Jump to content

Valg av Liggeunderlag


Ho-ward

Recommended Posts

Tenkte å prøve meg i år med å bruke Jervenduken som telt. Gulvet blir da et liggeunderlag.

 

Ønsker meg noe i størrelseorden:

-mer enn 185 cm langt

-helst mer enn 65 cm i bredde

-helst mer enn 1 cm tykt.

 

Noen som kan anbefale noe ?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke finner bedre så kan du tenke over en løsning med 2 liggeunderlag som du forskyver for å sikre at liggeunderlaget blir langt nok.

Det vil dog ikke hjelpe på bredden.

Du kan velge ett billig underst for å beskytte ett dyrere øverst.

Da kan du også legge en del mykere tørt materiale underst.

 

Selv fant jeg ett liggeunderlag til under NOK 100 på Jysk som lignet på liggeunderlaget jeg fikk utlevert i Forsvaret en gang på 70-tallet.

http://jysk.no/search?query=liggeunderlag" target="_blank

 

Det synes som om det er borte nå.

Ikke noe luksus men sterkt og billig.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

http://www.klikk.no/helse/dinkropp/fril ... 234112.ece" target="_blank

Ser det er litt for smalt etter dine krav men du får vurdere dette selv

Har brukt dette 3 år i nord-norge sommer og vinter i forsvaret. tilsammen så har jeg brukt det i ca 5/6 sesonger nå og har ingen planer om å bytte med det første. Har brukt det i kombinasjonen som du har tenkt med jerven-duk. Når det er snø eller annet underlag som ikke herper jerven duken så har jeg sovepose og ligge-underlag inne i duken, slipper å få bløt sovepose og at ligge underlaget blåser innover vidda med vinden i det du snur deg i søvne... Men skal du bruke jerven som en "tarp" så kan du ha sekken i/under fot enden vist det blir for kort for deg.

[*] Robust

[*] Skli sikert

[*] Isolerer bra (snøen under smelter ikke slik som det gjør under forsvaret sitt..)

[*] Trekker ikke vann (slik som noen har en tendens til)

[*] Mulig å rulle ut selv om det har vært rullet sammen vist du skjønner hva jeg mener

Link to comment
Share on other sites

Siden det står at det kan brukes på bakken kan jeg ikke skjønne annet enn at det er solid nok og ihvertfall solid nok til å bruke inne i jervenduken.

 

Ser ut som om det er mange i Buskerud som selger den, dra innom og tafs litt på den ;-)

Link to comment
Share on other sites

takk bluto.

 

Noen som har prøvd dette ?

 

http://www.vertikal.no/Produkter/Liggeu ... EST-SOLITE" target="_blank" target="_blank

 

Målene er perfekte, men så er jeg i tvil om det er robust nok da ?

 

 

Jepp, har et slikt et. Tåler godt med julig. Jeg har også en Z-Rest, og det er denne som blir med på tur. Den er uendelig mer praktisk enn ett underlag som rulles sammen. Når jeg har pause, eller sitter på post, så bretter jeg underlaget 4-dobbelt. Passer akkurat å sitte på, og er 4 lag tykt.

 

Men en liten advarsel om både Redgerest og Z-rest. Ikke sovn med bar hud mot dem. Det blir NULL luft til huden og vakum. Jeg har våknet med ryggen full av "sugemerker" i vaffelmønster. Ser ikke helt genialt ut ;)

Link to comment
Share on other sites

Bamse eller Isbjørn, de er vel ca 2cm tykke og koster +/-250kr

 

 

Enig med denne tankegangen.

 

Bamse extrem(ajungilak) eller tilsvarende 14 mm fra Helsport og "hagløf" går for å være mer enn tilstrekkelig for å unngå kuldegjennomslag ned til -10. Legg merke til at produktet fra hagløf og kanskje Helsport er 1-2 cm smalere.

