Jump to content

skal kjøpe meg hylsevasker ??


monkeybird

Recommended Posts

Billig:

 

" target="_blank

 

Det kan være ett sjakktrekk å gå forsiktig fram med nye metoder.

 

Å bruke vaskemaskin 2-3 timer er også en mulighet.

Putt hylsene i ett sterkt tekstil bærenett og knytt igjen med ett solid tau. Bruk vaskemiddel/pulver og skyll godt etterpå.

Det er ukjekt med hylser som stinker av syntetisk lukt.

Husk å avklare bruk av vaskemaskin med alternative brukere først.

Da unngår du ureparerbare skader.

 

Jeg fant ikke billig sitronsyre i Norge.

Jeg kjøpte 2 kilo sitronsyre på ebay.co.uk.

Prisen var 17 pund med frakt. Så slipper jeg å kjøpe små søte 23 gram poser til heroinpris på Kiwi :-)

Nå må jeg bare koke i hop en plausibel forklaring i tilfelle onkel politi ringer opp for å forhøre seg om hvorfor jeg kjøper 2 kilo sitronsyre :-)

 

Mvh

Jim114

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hallo

Gjør som Jerry Miculek, han har en sement blander du veit en sånn stor rund en, fyll den med media og polich så er du i gang. Jeg og en kompis vurderte en gang en mini verson som de solgte på Coop Obs Bygg, men det ble ingenting av.

Når nøden er som værst kan man også bruke Jasmin ris som media.

Link to comment
Share on other sites

Hallo

Gjør som Jerry Miculek, han har en sement blander du veit en sånn stor rund en, fyll den med media og polich så er du i gang. Jeg og en kompis vurderte en gang en mini verson som de solgte på Coop Obs Bygg, men det ble ingenting av.

Når nøden er som værst kan man også bruke Jasmin ris som media.

 

http://biltema.no/no/Bygg/Flislegge-og- ... -63-17319/" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Vises ikke på bildet men den er liten og søt.

 

De har også ultralydsvaskere med såpass volum at det monner;

http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... er-191542/" target="_blank" target="_blank

 

 

Men-jeg tror TS mener en hylsevibrator? I såfall har feks Midway denne;http://www.midway.no/epages/MidwayNorge.sf/seca47d191d5f/?ObjectPath=/Shops/MidwayNorge/Products/184804&

 

Sitronsyre selges på apoteket, 100gram koster ca 120kr; eller hos Panduro (100gram for 53kr); skikkelige jernvarehandler og malerforretninger har 1 kgs-pakker.

EDIT-mener Felleskjøpet har 5kgs bøtter med sitronsyrepulver?

Link to comment
Share on other sites

Mulig ultralyd gir et bedre resultat, men trenger nå egentlig hylsene å være SÅ forbanna rene?? Jeg har hylsetrommel, og lar jeg den surre å gå i 4-5 timer så skinner det som aldri før av hylsene..! Og jeg slipper hele problematikken med tørking. Er bare å ta hylsene ut, og sette dem opp klar til lading.

 

Jeg har gjort alt, ultralyd, vasking med sitronsyre og til slutt trommel, og må si sistnevnte er helt klart det mest behagelige..!

Link to comment
Share on other sites

 

Sitronsyre selges på apoteket, 100gram koster ca 120kr; eller hos Panduro (100gram for 53kr); skikkelige jernvarehandler og malerforretninger har 1 kgs-pakker.

EDIT-mener Felleskjøpet har 5kgs bøtter med sitronsyrepulver?

 

Jeg søkte men havnet i Internettmyra, så jeg fyrte av en e-post til Felleskjøpet. Det er lite aktuelt for min egen del, jeg er ett sånt urbant lemen som ikke har sett utsida av Felleskjøpet på aldri så mange år, men det er sikkert praktisk for de som kjører forbi Felleskjøpet jevnlig.

Det er tynt med skikkelige jernvarehandler og malerforretninger her jeg bor, så jeg bestilte nylig ett 7.5 mm bor fra Guandong.

Da blir det ett fett om leverandøren er i Bergen, Birmingham eller Beijing. Veien til postkontoret er den samme.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Mulig ultralyd gir et bedre resultat, men trenger nå egentlig hylsene å være SÅ forbanna rene??

Jeg har gjort alt, ultralyd, vasking med sitronsyre og til slutt trommel, og må si sistnevnte er helt klart det mest behagelige..!

 

For de som foretrekker tørre metoder så kan små søte stålpinner være en mulighet:

http://www.stainlesstumblingmedia.com/" target="_blank

Litt dyrt i innkjøp men sikkert økonomisk på lang sikt.

 

Våt metode for oss som synes at "Cleanliness is next to Godliness":

" target="_blank

 

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har et opplegg alà barerobert med en sånn smykkerenser.

 

Minuset, vel om man ser bort fra at den klarer såvidt 50 9mm hylser eller en halv storviltprøve, er at tidsinnstillingene er altfor små til at hylsene blir skinnende rene som i de som faktisk er designet for hylser. Høyeste tidsinnstilling på min er 480 sekunder og det er vel en god halvtime som er anbefalt for hylser... så ja, mye frem og tilbake men de funker. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en identisk med barerobert sin i posten ett sted.

 

Den har oppgitt timer 1-30 minutter ved 50 watt og 1-60 minutter ved 30 watt.

Min store bekymring er om strømpluggen passer :-(

Nuvæl, jeg får eventuelt rote i skuffen etter adapteret.

 

Den kostet AUD 27.16 med porto. (USD 25.06) Nesten billig :-)

 

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk svar fra Felleskjøpet:

******************************************************************

Sitronsyre finnes, men i 25 kg sekk vårt varenummer 18040.

