, så selv om det ikke skjer allverden når en treffer (på 750m så skjer det mer enn nok) så kan en følge kula inn i blinken, får litt sånn hageslange-følelse :roll:

 

Jeg har skrevet litt om rifla i en annen tråd:

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=16762&p=293090&hilit=223#p293090

 

Slik den så ut sist den var montert

027BF351-993C-4AA3-9BCC-0E334CD154FF-1500-0000020C98BC18E5_zpscc278cbe.jpg

 

Jerry Teo, "Mysticplayer" på Longrangehunting.com hadde et prosjekt der han drev og skjøt med 223 på en mile... Det kan sikkert googles, men det jeg finner i farta er et par av videoene. Enhver får mene hva de vil om "presisjonen".:

 

 

g skrev en gang i en annen tråd at vanlig hyllevare (FMJ 55gr i 1:9) blir ustabil etter ca 600m

Jeg har sett folk skyte mye rart, og noe av det rareste var nok 55gr Vmax på 550m. De traff med spissen først og laget runde hull - der de traff :roll: Presisjon vet jeg ikke helt om det var.. Men det blåste litt. Flere sorter av slik østeuropeisk ammo som dynamiskskytterene bruker ser ut til å fungere greit til å treffe gonger ut forbi 500m. Samme med noe av det som forsvaret bruker i HK416, masse ES og ikke voldsomt presist, men jeg har sett det brukt på feltstevner med et visst hell. Og Lapuas 69gr Scenar ladning er også meget presis iallefall til 600m.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Jeg skrev en gang i en annen tråd at vanlig hyllevare (FMJ 55gr i 1:9) blir ustabil etter ca 600m, men det ble avføyd som vås.. Så jeg sier 2000m denne gang og håper på å treffe bedre.

..næh, holder jeg fortsatt på litt over 600m

 

Har rifla stabilisert kula 100% er den stabil videre, luftstrømmen rundt kula fortsetter å holde den stabil selv om kula begynner å rotere saktere.

Derimot så er det jo en del kuler som kan bli ustabile når de blir subsonic, kanskje det du tenker på?

Link to comment
Share on other sites

Driver og skyter litt med en 223 med 80 gr Amax selv innimellom, men bare ut til 500m. Sykt digg å skyte 223 synes jeg!

 

Bittelitt OT kanskje, men gitt at 80 gr Amax overlever overgangen super-trans-subsonisk, noe det virker som den gjør ref andres erfaringer og han som skjøt 223 på en mile. Rent hypotetisk, hvis man skyter i 1500m høyde og utover et tjern hvor nedslagene kan observeres. Vil kula da fortsatt være stabil på si 3000m, eller vil den bli ustabil underveis selv om den greide overgangen til subsonisk greit? Tenker da rent teoretisk, har planer om å prøve dette i praksis hvis det går i orden med en grunneier, men det blir ikke før til sommeren evt. Å kompensere for x antall hundre MOA må jeg også finne en løsning på...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...