Jump to content

Tips til skytestillinger...


Recommended Posts

Hei

Andre året mitt med rifle (308 win) nå og begynner så smått å treffe litt...

Når jeg snakker om treff så tenker jeg på storviltprøva...

Liggende har jeg rimelig god kontroll på og treffer innenfor når jeg vil. Men i jaktøyemed på elg i det terrengen jeg skal gå i så er ikke liggende skyting det som inntreffer oftest.

Har derfor trent endel på sittende skyting i år. Fra å treffe 3-4 treff på en femmerserie klarte jeg idag 25 strake treff. Og føler nå at jeg behersker den delen rimelig godt..

 

Hva bør neste steg være? Trene på stående skyting? Prøvde det såvidt i fjor men det var vinglepetter x 2! Noen som har noe tips til hvordan jeg kan utvikle meg videre?

Link to comment
Share on other sites

Sittende og stående m skytestokk kan være aktuelle stillinger som også er relevante for jakt.

Eller prøv å stresse deg selv litt på tid i de stillingene du allerede behersker.

Og skyt serier der du legger ned rifla og reiser deg mellom hvert skudd, for å trene riktig plassering av førsteskudd, og ikke bare tette samlinger.

Prøv å skyte på 200m hvis du kan, for å forstå din egen begrensning.

Link to comment
Share on other sites

Du kan og prøve å skyte knestående, eller stå - og så gå ned på kne og skyte relativt fort. Eller du kan fortsette og sitte, og gå ned på blinkstørrelse. Lerduesize kan være passelig til å begynne med?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å trene sittende er veldig lurt. De siste 15-16 årene har jeg skutt opp på alle mine våpen sittende. Er i grunn like god på sittende som liggende (er jo ikke no godt å ligge rett på betongen!!!)

 

Videre bør du begynne å skyte stående. Først bør du greie 5 strake på stående, så kan du ta 5 strake hver seg under 10 sekunder.

Tenk litt hagleskyting, vær frempå, også må du få til avtrekket.....

 

Etter litt i underkant av 1000 skudd sitter det godt, og du vil skyte 5x5 inne på stående....

 

Når det er gjort kan du trygt gå i skogen å felle elg, hjort, og rådyr, evt på fjellet for å felle reinsdyr...

Link to comment
Share on other sites

I jaktsammenheng er det to ting jeg stresser meg sjøl med. For det første et godt plassert førsteskudd, helst stående, ev. ned på kne el. sittende. Det andre er et kjapt oppfølgingsskudd. Forhåpentligvis ikke nødvendig, men å lære seg å ta ladegrep med en gang er godt å kunne når det trengs. Alt for mange skyter ett skudd, for så å kikke etter dyret for å se hvordan det gikk. Følg på med siktet og skyt et skudd til, dersom dyret ikke gikk ned i smellen eller tegner tydelig for dødlig treff. Dette er lett å innarbeide på banen.

Link to comment
Share on other sites

Gode forslag har allerede kommet.

 

Jeg vil i likhet med @M67 poengtere vanlig knestående. En svært kjapp og veldig fleksibel stilling. Minst like høy som sittende. Svært rask å komme ned i når en har trent litt. Svært stødig også, når en har trent litt. Og mye mer fleksibel enn sittende. Ikke noe problem å skyte løpende elg fra en vanlig knestående stilling.

Jeg vil anbefale deg å trene på dette. Tren på å finne stillingen kjapt, og finne målet kjapt. Dette kan man utmerket godt tørrtrene på. Raskt og godt førsteskudd.

 

Så vil jeg også si meg enig med @Wolverine67. Tren på å veksle kjapt og skyt kjappe andre-skudd. Ikke bli som mange andre, som knapt husker å veksle. Tren på å ta ladegrep med børsa i skuldra, til ladegrepet kommer automatisk med en gang det smeller. Og tren på raske ladegrep.

 

Stående er bra å trene på, det samme med løpende elg om du har mulighet. Om ikke annet så for å se at det er vanskelig, og kjenne sin egen begrensning.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Enig med Dagl: tren mykje ståande! Likevel vil eg legge til at du bør prøve å komma deg ned i stødigast mogeleg stilling på jakt. Med litt trening brukar du ikkje mykje tid på å "sige ned i kneståande", og svært ofte har du tid til det. Skal du jakte frå post er sittande ei svært god stilling. Bruk gjerne tida fram til jakta til å klargjera dei faste postane slik at det berre er å setja seg ned når du kjem til posten ein tidleg morgon i oktober :-) Og hugs at sittande frå høg stolsekk ikkje er anna enn ei litt låg ståandestilling... Sit såpass lågt at du får godt anlegg får olbogane på knea (men det har du sikkert på plass alt når du råkar såpass godt!)

