Jump to content

.44 Mag +P - Hvor anskaffes slikt?


Kammeraten

Recommended Posts

Er nok ikke riktig å hevde at folk ikke TØR lade harde 44 ladninger, men de fleste skyter ikke mye av dette da de ikke ØNSKER å ligge langt over faktor i konkurranse. Er mye lettere å skyte godt med en ladning på rundt 300 enn 500+ :-) Er vel det som er grunnen til at de fleste skyter pinglete ladninger i Magnum 2.

Link to comment
Share on other sites

Er usikker på hvor mye +P den nevnte patronen i realiteten er.

En forholdsvis lett kule i bløtt bly er ikke noe problem å jazze opp i 1500 fps og mere til uten å overbelaste noe som helst.

Det meste koker ned til løpslengde og avstand tønne-løp.

Nå var det jo ikke det trådstarter spurte om, men jeg tror neppe det er noe veldig spesielt med den nevnte patronen.

Link to comment
Share on other sites

Den "sinteste" fabrikkladingene jeg har kronografert er American Eagle 240gr JSP

fed_ae44a.jpg

De gav snitthastighet på 1300fps i min 629 6"

Det skulle vel gi en faktor på 312

(Har ikke fått kronografert den i 8 3/8" enda, enda men i Marlin 1894 (20" løp) var snitthastigheten 1744fps ved samme temp)

 

MEN, den opplevde rekylen var MYE verre enn på hjemmelada ammo med 240gr Berrys over 22gr VV N110 som kronograferte til 1340fps (faktor 321,6).

 

Samme ladning med 21gr VV N110 kronograferte jeg til et snitt på 1167fps (faktor 280, altså godt innenfor kravet til Mag II)

Den gav en mye mer håndterbar rekyl enn de to andre.

 

 

(Alle kronograferinger/hastighetsmålinger ble gjort ved -5°C, så de vil nok ligge noe høyere ved normale sommertemperaturer)

Link to comment
Share on other sites

For det første eksisterer det ingen +P standard for .44 Magnum.

 

Trykkstandarden for alle voksne pistolmagnumer ble redusert en god del ihh. SAAMI på slutten av 80 tallet. I alle fall de gamle ladebøkene har tabeller for det opprinnelige trykknivået, som forble uendret ihh. til CIP. Lader du til disse tabellene ligger du 20% over dagens kjøpeammo trykkmessig (fritt etter hukommelsen). Holder ikke dette, trenger du et hissigere patron, som f.eks .44 SuperMag, .454, .460 osv.

 

Jeg lader til maks. med gammel standard, men det er Rugermat.

 

Det finnes småprodusenter i USA som lager hårete magnumadninger og diverse rifleadninger av den mer aparte typen, men det får du ikke importert. Det råeste jeg har skutt av fabrikk .44 i Skandinavia, var Normas.

Link to comment
Share on other sites

Våpnet gjør mye I forhold til factor. Min mag 2 ladning er "bare" 20 grs N110 og 240 grs XTP, men fra min 629 DX CL (8 3/8") gir den ladningen 1330 fps og 319 I factor.

44 mag +P finnes ikke, men I solide våpen kan absolutt høy factor være mulig med I det aktuelle våpen sikkkert trykk. Har I en 10" FA 44 hatt 480 I factor. Høyest factor har jeg med: 795 i en S&W.

FA ladningen er KUN FOR FA!(en og! sa vel noen :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro at man kan lade en Magnum Research BFR Max med like heite ladninger, i tillegg finnes det diverse customversjoner fra diverse børsemakere av Rugers supere som tåler ekstremt mye juling.

 

Fra mitt ståsted er konklusjonen at man trenger et nytt våpen hvis man ikke er fornøyd med faktor innenfor standard trykknivå for patronen det er kamret i. I alle fall er det en god unnskyldning for å anskaffe en ny skyter :wink:

 

Skal man på død og liv pådra seg mikrobrudd i håndleddene og ende opp som giktbrudden i ung alder er det beste alternativet noe slikt som en BFR Maxine i .45-70 eller skaffe seg et customløp for en Encore pistol i .375 H&H eller tilsvarende 8)

Link to comment
Share on other sites

Så ingen grunn til å nevne custom Rugere og BFR glemte jeg faktisk.

Nå er vel jeg å anse, som middle aldrende. Blir pensjonist I høst, men hendene holder og de har fått mer magnum juling enn hva de fleste her har opplevd. Startet med metallsilhuett I 81 og da var det hard ladet 44 og TC I 30-30 som rådet.

Riktignok noe rar I høyre hand, men den følelsen går også I gjen I høyre bein, så mer¨sansynlig at det er andre grunner.

Men mye rekyl kan nok gi skader.

Link to comment
Share on other sites

Mener vi målte faktor til ca 350 med Magtech fabrikk ammon vi kjøpte hos Holstad før Spesialfelt NM. Målt i en S&W model 29. med 6" eller muligens 6,5" løp.

Og da var det de skuddene med lavest hastighet som var på 350, de andre var høyere..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Den tabellen virket skutt rett ut av produsentenes kataloger. Da har den lite med faktiske hastigheter å gjøre. Noen produsenter bruker 4" og andre 20" test løp.

 

Men hastigheter mellom 1200 og 1300 fps er helt normale for våpen med 6" til 10" løp for 240 grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Fiocchi med 240gn kule holder godt 300 i faktor med 6" løp. Skal du ha disse til jakt? Da er vel oppskriften tyngre kuler. Det enkleste er vel og lade det du ønsker selv

 

Faktisk 306 i gjennomsnittet selv ut av 4" (har målt selv), men det er akkurat problemet - håndladet 240 kule med N105 vil holde ca 350 i faktor med MYE mindre rekyl fordi at Fiocchi lader med helvetes kulekrutt som er ferdig å brenne omtrent før kulen er ute av tønnen, ment for snub-nose og selvforsvar i det amerikanskje markedet.

Link to comment
Share on other sites

Tja jeg syns våpen er noe man skal ta vare på, kjøre jeg min S&W M29 med knallharde landinger så blir ikke den så mye eldre, du kjøre vel ikke bilen på 6000 omdreininger konstant heller?

Derfor kjøper man ruger i 44 mag :twisted:

 

Til hobbybruk er det vel mer morro med sportsutgaver fra Ferrari og S&W enn landbruksredskap fra Ferguson/Toyota og Ruger 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...