Jump to content

Lading av 8x57 IRS for dobbeltrifle


Streamdip

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg skal de nærmeste dagene gå i gang med lading for første gang.

 

Oppgaven består i å teste forskjellige ladninger av 12,7 g Oryx i Heym 26 8x57 IRS som fra fabrikk er regulert med 12,8 g RWS ID Classic. ID Classic er ikke bare lite tilgjengelig, eller utilgjengelig, patron i Norge, men også en dertil lite egnet storviltkule.

 

Normas ladedata oppgir. Min. 43,0 gr/Max. 44,8 gr med 203-B krutt, mens Ladeboken 7 oppgir Min. 43,0 gr/Max. 45 gr. hvis jeg ikke husker feil.

 

Spørsmålet mitt er hvor mye jeg bør øke ladningene med i starten?

 

Ser for meg å lade f.eks. 4 skudd 43,0 gr, 4 stk. 43,5 gr, 4 stk. 44,0 gr og f.eks. 4 stk. 44,5 gr til slutt.

 

Bør jeg lade mer en 4 skudd i hver ladning? Og bør jeg evnt. ha flere ladninger til å begynne med? Andre ting?

 

Teorien min er å teste 4-5 forskjellige ladninger fra min. til oppunder max. for å se hva som går best, og så lade ett nytt parti med mindre forskjeller rundt den ladningen som gikk best i første test.

 

Dersom jeg ikke finner en god ladning i det hele tatt blir neste steg å teste samme kule med 202 krutt. Deretter evnt. bytte kule.

Link to comment
Share on other sites

Du bør også prøve med N-140 og N-150. Fine krutt i rilleutgaven. Hjemmelading.no har flere tyskekuler som kan prøves ut. Se om de har noen mere moderne utgaver av orginalkula med lik form og profil.

 

Ellers bør det være mulig å finne ei kule eller flere hvis mann letter innen samme vekt. Det tar bare litt tid i slike våpen.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke ut til at det blir en enkel oppgave å finne en liknende kule som ID Classic (heller ikke på hjemmelading.no). Nærmeste er vel RWS Uni Classic som de desverre ikke leverer i dette kaliberet. Sett bort i fra kuledesignet hadde jeg valgt Lapua Mega dersom den var å få i 8 mm. Det er den ikke, så jeg anser derfor Oryx som et godt kulevalg. Nå har jeg i hvertfall en boks med 100 stk., så da må jeg bare forsøke.

 

Spørsmålene består:

 

Hvor mye bør jeg øke ladningene med i starten?

 

Bør jeg lade mer en 4 skudd i hver ladning? Og bør jeg evnt. ha flere ladninger til å begynne med? Andre ting?

Link to comment
Share on other sites

Vet du hastigheten på den ammoen rifla er regulert med?

Har du en eller flere av de? Trekk ut kula og vei ladningen, det kan sammen med det du finner av tabeller gi deg et godt hint om hva som er fornuftg å starte med.

 

Jeg har aldri ladet for DB-rifler, men har sett en og annen som har prøvd seg; basert på det-du må god tid på banen, sinnsro og være systematisk. Hvis ikke går det som med en kar som kom dragende med ny brukt DB i 9,3x74R, kilosvis med hjemmeladde patroner; børsa ender på finn.no...

 

Har du sjekket div utaskjærs forum? accuratereloading.com og nitroexpress.com feks? vil tro det er endel info om temaet der.

Link to comment
Share on other sites

Vet du hastigheten på den ammoen rifla er regulert med?

Har du en eller flere av de? Trekk ut kula og vei ladningen, det kan sammen med det du finner av tabeller gi deg et godt hint om hva som er fornuftg å starte med.

 

ID Classic er ladet til en hastighet på 750 m/s noe som jeg tolker som hard lading i dette kaliberet når jeg leser div. ladetabeller rundt om kring.

 

Jeg aner jo ikke hvilket krutt RWS bruker, så jeg klarer ikke helt å se at det hjelper å veie kruttet i en ID Classic... Men jeg kjøpte naturligvis med en del av denne ammoen for å komme i gang.

 

Du slipper nok å se denne børsa på Finn.no... 8)

Link to comment
Share on other sites

Tanken min er/var at vet en hastigheten og kruttvekta så finner en i tabell en ladning som med samme kruttmengde gir ca samme hastighet.

 

Eks du veier ladningen i en orginalpatron til 50grs; vet kulevekt og utgangshastighet, finner fram til en kule med samme vekt og lik form, blar i din rikholdige stabel ladebøker og finner at 50grs SUperduperkrutt med denne kula gir samme hastighet som orginalpatron.

