Jump to content

Lading av reduserte ladninger.


Mas-36

Recommended Posts

Hei.

 

Har ladet mye og er ikke noe fersking innen lading. Men har stortsett holdt meg til det som er oppgitte startladninger og normale ladninger. Men det å lade litt i gråsonen er også moro(når erfaringen sitter). Derfor har jeg startet å lade 30.06 med N-110. Vil legge ut erfaringer når de kommer og håper dette er noe folk vi sette pris på.

 

 

(Tittel og første tråd er endret litt)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvilke(n) ladebok/ladedata bruker du?

 

Ladeboken (den norske) oppgir stort sett bare ladninger i den øvre enden av skalaen.

Hornady's ladebok for eksempel oppgir flere ladninger, fra slappt til kjappt.

 

Mener man finner .308 ladninger ned mot 30-30-nivå der.

Link to comment
Share on other sites

Takler du engelsk og googler "subsonic reloadingdata .308", finner du ladedata i bøtter og spann. Om du tør bruke de, er noe annet. Jeg har brukt 220grs+240grs MK HPBT med N110, N120 og N133 bak. Alle basic data har jeg funnet på dot-internett... Samle sammen litt data og sammenlign før du satser;-)

Link to comment
Share on other sites

Har lest mye på nettet men det er ofte bare ladedata med amerikanskekrutt og det hjelper så lite :wink: Og ladningene mine trenger ikke være subsoniske. Holder fint med ladninger rundt 5-600m/s også.

 

Men regner med jeg må forske og finne ut selv her, men fint å ha noe å gå på av erfaringer blandt andre før jeg setter igang.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at Høggerns ladninger er greie. Du trenger ikke Liens artikkel for å lade med N110 i .308 - selv om gamle nummer av VJ alltid er relevant lesning.

 

Jeg har brukt N110 i både .308 og 30-06. Ladningene mine var i underkant av Høggerns. Hva som passer for ditt våpen, må du nok finne ut selv.

 

Til alle som ønsker å eksperimentere med svake ladninger: Vær forsiktige og ta nødvendige forholdsregler. Sjekk kruttnivå i hylsene før kula settes i, slik at dere unngår å lade med dobbelt kruttmengde. Bruk sunn fornuft, følg med på trykktegn og kronografer ladningene. Det er selvsagt en fordel å ta utgangspunkt i verifiserte data.

Link to comment
Share on other sites

Alternativet slik foreslått tidligere er å kjøpe reduserthylser, men det innebærer jo både ekstra kostnad og litt styr.

Jeg har kun testet i 30.06 og disse har da hylsevolum i området 300 whisper.

De kommer da med ladedata, og finnes i de fleste std kalibre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg testet redusert i 30.06 for første gang. Siden en Winchester er hos legen så ble det den andre :mrgreen::mrgreen:

 

En M670A fra 70 tallet. Løpet er 56cm og passe godt brukt. Kikkereten en 2-7x33 fra Bushnell. Orginal stokk og ett veldig godt orginalavtrekk.

 

Ladet opp 3x2 skudd av begge ladningene.

 

Krutt: N-110

Hylser: Lapua.

Tennhette: Odin(fra våpensmia)

Kuler: Lapua 100grs HPCE og 147grs Nato.

 

Jeg glemte igjen kronografen hjemme så fikk ikke målt hastighet. Men rekylen var latterlig :lol: Spesielt den med Lapuakula. :smile:

Presisjonen ble ca 6cm med Natoen(her må det testet opp og ned på krutt mengde) Lapuaen likte ladningen og sammlet på ca 20mm(den ene serien sammlet 15mm den andre ca 25mm)

 

Så skal bli moro å se om presisjonen med Natokula blir bedre.(samler ca 30mm med vanlige ladninger)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Da det fortsatt er litt krutt tørke så lurer jeg på om H-110 er veldig forskjellig fra N-110? Har de siste månedene ladet endel med N-110, men butikkene i området er tomme for kruttet :( Men en butikk kan skaffe H-110 tror jeg. Så om noen har brukt dette kruttet kan fortelle litt om hvordan det er forhold til N-110 setter jeg stor pris på det.

 

Andre med erfaringer rundt reduserte ladninger er også velkommene til å skrive her :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Trailboss er ikke på lager og de kunne ikke gi noe svar på når eller om de fikk igjen på lager :cry:

 

Har fått ladet litt med mantlede kuler og N-110. Dette har fungert greit. Men har nå lyst til å prøve meg på blykuler og enda lavere hastigheter. Derfor lurer jeg på om det er noen her inne som har ladeboken utgave 2 og som er så snille og greie og kan dele litt ladedata fra den delen der de lader blykuler og lave hastigheter.

 

Moro med en 30.06 som sparker mindre enn en 6,5x55 med rekrutt ammo :wink:

Link to comment
Share on other sites

Kule: 152 grains Lyman 311466GC .309" COL 74,1 mm

N-110 28,0 grains +D (dacron) 701 m/s

 

Kule: 173 grains Lyman 311041GC .309" COL 75,0 mm

N-110 25,0 grains +D 618 m/s

 

Kule: 187 grains Lyman 311334GC .309" COL 83,5 mm

N-110 24,0 grains +D 579 m/s

 

 

Data er fra Ladeboken utg.2 med VV N-110 i kal .30-06.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Ny rifle i 30.06 er i hus og hylser "laget". Så nå blir det nye runder med å teste ut litt redusert.

 

S&B hylser.

Odin tennhetter.

N-110 fra 25 til 28grs.

Raufoss kuler på 147grs.

 

Har gått greit i andre 30.06 våpen uten tegn til trykk. Presisjon fra snusboks til 3-4cm. Ikke noe superpresisjon, men godt nok til trening på 100meter.

 

Spennende å se hva denne rifla klarer. Har også noen 165grs blykuler med GC som skal testes med samme ladninger. Men det blir en gang jeg har pusset ut all mantel fra pipa.

Link to comment
Share on other sites

Fikk testet presisjon og slik i dag, men ikke hastighet pga regn.

 

25grs ga masse soting. Og horribel presisjon ca 5cm.

26grs ga soting kun på halsen og presisjonen lå ca 25mm.

27grs ga mindre soting og samme presisjon som 26grs ladningen, men hettene ble litt flatere og hevarmløftet ble merkbart tyngere. Så stopper der.(med så nytt løp fikk jeg trykk tegn tidliger enn med de godt brukte pipene jeg har brukt før)

 

Tenker jeg går for 26grs ladningen som ga mindre trykk og god presisjon.

 

Testet også 2 treskudds med 100grs Lapua HPCE kuler. Ladet disse med 28grs N-110. Presisjonen var ca 20mm på begge seriene og ga soting på halsen.

 

Kommer tilbake med hastighet på de lovende ladningen så fort jeg har mulighet.

Link to comment
Share on other sites

Magnum hetter ja, skal se om jeg ikke prøver det også senere. Men er så langt fornøyd med std hetter. Mener å huske fra tidliger at det var ganske jevne ladninger tidliger med std hetter og slike ladninger.

 

Var hvertfall ikke større avvik enn med mye fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...