Jump to content

Lettvektshagle og hissig rekyl


Sarek08

Recommended Posts

Morn.

Har nettopp kjøpt meg en lett hagle (2.8kg).

Jeg synes rekylen er litt i det kraftigste laget og lurer på hva slags muligheter man har for å minske dette.

 

Hvor godt fungerer rekylkapper?

Hvordan er mulighetene for å gjøre hagla noen hundre gram tyngre?

Finnes det andre muligheter?

 

Rekylen er jo ikke no problem på selve jakta, men jeg liker meg godt på banen og. Kjenner det bra i skulderen etter to serier.

 

Må man søke ny våpentilatelse for å kjøpe ny hagle i samme kaliber dersom man selger eller bytter inn den gamle?

Link to comment
Share on other sites

Morn.

Har nettopp kjøpt meg en lett hagle (2.8kg).

Jeg synes rekylen er litt i det kraftigste laget og lurer på hva slags muligheter man har for å minske dette.

 

 

Det enkleste er lettere ladninger, 24 grams leirdueammo burde ikke gi nevneverdig rekyl i et våpen på 2,8kilo.

Hjelper ikke det så kan du jo prøve med en kolbekappe ,du får kjøpt slike løse som man bare trær utpå kolben.

 

 

Men jeg tror at du skal se på to andre ting først...

Punkt en: Om du har riktig skytestilling og montering av hagla.

Punkt to: Om hagla passer deg.

 

Disse to punktene tror jeg har større betydning for følt rekyl en ei hagle som er noen gram tyngere.

Link to comment
Share on other sites

Hissig og hissig rekyl......

 

En gammel tommelfingerregel sier at hagla bør veie "haglladningens vekt i gram x 1000" for en normal rekyl.

 

Når hagla di så veier 2.8 kg og en lerduepatron vanligvis har 24 g. hagl, burde den være godt innafor. Det kan selvsagt være noe med stokkformen som ikke passer til deg da.

 

Min egen 20/76 veier 2,7 kg, og jeg merker ikke stort til rekylen med 24g. lerdueskudd. På denne har jeg en SC100 kolbekappe fra Pachmayr. Du kunne selvsagt lagt inn et par hekto bly i hullet under kolbekappa, men dette vil gå ut over balansen, spesiellt hvis du tar det ut for å bære lett på jakta etter banesesongen.

 

raudnakke

Link to comment
Share on other sites

 

Men jeg tror at du skal se på to andre ting først...

Punkt en: Om du har riktig skytestilling og montering av hagla.

Punkt to: Om hagla passer deg.

 

Disse to punktene tror jeg har større betydning for følt rekyl en ei hagle som er noen gram tyngere.

 

Helt enig. Dersom du blir øm i skulderen etter to runder med lerdueammo, skyldes det neppe vekten på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Mulig det er endel å utsette på skytestilling og tilpasning. Har forlenget kolben med en gummikappe og hevet den nok til at jeg ser kornet og litt til. Tror hagla passer ganske bra nå. Mulig jeg hadde litt blåmerke fra første gang jeg brukte den før jeg tilpassa den. Jeg merker jo at rekylen er ganske mye kraftigere i hagla mi enn på en vanlig hagle. Får ganske bra blåmerke etter 2 runder på banen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en beretta ultralight som jeg har skutt noen tusen skudd med. Det er min første hagle og først hadde jeg store vanskeligheter med at den slo noe voldsomt. Så forlenget jeg den og det hjalp mye. Når jeg gjorde det fikk jeg laget ett metall mellomstykke som en vekt for bruk på lerduebanen. Det hjalp enda litt til, men i dag har jeg sluttet å bruke denne. Min erfaring er at hvis hagla passer i lengden (ikke for kort) fungerer den greit, men det er et faktum at en lett hagle sparker mer og er litt mer vinglete enn en tyngre. Det er prisen du betaler for at du har 1 kilo mindre å bære på i støkkjakta. Jeg har blitt fortrolig med min og vil ikke bytte den med en tyngre, men det tok litt tid å få den til å fungere.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke jeg merket så mye forskjell på rekylen etter jeg forlenget kolben. Kanskje den nå er litt for lang. Gjorde det selv med en gummikappe. La inn noen pappskiver for å få den litt lengre. Skal få en instruktør til å se på meg så får jeg se an etterhvert om rekylen ikke lengre "skremmer".

Er kanskje ikke så dumt å legge på et par hundre gram bly. Må jo gå an å fordele det på en måte som ikke går utover balansen.

Har lyst til å bli kompis med hagla så jeg kan skyte mye uten å bli veldig sliten.

Link to comment
Share on other sites

Selv hadde jeg ikke lagt inn noe vekt i hvert fall...

Blåmerker skal du ikke få om du kaster hagla rett opp, selv harde 12/89 ladninger har jeg aldri opplevd å få merke.

Prøv å snakk med en instruktør som KAN det å sjekke om hagla passer, tror det vil hjelpe deg veldig :)

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg vært deg hadde jeg fått påmontert en god rekylkappe hos en børsemaker, samt fått den skikkelig tilpasset både i høyde og lengde. De løse rekylkappene man drar over kolben syns jeg fungerer dårlig. De danser litt, og gummien henger seg litt for lett opp i jakker osv når man monterer haglen. Dessuten blir jo gummien morken etterhvert. Når du får skutt noen hundre skudd og vendt deg til haglen vil den ikke slå deg gul og blå lenger.

 

Å fylle en lettvektshagle med bly e.l. virker jo helt bakvendt, da kunne du heller kjøpt en normal hagle på 3,2 kg. Dessuten vil det nok ødelegge balansen i haglen.

 

At en lettvektshagle er mer vinglete, og at rekylen oppleves mer, er som det blir sagt prisen man betaler for de 400gr man slipper å bære på ;)

Link to comment
Share on other sites

Joa.

Synes rekylkappen fungerer greit. Tapet den fast med svart ducttape og la glatt elektrikkertape på enden av kappen for at den skal gli lettere og ikke henge seg opp i jakka. Fungerer bra. Har også hevet den med duckttape. Ser ikke så fælt ut som det høres ut som. Men tenker jeg må få hjelp til å tilpasse den skikkelig og pynte en god del på teknikken, så får jeg vurdere da hvordan børsa kjennes ut.

Å legge på bly var noe jeg tenkte på som en lettvindt løsning for å dempe litt rekyl. Legger man feks på 200gram så veier jo hagla fortsatt 300g mindre enn en vanlig hagle og rekylen vil jo bli litt mindre. Balansen i børsa kan jo tilogmed bli bedre. Det kommer jo helt an på hvordan blyet festes. Men dette har jeg ikke noe greie på. Får høre med en børsemaker hvilke muligheter man har.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En gammel tommelfingerregel sier at hagla bør veie "haglladningens vekt i gram x 1000" for en normal rekyl.

 

Når hagla di så veier 2.8 kg og en lerduepatron vanligvis har 24 g. hagl, burde den være godt innafor.

raudnakke

Nei, den er ikke innafor i det hele tatt!

Ifølge din gamle tommelfingerregel burde hagla hans veie minst 24 kilo :D8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...