 

Jeg TROR det er en god måte å begynne på.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har ikke dobbelrifle i kaliberet, men ei innstikkspipe til drillingen.

 

Bruker Hornady 170 grain til trening og Woodleigh RN 196 grain til jakt.

 

Hornady: 45,0 grain Norma 202, COAL 72,0 mm. Meget god presisjon, 15-20mm

 

Woodleigh: 41,2 grain Norma 202, COAL 74,40mm. 35mm presisjon.

 

Litt off topic, men det er ikke alle som lader til dette kaliberet og det er moro å dele det en har.

 

slb

Link to comment
Share on other sites

Sit. rap. etter første runde med lading og testskyting:

 

Først og fremst veldig fornøyd med første runde lading i praksis. Kjøpte Lee Breech lock anniversary kit, og må i grunn si meg fornøyd. Vekta er litt knotete å stille inn, og det tok ikke lange tiden før jeg også bestilte meg en kruttdrypper(trickler). Blir slitsomt i lengden å sitte å riste på ei skje...

 

Jeg fulgte opprinnelig plan i første post. Etter mange målinger med forskjellige metoder endte jeg opp med COL 77 mm. Den kunne nok være litt lenger, men det har etter hva jeg har lest meg til ikke veldig stor betydning. Orginal ammo har COL 74,5 mm.

 

Samlingene varierte derimot lite. De lå stort sett rundt 70 mm. Minste og kraftigste ladning viste tendenser til å være hakket bedre enn de i midten. Sterkeste ladning var den beste selv om noe naturligvis kan tilskrives avtrekk. 4 skudds serier i en dobbel gir således grobunn for usikkerhet.

 

Nå er neste runde testpatroner ferdig ladet. Bestående av 6 skudd 44,7 grain og 6 stk. 44,9 grain med 203-B, og 4 stk. 41 grain og 4 stk. 42 grain med Norma 202.

 

Jf. Normas tabell er jeg da 0,1 grain over max med 203-B, men jf. ladeboken 7 er 0,1 grain under max.

 

Sammenligning med flere andre ladetabeller viser at Normas tabeller ser ut il å være nokså forsiktig i angivelse max-ladninger. Men som fersking i ladegamet er jeg likevel litt ukomfortabel med å bevege meg såpass høyt i ladning. Men med 44,5 grain-ladning var det på den annen side ingen antydning til trykktegn.

 

Gleder meg til morgendagens test! 20 skudd i benken med lett børse+hard kappe i 8x57 irs holder dóg merker jeg. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Sit. rap. 2. runde testskyting:

 

Inget videre... oppnådde ikke bedre samlinger med økt ladning utover 44,5 gr med 203-B. Norma 202 så ikke børsa ut til å like noe bedre, snarere værre. på 42 gr. ladninga med 202 opplevde jeg en del soting, og det hele kjentes rart ut. Det kan henge sammen med at det har blitt noen skudd med 203-B, og at rekylen blir annerledes med 202. Sotinga derimot har jeg ingen åpenbar forklaring på. Ingen tegn til overtrykk på hylsene (RWS).

 

Fredag skal jeg prøveskyte 44,5 gr ladinga med 203-B engang til for å se nærmere på akkurat hvor "mye bedre" denne ladningen er i forhold til alle andre. Dersom den ikke gir overraskelser vil jeg prøve et par andre kuler.

 

Da står jeg imidlertid overfor utfordringer med å finne riktige ladevekter. Jeg har bestillt meg 200 gr Nosler Accubond pga. av høy BC og boattail, også har jeg bestilt 181 gr Brenneke TOG på grunn av "tilsvarende" kuleform som RWS ID Classic 198 gr som igjen er laget av Brenneke TIG.

 

Problemet er mangel på ladedata for disse kulene i 8x57 IRS med Norma 203-B eller 202 krutt.

 

Jeg har lest et par steder at man kan benytte 8x57 IS ladninger - 10% til å lade IRS-utgaven. I tilfeller hvor kruttet er Vihtavouri N150 ser det fra Ladeboken 7 ut som om man i de fleste tilfeller kan trekke i fra 1 grain for å finne brukbare Norma 203-B ladninger. På den annen side ser jeg at dette ikke er konsekvent.

 

Det samme forekommer med Vihtavouri N140 ladning som i en del tilfeller ser ut til å være rimelig tilsvarende Norma 203-B, men heller ikke her alltid. Noen ganger er N140 oppgitt med lavere ladevekter enn 203-B.

 

Hvorfor disse variasjonene?

