Snapphane Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Som noen kanskje vet, så driver jeg litt med børsepiper. Det blir en del neddreiing av grove match-piper til en mer slank og lett jaktprofil. Det som forundrer meg etterhvert, er den store forskjellen i pipenes oppførsel i benken. Noen er rolige og fine ,en kan dreie hele lengda med moderat kutt uten sperring - andre rister som ei våt bikkje så fort du får stålet inntil. Og - merk - det kan godt være to originale Sauer-piper som oppfører seg forskjellig. Jeg har imidlertid ikke notert lot.numrene. Det vil jeg gjøre. Dette er fagprat. Men poenget ved å poste dette her, er at slike variasjoner høyst trolig merkes på skyteskivene også. I utgangspunktet vil jeg tro at den "daue" pipa gir trangere samlinger. Men de fleste Sauer-piper går vel svært bra ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
H.K. Posted July 27, 2013 Share Posted July 27, 2013 Dei fleste går bra (og enkelte særs bra) men likevel er det ei og anna pipa som ikkje går så godt som ønska. Har du registrert nokon samanheng mellom presisjon og oppførsel i dreiebenk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snapphane Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Nei, jeg kan ikke si det. De pipene jeg driver med er i utgangspunktet brukte og mer eller mindre utskutte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erlend Meyer Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Hmmm, spennende tema. Har ikke dreid nok piper til å kunne si noe vettugt, annet enn at jeg heller ikke har merket noen stor likhet mellom materialene. Men at det nødvendigvis skulle gi resultater på skive, i det minste forutsigbare vet jeg ikke om jeg kjøper. Piper er på grunn av lengde/diameter utfordrende å dreie på, i utgangspunktet forventer jeg at det kommer til å sperre selv ved pen kjøring. At sperring skulle skyldes spenninger i stålet tror jeg ikke så mye på, er det ikke mer naturlig å anta at det skyldes forskjellig materiale/skjæregenskaper? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
xc70 Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Jeg er bare en amatørdreier, men kan dette ha noe med høyden på dreiestålet i forhold til senter å gjøre? Jeg merker jaffal stor forskjell dersom en er litt over eller under senter. Og det er ikke så lett å stille når det blir gjort på øyemål. Men dere stiller kanskje inn høyden på stålet med instrument..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snapphane Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Normalt hjelper det å sette stålet bitte litt over senter for å unngå sperring. Men en må bare justere og finne den beste posisjon. Samt eksperimentere litt med sliping av stålet. Men stålet bør også bryte spona slik at en ikke får de forferdelig lange vasene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Noen sauerpiper virker å være skjeve. Andre virker å ikke ha hullet i senter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snapphane Posted July 28, 2013 Author Share Posted July 28, 2013 Det er nok en del piper som har krok, mer eller mindre. Jeg minnes en brosjyre fra Douglas Barrels, mener at rettede piper ble merket x og urettede xx - eller omvendt. De urettede, som passerte kontrollen var litt dyrere. Retteoperasjonen kunne angivelig lage spenninger som var uheldige. De urettede kunne ha en svak krok som fikk passere kontrollen. Vi snakker her om små marginer. Og NB - alt er tatt på husken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ignorant Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Noen sauerpiper virker å være skjeve. Andre virker å ikke ha hullet i senter. Jeg har set begge dele. En pibe som blev kortet, viste at 7 cm inde sad hullet 0,8mm fra centrum. Piben skød iøvrigt godt både før, og efter kapning. Jeg er lidt usikker på, om Sauer hamre til færdig udvendig kontur, jeg mener at have hørt at man gik over til det på et tidspunkt. Hvis det er tilfældet, vil det ikke være usansynligt at der kan være mange spændinger som frigives under drejning. Et ret godt trick til at reducere eller fjerne vibrationer under pibedrejning, er flg. Lille eller ingen næseradius på skæret. Relativt stor matning i forhold til næseradius Hold en tung tæklods på piben under drejningen (oftest ca 180grader i forhold til skærestålet) Vibrationer går oftest ud og ind i forhold til skæret, og bare marginalt op og ned i forhold til skæret. Det er iøvrigt fuldt muligt at bore hullerne med en krumning på under 0,1mm pr meter. Det kræver ingen "stor halmpressereksamen" at undgå behov for retning, hvis man anvender acceptabelt og afspændt stål, og man ikke tilføre væsentlige spændinger under processen. Hamring og knaprifling tilføre generelt spændinger, som kræver efterfølgende afspænding. Denne proces kan så medføre skævhed i hele emnet, hvis man ikke er meget nøje med placering af emnerne under afspænding Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LongRange Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Dreiing av piper krever faktisk en del skikkelig utstyr for å gi bra resultat. Slipte HSS skjær er ikke riktig vei å gå viss man vil unngå problemer. Følgebrille, senterspiss med riktig trykk og skarpe positive HM skjær med liten neseradius er ofte løsningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shooter 2 Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Har merket det samme som du skriver i innlegget ditt 'Snapphane' ! Har vel dreid et 30 talls piper til forskjellige formål og merket stor forskjell på hardhet men støtter innlegget til ' Long Range' når det gjelder dreiestål . Har ikke merket problemer med presisjon på noen men jeg kjører dem ikke veldig varm og bruker små kutt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
villreinjegeren Posted July 28, 2013 Share Posted July 28, 2013 Det er vel kanskje noe i at hardheten i pipestålet kan variere avhengig av kaldhamringen, på kaldhamrede piper, jeg har en teori om at der hvor hammerene har slått vil ståle være "komprimert" og følgelig hardere. Husker fra tiden på yrkesskolen hvor vi skulle lage ambolt av gammel jernbaneskinne, sheppestålet fikk skikkelig juling den første 1,5 cm ned i stålet, dette var knallhardt etter all tonnasjen av tog som har kjørt på skinna. Dreiestålet kan da treffe på harde og bløtere områder. Skjæredybde, skjærehastighet, og omdreiningstall på pipa er vel forhold som også må stå i forhold til hverandre, samtidig at skjærestålet er rett vinklet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snapphane Posted July 29, 2013 Author Share Posted July 29, 2013 På KV var det en som fikk oppnavnet "Itilen". Han påstod at det kunne finnes som lignet itler ( små kjertler) i stålet. Jeg vet at han hadde rett. Slike har jeg funnet eller merket når jeg drar rifler for hånd. Også i høyverdige Sauerpiper. (Ennå ikke i gamle S&L piper, Ignorant Jo da, det finnes mer moderne saker. Både av skjærverktøy og hydrauliske avanserte briller . Desto mer må vi vel beundre de gamle gutta med den tids utstyr som greit dreide 75 cm lange krag-piper ut til munningsdia på 15 mm. Og kullstoffstål i skjæreverktøyet. Mitt poeng med tråden var å lufte den relativt store forskjell pipene i mellom hva sperring angår. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.