Jump to content

Lekkasje rundt tennhette - tegn på høyt trykk?


Torquemada

Recommended Posts

Var på skytebanen i dag for å teste noen ladninger, i løpet av 3 timer fyrte jeg av 40 skudd. En av patronene oppførte seg ikke helt som forventet.

 

Etter at skuddet er fyrt av, og nytt ladegrep tas, så legger jeg merke til at det kommer ut litt røyk ved sluttstykket. Når jeg skekker patron, så ser jeg tydelig merke ved tennhetta, slik som bildet viser.

 

tennhette.jpg

 

Er dette et tegn på at trykket har vært for høyt, eller er det andre ting som kan være årsaken?

 

Ladning som er brukt er som følger:

 

Hylse ompresset 3006 til 270win

53 grs N160

Hornady Interbond 150 grs

Tennhette Winchester WLR

Col 84.2 mm

 

Rifle Ruger Hawkeye 270 win, 56 cm løp

 

 

Når jeg tar ut tennhetta, så finner jeg ingen tegn på skade i lomma, annet enn på kanten slik føste bildet viser. Selve hetta er sprukket i kanten ca 1/4 rundt.

 

20130718_013955.jpg

 

Er det noen som vha magi kan regne ut trykk o.l. for denne ladningen. Ut fra hva jeg har lest av ladedata rundt om, så skal det ikke være for heftig. Men nå er jeg helt nybegynner på området, så det kan jo hende at jeg er helt på bærtur.

Link to comment
Share on other sites

Noen med QL kan regne ut trykk osv for deg. Men jeg kan si at jeg har opplevd noe tilsvarende. Da ble hetta punktert av tennstemplet, og det kom følgelig ut noe gass.. Helt udramatisk.. Så JEG tror dette bare var en hette av svak kvalitet.. Nå er jo Winchester-hylsene kjent for å være av høy kvalitet, så var nå litt rart det da men...

 

Kan det ha vært blokkert tennkanal? Tromler du hylsene dine i f.eks nøtteskall?

Link to comment
Share on other sites

Ok, det var kun en av 40 hylser, men likevel. Hvis man har slike lekasjer vil det skade støtbunnen på sluttstykket. Det vil si at man får en erosjonsring som ser ut som et krater inn i støtbunnen der hetten lekker gass. Denne lekasjen kan være så intens at den "sveiser" bort litt stål. Hull i tennhette etter tennstempel vil også skade tennstempel "erosjon" også utvidet tennstempelhull rundt fremre del av støtbunnen, du vil også se det ved at hettene får et nytt og annet avtrykk mot støtbunnen og rundt tennstempelet. En annen ting, hvis tennhetta går uvanlig lett inn i hettelommen, hvis du nesten ikke merker når du setter hetten inn kan dette tyde på noe. En slik hylse kan ha fått noen omganger med høyt trykk slik at hettelommen utvides. Kjenner du historikken til disse 30-06 hylsene? Får man litt for ofte slike lekasjer vil du se at området på sluttstykket som har kontakt med tennheten vil være preget av en slags utbrenning "erosjon".

Link to comment
Share on other sites

Ut fra bildene ser det ut som normalt trykk i hylsen. Gasslekkasje rundt tennhetten forekommer i alle våpen og hylser, men dette var mye mer enn det skal være. Det kan se ut som det er en feil i metallkoppen på hetten. Dersom du får mange slike så kast denne lotten av hetter og kjøp nye.

Link to comment
Share on other sites

Dette problemet er oppdaga på enkelte lottar av Winchester hetter i det siste. Det vart debattert ganske grundig på facebooksida til DFS tidlegare i sommar. Eg trur det er snakk om 4-5 lottar som har hatt dette problemet. Send ein mail til ola.tore.dokken@norma.as om problemet ditt. Han er nok interessert i å få greie på dette. Lottnummer kan vera t.d. DLL807G.

Link to comment
Share on other sites

Tusentakk, mange gode og nyttige svar her.

 

Ja, det ble skade på sluttstykke. En mørk ring, og et lite krater hvor stål tydeligvis er sviset vekk.

 

LOT nr på serien stemmer også med det H.K. viser til. Sender en epost til norma.as om problemet. Jeg bør vel trolig ikke bruke flere hetter fra denne LOTen siden det er et kjent problem. Ønsker jo ikke å lage for store skader på sluttstykket.

 

sluttstykke_tennhettefeil.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Takk for denne tråden.

Har lenge forsket på hvorfor jeg har hatt samme problem, ladningene har vært langt unna maks, men fortsatt har det vært lekkasje med følgende

resultat i en rund ring som er "frest" ut i sluttstykket. 30-06 i Tikka T3 forresten.

Hadde jeg bare funnet denne tråden for 6 måneder siden, hadde mye hodebry vært spart!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...