 

Etter litt regning fra IS ladninger - 10% og evnt. - 1 grain dersom ladningen er oppgitt med N150 ser det for Accubonden ut som om min-max ladning ligger i området 40 - 43,5 med 203-B. Ladeboken oppgir COL til 75 i IS og Nosler COL til 77 i IS. Påvirker dette ladevektområdet noe?

 

For Brenneke TOG ser det enda mer usikkert ut. Eneste kilde er ladedataene til Brenneke selv, og der er det kun oppgitt én ladevekt med Viht. N140. Den er på 48 gr med COL 77. Som tidligere nevnt ser det ut til at en del ladninger har tilsvarende ladevekter mellom N140 og 203-B, men på den annen side er 48 gr langt høyere ladevekt enn jeg sålangt har forsøkt. Ladeboken 7 oppgir imidlertid 48 gr ladevekt for Sierra Prohunter 175 gr i 8x57 IRS både for N140 og 203-B.

 

Er jeg på villspor i beregningene mine???

 

Råd og veiledning mottas med stor takk!!

 

Dersom noen har QL, og kunne tenke seg å kjøre dataene gjennom der er pipelengden min på 55 cm.

Link to comment
Share on other sites

Ser Norma har ladedata for Nosler partition 200 gr i 8x57 IRS -> 41,5 - 43,7 gr med 203-B. Nosler oppgir like ladedata for Partition og Accubond IS, så da ser det ut beregningene i dette tilfellet stemmer ganske bra hvis ladningene for disse kulene også kan være like i IRS.

 

Brenneke TOG er jeg fremdeles usikker på. Denne kula har også "torpedo"-formet/kileformet bakende. Vil dette påvirke ladevekt/trykk i en eller annen retning i forhold til ei kule som er rett bak?

 

Noen som har gjort seg noen erfaringer med TOG? Evnt. i andre kaliber som kan ha en overføringsverdi? Tenker da på oppførsel i forhold til tilsvarende kulevekter fra andre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er den "lykkelige" eier av en Valmet 412 med dobbelrifleløp i 9,3x74R.

Med den slet jeg veldig med samskyting. Selv om den ikke har loddede løp så er det veldig viktig å la løpene kjøle mellom hvert doble skudd. Videre er det viktig å prøve å få en ide om på hvilken avstand skuddene krysser hverandre i forhold til innskytingsavstand (kruttmengde)

Fikk til slutt tilfredsstillende samling med 18,5g Lapua Mega

Link to comment
Share on other sites

Eks du veier ladningen i en orginalpatron til 50grs; vet kulevekt og utgangshastighet, finner fram til en kule med samme vekt og lik form, blar i din rikholdige stabel ladebøker og finner at 50grs SUperduperkrutt med denne kula gir samme hastighet som orginalpatron.

 

Du har helt sikkert rett i at dette kan være en god fremgangsmåte. Problemet mitt er at jeg sliter med å finne en tilsvarende kule med tilhørende ladedata. Nå har jeg kommet til at Brenneke TIG er kula i RWS ID Classic, men Brenneke har et nokså spesielt kuledesign og dertil minimalt med ladedata. Nærmeste i kuleform er TOG som jeg har nevnt, men da i enten 181 gr eller 220 gr som begge er omtrent like langt fra 198 gr.

 

Uansett, takk for innspill!

 

Selv om den ikke har loddede løp så er det veldig viktig å la løpene kjøle mellom hvert doble skudd. Videre er det viktig å prøve å få en ide om på hvilken avstand skuddene krysser hverandre i forhold til innskytingsavstand (kruttmengde)

 

Jeg gjør så godt jeg kan i følge skyteveiledningen til Heym: Avfyrer begge skudd innen 7-8 sek. deretter vente 1-2 min. før neste serie. Etter max 6 skudd setter jeg børsa til kjøling 10 min. Seriene mine så langt er nokså jevne fra 1. til 2. og evnt. 3. serie, så jeg tror ikke det er varmskyting som er problemet.

 

Børsa er forøvrig regulert på 50 m, og jeg skyter på 100. Likevel skyter øvre løp øverst, så skuddene krysser ikke selv på ladning med 44,9 gr som ligger nær max. ladning. Nå har jeg riktignok COL 77 mens ladeboken oppgir COL 74,5. Det fører vel til at trykket går noe ned og at max. trolig ligger noe høyere med min COL. Likevel så det ikke ut til at skuddene samlet noe bedre på ladninger over 44,5 gr.

Link to comment
Share on other sites

Jo, de ser jo litt snodige ut de kulene; mer er de egentlig noe annet enn en boat-tailkule? Jeg ville sett på 200grs boattailkuler-feks 200grs Nolser Accubond, valgt den som lignet mest og prøvd med en ladning som med ca samme kruttmengde ga samme hastighet som reguleringsammoen.