Link to comment
Share on other sites

Jeg var med på et opplegg med rifleinstruktør fra LJFF tidligere i år, vi var i gjennom mye av det som ble nevnt lenger opp i tråden. Komme seg opp av liggende stilling ble godt poengtert.

Ble nok en aha opplevelse for flere av oss, som nok har skutt aller mest liggnde.

 

Vi avsluttet helga med å skyte "bjørneprøva" , deretter "rovviltprøva" , begge bruker forskjellige stillinger og avstander, og man har begrenset med tid.

Morsomt - noe helt annet enn å ligge å fyre avgårde de sedvanlige liggende treningsskuddene

 

mer info:

http://www.njff.no/portal/page/portal/o ... ypage=TRUE

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikke nevnt her, og det er kanskje jeg som er talentløs - men etter mitt syn er det bortimot håpløst å lære seg knestående skikkelig, og ihvertfall stående - med sentertent rifle. det blir bare for mange skudd, for mye varme, puss og lading. 22LR eller luft er tingen her, kjøp ei salongrifle og skyt og skyt og skyt, og skyt mer.

 

Det krever tusenvis av skudd, og/ eller enda mer tørrtrening for å bli god til å skyte stående. Er man fersk så kan det lønne seg å prøve å banke inn sitt og kne før en legger særlig vekt på stående.

 

I min verden så er det dessuten mye viktigere å kunne sette ett skudd på sånn omlag ei lerdue på f.eks. 200m, og ihvertfall være brennsikker på lerdua på 100m, sittende eller knestående - enn å kunne treffe noe som helst stående. Når trenger man egentlig skyte stående? Man er jo på kne før man aner det, før man får siktet, og før man får avsikret?

 

Stående er etter mitt syn litt som "langholdsjakt", det er for de spesielt interesserte, som trener bevisst og mye på det, og som opparbeider seg kompetanse på det, som andre ikke har. For de som har mestret alt det andre, jeg er voldsomt imponert over noe av den stående skytingen jeg ser - men klarer ikke å motivere meg (ikke har jeg tid heller) til å trene nok til mestre det. Og jeg synes det er dramatisk å råde en helt fersk rifleskytter som akkurat har lært seg å treffe simlefiguren liggende, til å trene stående.

 

Wolverine67 har et poeng med oppfølging, og du kan trene på å skyte to skudd - brennfort. Til å begynne med kan du bare la andreskuddet være et klikk, så du ikke sløser ammo, men tren på å skyte flere skudd etter hverandre, og uten å ta øynene fra sikter og blink. Tørrtrene på å "sykkelpumpe" ladegrep, så bevegelsen blir innprentet og automatisk, både ligg, sitt og kne, og stå...

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig. Som hundefører har du skjelden mulighet til å velge stedet du skyter fra. Som regel kommer du innpå og må ta de mulighetene som byr seg. I hvert fall ved to anledninger har jeg gått ned i knestående, for så å måtte opp i stående igjen pga. busker og kratt.

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av type jakt du bedriver, men så langt mulig ønsker jeg bruke støtte ved skyting, om det så er tofot, skytestokk/er eller improviserte støtter, faste eller noe jeg kan bære med meg.

 

Hvordan er bakken der du jakter? Står du i jakttårn med rette fine gulv, eller er det steiner, røtter og annet som gjør at det ikke alltid går å få den perfekte innøvde skytestilingen?

 

Kanskje dette er aktuelt for deg å trene? Jeg har mer enn en gang sett gode skyttere få problem når dem ikke lenger kan stå/sitte/ligge sånn som dem er vant med. Nå er jo ikke det så alvorlig på jakt når dyret ikke er en trussel og du rett og slett bare kan la vare å skyte. Men kanskje noe å tenke på.

Hva vet jeg, jeg har meget begrenset jakterfaring.

Link to comment
Share on other sites

Skyt fortere!

