Jump to content

Omforming hylse 30.06


trevis

Recommended Posts

Forsøkte og det gikk bra å omforme hylse 30.06 via die 8x57 IS til 9.3x62. Hylsen er ca 1,8 mm for lang og må trimmes.

Spørsmålet er om jeg får en hylse som er forsvarlig å bruke med normale ladninger i våpen cal. 9.3x62? Tenker spesielt på den sterkt utvidete hylsehalsen som nødvendigvis må ha blitt tynnere. Noen med erfaring som kan svare?

Link to comment
Share on other sites

Ja, det går alldeles utmerket og er vanlig måte å lage seg 9,3x62-hylser i USA.

 

Om noen sekunder vil noen skrive noe om at 9,3x62-hylser og dermed kammeret har større diameter i bakkant og at du derfor vil få bul på hylsene osv. Til det er det en ting å si; fram med micrometeret og mål et utvalg 30-06 og 9,3x62 hylser fra feks Norma og Lapua; dere vil oppdage noe snodig....

Link to comment
Share on other sites

9,3x62 og 30-06 er ikke basert på samme hylse; det skal egentlig være dimensjonsforskjell på hylse/kammer.

30-06 er oppgitt til 11,96mm i diameter målt rett over utdrager-rillen, 9,3x62 12,1mm på samme sted.

Etter å ha målt en haug 9,3-hylser og googlet intenst har jeg funnet at den eneste som produserer hylser til x62 med rett mål er Partizan; alle andre bruker åpenbart samme basci brass som til 30-06.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel et tilfelle som strengt tatt er feil men i praksis ikke noe problem. Trykkringen får man fordi hylsehodet ikke utvider seg, så om patrona ikke har støtte der gjør jo strengt tatt ikke noe. Ved omlading bruker man die tilpasset korrekte mål, så etter 1. skudd burde ikke belastningen på hylsa bli større. At en produsent som Norma tør å gjøre det sier vel alt egentlig?

Link to comment
Share on other sites

Ulvster: 30-06 kunne hett 30-03. Den ble lansert i 03, men den endelige versjonen kom på markedet først i 06. Har jeg hørt.

 

Leste ikke hele tråden, det hadde allerede HK presisert.

 

Når det er sagt, tenk at vi går rundt og vet sånt............

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg har hørt så er 30-06 og 30-03 to forskjellige kalibre. 30-06 er basert på 30-03 som kom tre år før. De er nesten identiske, men ikke helt 100%. Springfield M1903 blant annet var originalt kamret for 30-03. I 1906 begynte de altså å bruke 30-06 hylser i M1903'en.

 

Jeg har ikke egentlig peiling, men det er noe jeg har lest :)

Link to comment
Share on other sites

Ettersom jeg har hørt så er 30-06 og 30-03 to forskjellige kalibre

Stemmer det, 30-03 hadde 65mm hylse. Friflukt ble også justert for å passe bedre til spitzer-kulene som 30-06 benyttet. De første våpnene ble kamret om ved å sette pipa tilbake, det er grunnen til at man beholdt riflestigningen på 1:10 som ikke var påkrevd for de nye kulene. Så mens en 3006 kan avfyres i et 3003-kammer kan ikke 3003 brukes i 3006, man må derfor regne de som to forskjellige patroner (kaliber betyr strengt tatt løpets borringsdiameter).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...