Jump to content

Problemer med lyddemper.


m983006

Recommended Posts

Har ei Tikka T3 Tactical i 308 som jeg nå må stille siktet på når jeg setter på lyddemper,

noe som jeg aldrig har behøvd å gjøre før.

 

Noen som har hatt samme problem eller vet hva som er galt?? (Det er ikke lyddemperen, kjøpte ny demper igår og den går også skjevt)

 

Og det er ikke snakk om 10-15cm ned den går me demper, men 30-35cm til høyre og 4-5cm ned.

Link to comment
Share on other sites

Har nok ikke noe med skjeve gjenger,såfremtil kula ikke tar i demper. Det er den nye demper som forandrer svingningene i løpet ved avfyring. Kan være heldig ved å kappe pipe litt og forandre nærmere igjen ? Eller få en demper der du kan forandre moduler på ??

Link to comment
Share on other sites

Når jeg bruker den gamle demperen so tror jeg den skjøt 10cm opp og 10cm til høyre om jeg ikke husker feil.

 

Kjøpte den demperen for 3-4år siden og har aldrig behøvd å stille om sikte før nå.

Hadde håp om at det var demperen og kjøte ny, men som sagt skyter den 30cm til høyre nå.

 

Vet at på de gamle ståldemperene så må det stilles på høyden, men aldrig vert bort i noen som skyter so mye til siden

 

Hadde en liten prat med en våpensmed for noen timer siden og fikk beskjed om at det muligens kunne være skjevt på gjengepartiet, smuss på kontaktflaten mellom løp og demper eller noe i gjengene

 

Har gjort helt rent, og prøvde å måle litt på gjengene me skyvelær (muligens litt for grovt verktøy til og måle slikt med, men virken rett ut for meg.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke tenke meg at det kan være det.

 

Har ikke justert på siktet siden jeg monterte det for 2år siden.

Har samling på 1-2cm også med og uten demper.

 

Tror jeg skal ta den inn til bergen i morgen og få en smed til og se på det.

 

Skulle absolutt hatt den i orden til hjortejakta begynner.

Link to comment
Share on other sites

Treffpunktforandringen med og uten demper kan være dramatisk, og skyldes endret pipesvingningsmønster når en monterer en noe som veier noe på munningen, enten det er demper eller brems. Hvis rifla fortsatt er presis med demper på, er det bare å skyte inn på nytt, og for all del bruke den samme demperen på jakt som du hadde på ved innskyting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppfatter deg slik at dette har oppstått brått, da er det noe som har forandret seg. Du må undersøke om du har slått gjengene skjeve, eller om det er grader/slagmerker på anleggsflaten i pipemunningen, eventuelt om det er skitt i gjengene eller på munningen. Gjør også demperen helt ren.

Det kan være at skjefteskruene eller kikkertmontasjen er løs, stokken kan ha forandret seg slik at løpet har kontakt med forskjeftet under skyting.

Kontroller hele våpenet, slikt skal ikke forandre seg uten en klar årsak.

Link to comment
Share on other sites

Har ei Tikka T3 Tactical i 308 som jeg nå må stille siktet på når jeg setter på lyddemper,

noe som jeg aldrig har behøvd å gjøre før.

 

Noen som har hatt samme problem eller vet hva som er galt?? (Det er ikke lyddemperen, kjøpte ny demper igår og den går også skjevt)

 

Og det er ikke snakk om 10-15cm ned den går me demper, men 30-35cm til høyre og 4-5cm ned.

Det er relativt uvanlig at treffpunktet ikke endrer seg med/uten demper. Skyter du med annen type ammo nå enn før? Hvilken demper hadde du før og hva har du kjøpt nå?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...