Sirkelen på reinsdyret er rimelig stor! Få fikset antrekket ditt- og ikke stå der å fomle med ett perfekt avtrekk mens det går votter og vinter.

Få avgårde et godt skudd i en helvetes fart.

Beklager DFS; Det er det det hele handler om.

Drit i 49 poeng hvis det første var ni'eren.... Det hjelper så lite :)

Link to comment
Share on other sites

TOOAL.

Du hadde aldri fått innpass på mitt jakt lag med den innstillingen.

 

Til Trå starter.

Tren Sittende og stående.

Skyt 15 skudd i hver stilling, hver gang du er på banen. Så kommer treffene. Få en instruktør til å vurdere skytingen din. (Jakt skytter instruktør).

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er bakken der du jakter? Står du i jakttårn med rette fine gulv, eller er det steiner, røtter og annet som gjør at det ikke alltid går å få den perfekte innøvde skytestilingen?

Har tenkt litt på dette... Nå er det jo vanskelig å simulere alle mulige situasjoner på en skytebane:) Men akkurat nå er jeg vel der at hvis elgen står med breisida til på 100 meter og jeg sitter på en isoporkasse på ett betonggulv så har jeg kontroll:)

Det er vel i hovedsak tre mulige situasjoner som inntreffer:

1. Jeg sitter på post og elgen kommer i fart ganske nærme meg.

2. Jeg går i drev og elgen dukker plutselig foran meg (sjelden)

3. Jeg vet ca.hvor elgen er og prøver å snike meg innpå den.

 

TOOAL.

Du hadde aldri fått innpass på mitt jakt lag med den innstillingen.

toaal har vel et aldri så lite poeng! Går vel utfra at antrekk ikke har så mye saken å gjøre, men avtrekk skulle være det korrekte. Det å få avgårde ett raskt, godt og sikkert førsteskudd er jo ingen dum tanke!

 

Har følgende plan fremover med skytingen min:

1. Trene på å bli en god stående skytter.

2. Trene på å få avgårde ett raskt, godt og sikkert førsteskudd, med raskt ladegrep og kjapt oppfølgerskudd.

 

Høres dette fornuftig ut?

Link to comment
Share on other sites

Hele denne tråden viser egentlig at storviltprøven er lagt opp helt feil. Det er jo som TS sier, at i jaktøyemed så blir det ikke noe liggende skyting mot elgen.

 

Har enda til gode å se noen ligge på 100m og skyte en elg under elgjakta, både når jeg var en pjokk som bar sekken for gamlingen og i nyere tider når det er jeg som bærer børsa. 9 av 10 elg jeg har sett blitt skutt, har vært sittende på en stolsekk og avstand mellom 20m og 50m.

 

Så TS, skal du trene mest mulig realistisk, så ta med deg stolsekken på skytebanen og skyt fra denne :winke1:

Link to comment
Share on other sites

diskusjoner om storviltprøven kan sikkert tas i en av de mange eksisterende trådene om temaet.

 

Noen her som har skutt jaktfelt? Har aldri prøvd men høres ut til å være god trening samt at det sikkert er morsomt å være med på.

Link to comment
Share on other sites

Den ligger jo helt i bunnen av det hele, da TS skulle ønske litt mer realistisk trening enn hva den standard storviltprøven gir :winke1:

 

Når det er sagt, så kan et jaktfeltstevne være midt i blinken for TS. Varierte avstander, varierte skytestillinger og varierte mål. Skjøt et stevne tidligere i år og den vanskeligste delen var faktisk stående 20m på en eller annen fugl. Årsaken til at det var vanskelig? Først måtte man gå opp en laaaang og veldig bratt bakke. Prøv å skyte stående med en puls noen få hakk under et lite hjerteinfarkt :D

 

Anbefaler jaktfelt på det sterkeste. Man tar også de 30 prøveskuddene i samme slengen.

Link to comment
Share on other sites

Hele denne tråden viser egentlig at storviltprøven er lagt opp helt feil. Det er jo som TS sier, at i jaktøyemed så blir det ikke noe liggende skyting mot elgen.

