Jump to content

Mauser 1934 - Tips til ammo.


Olesøn

Recommended Posts

Første post som pistoleier. :D

 

Nærmere bestemt en Mauser 1934.

I dag har den vært på skytebana og lufta seg, med vekslende hell...

Dvs. at vekslinga var så som så. Tomhylsene satt stort sett på tvers i utkasteråpningen, hvis de kom så langt. På ca. 30 skudd var det kanskje tre ganger den vekslet ordentlig.

Ammunisjonen var ikke av ny dato, og den ene hylsa viste seg å bule ut på midten.

Dette er vel kanskje fordi kruttet har fått juling, og kruttkorna er av nogen varierende størrelse.

 

Er det noen som har noen tips til ammo til disse. Skal bruke den til konkurranse, så jeg vil jo få den til å funke skikkelig.

 

Og før noen spør: Nei, jeg skal ikke ha noe annet. Jeg er en nostalgisk frik, og trives med det. :mrgreen:

 

EDIT: Stavekontroll...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tipper at det er overskriften din som er korrekt og ikke teksten, dvs. at du har en .32ACP/7.65mm lommepistol.

 

For min del har det vært hipp som happ hvilken fabrikkammo jeg har skutt med slike lommepistoler. Det blir uansett dyrt og vanskelig tilgjengelig i Norge. Det er like greit å kjøpe diesett og kuler med en gang.

 

Dårlig ammunisjon er ikke nødvendigvis hele årsaken til problemene dine. Har du gjort pistolen gullende ren og smurt den? Slike våpen har ofte ligget i dvale i mange år og da er det på tide med et seriøst oljeskift. Magasinene bør også rengjøres.

 

Vær obs på at enkelte hylser kan gi deg "mag-jam" når du skyter .32ACP. Skjer dette i en konkurransesituasjon er det bare å droppe magasinet og glemme det til det er over. Dette er en iboende faenskap for alle pistolpatroner med halvrand. Det tar en stund å lirke patronene fra hverandre.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte Magtech hos Holstad Våpen på Vinstra. På femten skudd var det tre tilfeller der hylsa satt i utkasteråpningen, ellers gikk det greit. Skal pusse og olje litt til og prøve igjen i morra. Skal også ta en titt på utdrageren. (Takk for tipset)

Link to comment
Share on other sites

Buler på kjøpeammo er ikke bra.

Dette betyr en av to ting: enten er trykket for høyt eller så har ikke hylsa god nok støtte. Lader man selv er der et par flere feilkilder.

 

Med mindre du har fått tak i en ammobatch som er feilvare vil høyt trykk skyldes trangt eller veldig rufsete løp. Går ut i fra du har sjekket for rust. Om nødvendig: slug løpet. Jeg husker ikke i farten hvordan disse pistolene kamrer, men vi tipper på munningen. Jeg har vondt for å tro at kammeret er synderen (friflukt) med kjøpeammo.

 

Hvis manglende støtte er problemet kommer bulen normalt helt nede ved hylsehodet. Er den på midten vil jeg tippe det er i kombinasjon med for tidlig ekstraksjon. En halvdød rekylfjær er vanligste årsak til det for disse skyterene. Evt. er kammeret off-spec.

 

Uansett, bruk en liten børste til å rengjøre ekstraktor og området rundt, hvis du ikke føler deg komfortabel med å strippe sleiden, neste gang du pusser.

Link to comment
Share on other sites

Nipusset pistolen etter at jeg skrev forrige post. Utdrager ser fin ut.

Samme med tennstempel. (Uten måleverktøy riktignok)

Oljet pent opp det meste, testet fem skudd til.

 

Bule på midten på alle sammen.

Funksjonsfeil på tredje skuddet. (Hylse i utkasteråpningen)

Veldig varierende dybde på søkket i tennhettene.

 

Hmmm...

Link to comment
Share on other sites

Bul på hylser:

Hadde en PPK(7,65mm) i 7 år som lagde "mage" på hylsene.

Bydde meg ikke noe om dette.

Men jeg produserte min egen ammo, som var svakere enn fabrikk ammo.

Gikk godt med en spesiel blykule.

 

Dårlige utkast:

Sjekk at utstøter treffer hylsa godt nok.

Poler kammeret.

Er det noe som gjør(bremser sleiden) at pistolen ikke veksler helt bak.

Link to comment
Share on other sites

Ville brukt en tynn våpenolje, alà den på biltema, på kontaktpunktet mellom sleiden og rammen. Ufattelig mange pistoler som er meget kresen på akkurat det punktet, spesielt sånne nusselige pistoler som den der :)

 

Ville også forsøkt med annen ammunisjon, Geco av ny type er ganske kraftige imo kontra kruttlappladningene jeg lader til min PPK, så den bør være kraftig nok til å veksle din pistol.

Link to comment
Share on other sites

Ganske tett inni der, om f.eks tennstempel mangler styrepinne og ligger litt for skeivt, kan den klemme litt når sleide er i bakre posisjon. Eller så kan det være magasinet.. utkasteren.. kanskje løpet som ikke kommer langt nok nedi hullet sitt (skrapemerker på toppen?) eller rett for slett troll i pipa.

Det enkleste er kanskje om jeg sender deg ett lite utvalg deler og at du skifter ut en og en?

Link to comment
Share on other sites

En mulig teori er at kammeret er for romt. Da vil du få mage på hylsene på midten. I tillegg vil ikke hylsene klebe godt nok til kammeret slik at du både får for tidlig ekstraksjon og gasslekkasje bakover, som medfører for lite kraft på sleiden til at pistolen veksler 100%. Dette kan også forklare inkonsistente merker fra tennstiften.

Link to comment
Share on other sites

Var noe sånt jeg gjettet på også. Det blir et felt jeg ikke har mye peiling på...

Kanskje en børsemaker skal få ta en titt på den. Uansett blir det tur på treningskveld på Rena eller i Fåvang til uka, så kanskje noen der kan ta en titt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...