 

De (selv)oppblåsbare kan vel være mer komfortable men har ikke like god slitestyrke. Disse må ofte etterfylles, og kan være noe herk å få inn i posen sin. For å få lavt pakkevolum er det ofte for mye og for åpne blærer, slik at luften sirkulerer innad i liggeunderlaget. Dette betyr nedkjøling. I min husholdning har vi 2 "bamse extrem" pr person tilgjengelig. Vi bruker en hver om sommeren og 2 hver om vinteren. Mitt første eksemplar ble kjøpt for omlag 25 år siden og er fortsatt i bruk. Har aldri hatt problem med kuldegjennomslag og dobbelt er brukt ned i -30.

 

Seigheten i underlaget gjør at dette også fungerer som skyteunderlag på bane, der to-foten får hvile på tuppen av underlaget og det holder bra igjen, med litt skyv fremover.

 

Prisen "Chiefen" beskriver tror jeg dog ikke er reel. Mine er kjøpt for 399,-+. (men kanskje prisen er gått ned :?: )

 

 

Edit:så nå til 279,- på XXL :oops: Løp og kjøp 2 stk, så har du året rundt(også i Karasjok :wink::mrgreen::D )

 

 

 

A :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner den ikke lenger, så den er vel ute av produksjon :( men prøv å spor opp Mammut(de som eier Ajungilak) EVA Lux-mat. Det er Bamse Extrem sin storebror. 1,8cm, mot 1,4cm. Litt bredere om jeg ikke husker feil. Og, faktisk litt lettere. Skikkelig bra underlag om en foretrekker ikke-oppblåsbart.

Link to comment
Share on other sites

http://www.oslosportslager.no/produkt/n ... 25690.aspx

 

viser isbjørn.

 

Nanok sitt liggeunderlag er et komfortabelt liggeunderlag for hele året. Meget god isolering.

Slitesterkt liggeunderlag for bruk hele året. Overflaten har god friksjon som hindrer at underlaget glir på glatt underlag samtidig som soveposen ikke glir så lett av.

 

Materiale: EVA med lukkede celler

Str: 62 x 185 x 1,4 cm

Vekt: ca. 450 g

 

 

Det virker ok. hele 62 cm bredde

Link to comment
Share on other sites

De (selv)oppblåsbare kan vel være mer komfortable men har ikke like god slitestyrke. Disse må ofte etterfylles, og kan være noe herk å få inn i posen sin. For å få lavt pakkevolum er det ofte for mye og for åpne blærer, slik at luften sirkulerer innad i liggeunderlaget. Dette betyr nedkjøling.

 

jeg synes komforten i et selvoppblåsende ikke er allverden, da ligger jeg heller på et bamseunderlag.

 

Det jeg bruker nå er et med pumpe, Ajungliak light pump mat, veldig bra komfort i forhold til vekt/pakkevolum. Og med isolasjon i. Ikke prøvd det i ekstrem kulde da..

Link to comment
Share on other sites

Jeg stakk innom Clas Ohlson Oslo City og fant sluttsalg på

Ajungliak liggeunderlag - Prisen var bare NOK 79 men bredden var bare 50 cm. Den hadde ett mønster som ikke er særlig flatterende hvis du havner med huden direkte på matten.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Har også Bamse extrem, knallbra underlag, men tar litt større plass en z-rest. Er også noe tyngre, og er det riktig kaldt ute så må man slåss litt med det for å få rettet det ut. Men det isolerer meget godt. På litt dårlig underlag med kvist og stein, så er Bamse en god del bedre en begge thermarest sine.

Link to comment
Share on other sites

Neoair Xtherm large på 570gram stemmer til dine ønsker: http://www.outnorth.no/no-thermarest/ne ... x-grey.php

 

Så trenger du enten et tynntynnt skumunderlag under for beskyttelse, f.eks. dette er under 200gram men dekker ikke hele bredden:

http://jysk.no/uterom/luftmadrasser/lig ... rlag-h06cm

 

ellers så kan du også bruke et stykke Tyvek vindsperre, eller cuben fiber som bunnduk under...

Jeg ville gått for en litt kraftig cuben duk...

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...