 

Hva har du av ladebøker? Har du feks DEVA Wiederladen? Leser du tysk sånn noenlunde-sjekk tyskspråkelige forum.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå er jo både Accubonden og TOG'en på vei i posten. Jeg har foreløpig ikke åpnet en ID Classic, men som du ser av tidligere innlegg så har jeg trolig funnet frem til et greit ladeområde for Accubond. Verre er det med TOG'en. En lang kveld med googling på engelsk, tysk, svensk og norsk har ikke gjort meg veldig mye klokere heller. Det så ut til å dukke opp noe på polsk forum, men der måtte jeg melde pass... :shock:

 

Har kun ladeboken 7, men har også ladedataene fra boka "Ammunisjon til jakt" fra Dag Lundseth (?) tror jeg det var han het.

 

Men hvis det er noen som har lyst til å dele ladedata fra andre bøker, så skal jeg ikke stå i veien for det... :lol:

Link to comment
Share on other sites

3. testskyting i kveld:

 

Ny test av 44,5 gr (203-B) lading av oryxen (COL 77). 1. dbl. = under 30 mm samling, 2. dbl. = under 30 mm samling, 3. dbl. = ca. 60 mm samling.

 

Samme ladning med 2 mm redusert COL (75). 1. dbl. = 60-70 mm samling, 2. dbl. = under 30 mm samling,

 

Ny test av ferdigrulla RWS EVO 13 g. 1. dbl. = 30-40 mm samling, 2. dbl. = ca. 70 mm samling. Forøvrig samme innskytning som Oryxen med 44,5 gr ladning.

 

Konklusjon dagsform og trening har noe for seg, også i benken. I hvert fall med en dobbel hvor begge løp skal skytes innenfor ett tidsvindu på 7-8 sek. og hvor siktemiddelet er rødpunkt på 4x. Det er atskillig enklere med trådkors som ikke dekker 9'ern og deler av 8'ern, eller noe i den duren, og forstørrelse på 6-8x!

 

Det ser med det ut som om jeg har funnet en fin ladning med Oryxen. i tillegg fant jeg ut at EVO'en fungerer bedre enn jeg tidligere har klart å få til. Kjekt å vite dersom man skulle ha behov for god og ferdigrulla ammo. Trenger ikke engang å justere siktet.

 

Det hele endte med at jeg like godt skjøt opp med begge Heym'ene. Mao. veldig godt fornøyd med kvelden! :D

 

Er nå klar for å teste åpne sikter, og en hel del koseskyting!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

På tide å løfte denne tråden igjen...

 

Er det noen som har erfaringer med 220 grains kuler i aktuelle kaliber og våpentype?

 

Jeg googler, søker og leser til øyet blir stort og vått, men finner ikke stort om temaet. Årsaken til at jeg spør er at ytterligere testskytinger før jakta viste "greit", men ikke fullt ut tilfredstillende samskyting. Jeg sitter derfor i tenkeboksen og funderer på hvilke kuler som er aktuelle å teste i neste omgang.

 

Test av åpne sikter gikk dårlig ettersom alt jeg har testet så langt gir for høyt treffpunkt i forhold til max-justering på de åpne siktene. Derfor vurderer jeg Woodleigh RN SN i 220 grain i håp om og både finne en kule som går godt, og som senker treffpunktet noen hakk.

 

Blir dette for tunge kuler i IRS?

 

Tenker da både på stabilisering mht. riflestigning, og ekspansjon mht. redusert ladning i forhold til IS.

 

Bruksområdet er som hundefører- og drivjaktvåpen => korte hold.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har en Merkel 961L rifledrilling i 8x57 IRS som jeg brukte mesteparten av sommeren å finne ladninger til.. :)

 

Den ble bestilt regulert med Oryx 12,7 g innskutt på 100 meter. Dette samler ca 45 mm hvis jeg gjør mitt.

Mhht å skyte i benk; det er VELDIG viktig at du gjør nøyaktig det samme ved hvert skudd. Samme grep, kraft, avtrekk, siktebilde osv. Dobbelrifler er vare saker..

 

Jeg har havnet på 44,0 grs 203b med 196grs Woodleigh RN. Samler på ca 4 cm i samme treffpunkt som Oryx.

Denne ladningen bruker jeg på elg.

 

For trening har jeg utviklet en ladning for 175grs Sierra SP. Hovedsaklig fordi jeg hadde et stort lager med kulene, for at de gir en behagelig rekyl og for at jeg fikk det til!..