Kan bestilles i Felleskjøpets butikker, pris kr 756,56 pr sekk.

http://www.felleskjopet.no/kontakt/Sider/butikker.aspx

******************************************************************

 

Prisen per kilo er grei, men jeg tror at for

Otto Normalforbruker er det i overkant med 25 kg for en livstid.

Hvis noen kan gå sammen lokalt og dele på en sekk så blir det gunstig :-)

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes "våte" metoder blir for mye mas når man samler litt hylser mellom hver gang man lader. Det enkleste for min del er hylsevibrator type gresskar. Jeg benytter Frankfords blå, men fargen spiller ingen rolle. :wink:

 

Knuste masiskolber og en dæsj messingpolish er nok til å gi renere hylser enn jeg forlanger.

 

Når timeren slår av gresskaret tømmer man hele innholdet i en roterende sil og sveiver til alt media er i bøtta under. (Selvsagt utendørs og med pustemaske).

 

Får jeg ånden over meg så kjører jeg de hylsene som ikke skal lades progressivt gjennom en C-presse med universal hetteutstøter slik at jeg kan inspisere hylser og sette i hetter foran TVen.

Link to comment
Share on other sites

Til orientering så har Helle Kjemi i Bergen sitronsyre i 7kg spann til 360 kroner pluss mva (det sto "ex works" i svaret jeg fikk, antar at dette er autocorrect som er ute og går).

 

Litt mer håndterlige kvanta enn Felleskjøpets 25kg-bøtter, selv om prisen selvsagt er langt fra like god.

 

Det fins sikkert tilsvarende forhandlere av kjemiprodukter i de fleste byer og større tettsteder i Norge?

 

EDIT: Skrev jammensanten feil mengde i spannet

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min ultralydvasker ankom til slutt - Uten adapter type Eurostecker - Litt små fortredelser i hverdagen får man tåle.

 

Etter litt prøving så havnet jeg på 2 kopper 60 grader rent norsk springvann, 10 gram sitronsyre og ett lokk med noe småskummel ultrabillig universal flytende vaskemiddel av merke ToDo tilsatt blå farge

 

Når det tar slutt vil jeg prøve vaskepulver type billigst på REMA 1000. Svakt over 9 kroner per kilo virker forlokkende. Det burde holde til over 2000 hylser.

Jeg mistenker at Zalo er ett ulike mye bedre valg, men slik luksus forekommer ikke her i huset.

 

Det synes å holde til 1 full neve med hylser i 2 runder i ultralydrenseren på 15 minutter.

Man kan eventuelt utnytte eventuell gjenværende evne til å rense ved å kjøre hylser i badet en 3 gang men jeg kjører i så fall hylsene en runde til i ett nytt bad. Det er bare meg som liker å sikre at alle ressurser er fullstendig utnyttet.

For min del så ligger kapasiteten på ett sted over 36 hylser per time. Tilstrekkelig til mitt bruk.

Hvis jeg trengte høyere kapasitet ville jeg ta i bruk vaskemaskin/oppvaskmaskin.

Vaskepulver er billigere så jeg ville prøvd vaskemaskin først.

Ett program med utvidet grovvask uten sentrifugering.

Jeg har ingen tro på at en sammenknyttet klump/bylt med 200 hylser i ett bærenett er forenlig med sentrifugering.

Ikke i en råttbillig maskin som jeg har i alle fall.

 

Jeg er av den typen som sitter på en prisgunstig utendørs restaurant ved Mosel-elven og spiser en middag med den bedre sorten stekt kjøtt og tørker av tallerkenen med ett stykke Brötchen. Kelneren kommer bekymret bort og spør om porsjonen var stor nok.

Jeg forklarer ham at jeg er oppdratt slik. Sparsommelig.

Hvis jeg var tankeløs og kjøpte en laserprinter som spør etter chipen på tonerkassetten, så har jeg en dårlig dag og kan ikke tilgi meg selv. Å kjøpe €15 med toner og bore ett hull i siden

av tonerkassetten og bælje innpå toner kommer like naturlig som å drikke te som koster 23 kroner kiloen.

Jeg har da litt respekt for mine surt oppsparte Tyske EURO.

Blekk til printer kjøpes i 0.45 liter malingsspann.

 

Jeg har ikke inspisert innsiden av hylsene, men tar det for gitt at det er like rent der som i hettelommene.

(Jeg inspiserte senere 3 hylser og de var rene :-)

LED lykt og lupe gjør det lett å inspisere.

 

Jeg skyller godt av og legger hylsene til tørk på en håndduk jeg kjøpte for NOK 3 på IKEA ;-)

Da slipper jeg at noen klager på at jeg bruker Egyptiske håndduker til 60 kroner stykket.

 

Mine hylser ser ut til å være renere enn de fleste og mine små delikate knyttnever litt mindre enn snittet :-)

 

 

Your Mileage May Vary.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hylsevasker for de som ikke kan bruke vaskemaskin:

 

1 Plate

2-4 trinser

2-5 liter plastbøtte med lokk som sitter godt.

1 drill

Diverse deler for å koble bunnen av bøtta og drillen.

 

Inspirert av en gammel resept for hylsevask fra NRA:

 

1 liter varmt vann

0.2 liter Eddik (Klar 7%)

1 spiseskje oppvaskmiddel

1 spiseskje vanlig salt

15 minutter i bevegelse burde rekke.

Skylles godt i vann.

 

Ikke like billig som sitronsyre,

men for de som ikke har lett tilgang til billig sitronsyre.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...