 

 

Veeeeel, det finnes da andre jaktformer enn elgjakt med hund.. Jeg har skutt ihvertfall 70-80% av jaktskudd liggende med godt anlegg på ei tue o.l.. Smygjakt i lia, eller på innmark etter hjort/rådyr da er man i 99,99% av tilfellene på magen og kravler seg innpå dyret for å ikke bli oppdaget de siste meterne. Drivjakt så hender det at jeg løser skudd i en høyere stilling, men da og søker jeg ned for å få anlegg og et sikrest mulig skudd. Det finnes fine anlegg over alt i naturen.. Resten av året trener jeg skyting i de fleste stillinger, noe som er morro. De som er skikkelig flinke stående skal ha respekt for det, det ligger mye trening bak. Uansett, det viktigste for en jeger er å vite å holde igjen når man er usikker.

 

Et eksempel på dette, for mange år siden, jeg var ute ei vinter natt 22 des, det var storm i kastene og snødde, storbukken sto på anslagsvis 200m, vinden ca 90gr på. Kula var fabrikk Lapua Mega, 6.5x55. Jeg skymtet hjorten imellom de verste kastene og for lyset sin del kunne jeg skutt. Det jeg var usikker på var vindavdrift og jeg valgte å holde igjen. Prøv og last inn i en bal kalkulator lapua mega med 22m/s 90grader vinkel. Jeg hadde bomma på hele hjorten, eller skadeskutt stygt.. Glad jeg hadde vett til å holde igjen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå var det vel mest siktet på de som kun jakter på elgen, til nøden noen rådyr osv i året. :)

Selv legger jeg med ned på post med tofot, da jeg pleier å få "langholdsposter" der holdet kan fort bli på 2-300m. Har jeg mulighet, henger jeg et tøystykke etc slik at jeg kan se sånn ca hva vinden er.

 

Men det er som du sier, en ting er å trene seg til å bli bedre, men man bør også holde igjen skudd om man er er i tvil. Som gamlekara sier "det handler ikke om hvor mange elg du har drept som avgjør hvor god jeger du er, men hvor mange du har latt gå".

Link to comment
Share on other sites

hundeførere er det ikke alltid rekker å sette seg ned i knestående ;) dem skyter stående (mi erfaring ihvertfall)

Mi erfaring er stikk motsett :wink: Men eg snakkar om laushundjakt på elg. Der brukar ein jo oftast det ein kan finne av dekning i terrenget (steinar, tre, rotvelter etc) for å komma umerka inn på losen. Svært ofte har eg brukt nettopp denne steinen/treet/rotvelta til anlegg for skotet - ståande skyt eg kanskje berre ein eller to gonger av ti!

Link to comment
Share on other sites

Prøvde meg på stående skyting idag! Skremte nok ikke vannet av standplasslederen med de prestasjonene!!

Utrolig vanskelig å holde børsa rolig! Noen tips til en fersking som akkurat har skutt sine ti første stående skudd?

 

 

Som M67 sa tidligere i denne tråden..Skyt mye.. Om 5-10000 skudd så vet du veldig mye mere om skyting... Pust og avtrekk.... Det finnes ikke en " snarvei" til å bli en god skytter... Bare masser av trening... Trening og atter trening.... Så som nevnt tidligere kjøp en 22 lr ellers blir det veldig dyrt og veldig mye puss og varme...

Link to comment
Share on other sites

Trening!

Gjerne med .22 som flere påpeker.

Eller tørrtrening.

 

Stilling har mye å si. Men der avhenger litt av hva man vil trene for. Er det kun raske

jaktskudd, kan man gjerne litt på som med hagle. Ellers står de fleste konkurranse skyttere jeg vet om i noenlunde balanse. Altså; stå litt mer tilbake, til vekta av kropp og gevær bal anserer over beina.

Begynn med å stille deg litt skrått mot skiva. Beina omtrent klokka ett-tre, to-fire eller noe lignende. Legg rifla godt i skuldra mens du holder løpet høyt. Senk geværet til du er like over målet. Begynn finsikting mens du senker siste biten. Om du forsøker å holde, eller klippe av skuddet, må du finne ut av selv. Husk puste og avtrekks teknikk!

 

OBS! Detter er slik jeg gjør det, og ingen fasit. Det er mange måter / stillinger å skyte stående på. Du må finne ut hva som passer DEG.

 

Stående ER vanskelig!

Å prøve, gir deg innsikt i hva dine begrensninger er. Å treffe en elg på 10 meter klarer mange. Å treffe den godt på 100 meter er det færre som bør prøve. Kunsten ligger i å vite hvilken avstabd DIN grense går på, og å holde seg til den under jakt.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...