 

Prøvde både N140, 203b og 202 før jeg endelig fant en ladning med N150. Krutt-typen har nok en del å si. Bruker nå 46grs N150 på 175 Sierra. Samler rundt 45mm litt OVER treffpunkt for Oryx/Woodleigh.

 

Et par tips;

-tror du bør holde deg til flatbasede kuler med tynn mantel, disse er lettest å få til. Nå tenker jeg på treningspatroner.

- prøv mange forskjellige krutt-typer. Oftest er saktebrennende krutt lettest å få til(tregere trykkoppbygging)

- husk at hvis pipene skyter i fra hverandre, vil økt kruttvekt trekke skuddene sammen, og motsatt. Dvs at hvis høyre pipe går til høyre, og venstre til venstre, så lader du hardere.

- ikke forvent at du får til noe som samler akkurat der som ammo'en den er innskutt med samler.

 

Lykke til!

 

M

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Mhht å skyte i benk; det er VELDIG viktig at du gjør nøyaktig det samme ved hvert skudd. Samme grep, kraft, avtrekk, siktebilde osv. Dobbelrifler er vare saker..

Dette har jeg også erfart. Som tidligere nevnt er det med rødpunkt og 4x forstørrelse vanskelig å fastslå hvor variablene ligger på 100m-skiva(skytefeil kontra feil kule/krutt/ladning)

Jeg har havnet på 44,0 grs 203b med 196grs Woodleigh RN. Samler på ca 4 cm i samme treffpunkt som Oryx.

Denne ladningen bruker jeg på elg.

Ikke ulikt. Ligger nå på 44,5 grs 203b ladning på Oryxen. Jeg har o/u og diagonal spredning. Tester sålangt viser at ulike kuler gir ulik breddespredning, mens hardere ladninger reduserer høydespredningen. Kula som sålangt har gitt meg minst breddespredning er ferdigrulla Alaska. Test av Woodleigh RN SN er derfor nærliggende. Med hensyn til reguleringsammoen bør jeg også teste Accubond. Men så var det med treffpunkt kontra innskyting av åpne sikter. Er derfor veldig nysgjerrig på om noen har erfaringer med 220 grs kuler i dette kaliberet... ???

Krutt-typen har nok en del å si.

Har så langt holdt meg til Norma pga. stabiliteten mellom lot'ene. 202 funka dårlig, mens 203b ser ut til å passe godt, samt at det gir god fyllingsgrad. Funderer på 204 og MRP, men frykter hylsene blir for fulle. (?) Erfaringer???

- ikke forvent at du får til noe som samler akkurat der som ammo'en den er innskutt med samler.

Har kanskje noe høye forventninger :oops: , men føler på meg at det bør være oppnåelig med noe tilsvarende. Det er "bare" om å gjøre å tippe seg frem til de variablene som gjør veien kortest mulig... :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Frisker opp igjen denne tråden med nytt spørsmål:

 

Jeg nevnte i en annen tråd at jeg oppnådde overraskende god samskyting med ferdigrullet Norma Alaska 196 gr.

 

I min søken etter å finne en tilsvarende ladning testet jeg i går 44 gr, 44,8 gr, og 45,1, gr. ladninger med 203-b krutt.

 

Norma oppgir 45,1 gr. som max-ladning for denne kula. Ladeboken 7. oppgir 46 gr. som max-ladning.

 

Saken er at 45,1 gr. ladning begynte å samle skuddene, men ikke fullt så godt som den ferdigrullete ammoen. Ut i fra hastigheter oppgitt på ferdigammo samt diverse ladninger fra Norma og Ladeboka tilsier at ferdigrulla Alaska bør være ladet tilsvarende 44,8 - 45 gr. MEN, dette gir likevel ikke like god samskyting når jeg lader det selv.

 

Jeg oppdaget også at ferdigrulla alaska kommer med krymperille på kula. Hjemmeladings-kulene kommer uten krymperille. Dette har vel også en påvirkning på trykket?

 

Jeg er fristet til å teste 45,3 gr. og 45,5 gr. ladninger neste gang, men avvikene mellom oppgitte max-ladninger gjør meg usikker.

 

Noen som har noen tanker om dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
  • 9 months later...

Svarer med selv her. Norma Oryx fabrikk gikk helt forferdelig med over 30 cm spredning mellom løpa. Hjemmeladet Vulkan med Norma 203B var noe bedre, men fortsatt 10-12cm mellom løpa. 

Beste ladningen ble Nosler 200gr Accubond og Norma 203B (42-43gr). Veldig bra samskyting så sier meg ferdig med ladningsutvikling. Bilde er 2stk dobbelskudd. 

20170713_130200.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...