Jump to content

Hvilket hagle ammunisjon til kråkejakt?


markusam

Recommended Posts

Det er ikke ulovlig å ha det, men du har vel ikke lov å bruke det. Arrester meg om jeg tar feil noen..

Stemmer nok det. Du har ikke lov å bruke/medbringe blyammunisjon på jakt, jfr. utøvelsesforskriften §17, men den er ikke ulovlig å eie. Eksempelvis er det vel enkelte lærduekonkurranser hvor utøverne har lov å skyte med bly.

 

Diverse partier har jo lovet at de skal gjøre om blyforbudet, så jeg hadde beholdt de patronene selv om en ikke kan stole på valgflesk..

Link to comment
Share on other sites

Bly Haglepatroner kan du spare til en patronsamler.

 

Stål er billig:

http://www.xxl.no/saga/SAGA-Heavy-12-70 ... 51_1_Style

 

Denne er grei på kortere avstander. Du skal neppe spise kråka.

Å skyte kråke med sjeldne metaller gir fort høy kilopris på kråke.

 

Så får vi håpe det ikke er ett arvestykke med graveringer du har å skyte med.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Saga Heavy nr 4 passer fint til kråkejakt. Har prøvd denne patronen i nr 6 på duejakt med elendig resultat. Stålhagl i nr 6 blir nok rett og slett for lette hvis man ikke får skikkelig hastighet på dem, og da blir nok denne patronen litt slapp. Har skutt en del kråker med patronen i nr 4, og da er det ingen kråker som har klaga på effekten.

 

En annen patron jeg har brukt en del er Black cloud 12/76 i nr 4. Ikke sinnsykt dyr, og gir veldig bra effekt på kråke og duer.

Link to comment
Share on other sites

Vill huske det var påbudt å bruke blypatroner når jeg deltok på jaktstig (stålfigurer med en pappskive i) i fjor. Bly e vel også det som brukes i CAS skuting som i hovedsak har stålfigurer/plater som mål. Nå skal det sies at jeg tok CAS kursene i Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...