Jump to content

Leversmak av hjorten


Bukken

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

"Leversmak" kan komme av for dårlig utblødning. Musklene får et høyt blodinnhold, som i leveren, og smaken vil da bli tilsvarende. Skudd som ikke forårsaker større blodtap ( feks. hodeskudd) vil fort føre til kjøttkvalitet som du beskriver.

Link to comment
Share on other sites

Tror jeg har opplevd det samme som det du beskriver. Dette har skjedd på kjøtt som har blitt modnet i kjølerom der det mistenkes at luftfuktigheten har vært for høy slik at slaktet ikke har fått tørkehinne. Det var også en karakteristisk lukt på kjøttet som gjenspeilte seg i smaken.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hadde et helt hjorteslakt som smakte lever jeg også. Dette var ei kolle som var skutt, stukket og hengt etter alle kunstens regler. Men det var høy luftfuktighet og slaktet fikk ikke den hinnen som det bruker å få. Mistenker at det var dette som var problemet.

Link to comment
Share on other sites

Har fått tilbakemeldingar på det samme frå folk som tilbereder viltkjøtet sitt etter siste nymotens trend, vannbad med lave temperaturer i vakum over lang tid (Sous vide). Særleg om ein sous vide-behandlar kjøt som i utgangspunktet ikkje har behov for denne typen tilberedning, som til dømes stykningsdelar frå lår og rygg.

Link to comment
Share on other sites

En ting ang. Sous Vide; det finnes ingen stykningsdeler som "ikke har behov" for Sous Vide-tilberedning; poenget er at Sous Vide er en betydelig mildere måte å varme opp maten på, hvilket gir deg en helt annen kontroll på sluttproduktet.

 

Jeg har spist mye vilt som har blitt tilberedt Sous Vide, og kun opplevd leversmak på kjøttet når det har ligget for lenge, og også tilnærmet gått i oppløsning.

Link to comment
Share on other sites

Det kjem an på korleis du ser det. Ved å sous vide-behandle deler som inneheld mykje bindevev/sener/ligament, f. eks skank, bog, nakke så blir dette ekstremt mørt og smakfullt. Då utnyttar du sous vide til fulle. Eg har aldri forstått kvifor i utgangspunktet mørt kjøtt skal langtidsbehandlast sous vide på denne måten, ser ikkje gevinsten. At du har bedre kontroll på kjøtt som blir behandla i plast i eit vannbad, enn f.eks i ei langpanne/leirgryte med eit steiketermometer ser eg heller ikkje.

Link to comment
Share on other sites

Det er et godt spørsmål, og et jeg stilte selv, inntil jeg begynte å lage kjøtt Sous Vide.

 

Når man varmebehandler kjøtt på tradisjonelt vis, gjør man det med langt høyere varme enn den kjernetemperaturen man er ute etter. Når det gjelder en hel stek er det fordi luft ikke leder varme spesielt godt, og med en biff skyldes det at man vil ha mat i mage med en gang. Dersom man steker kjøttet til den ønskede kjernetemperaturen (som for medium rare er 55-60 grader), for så å ta det ut, stiger kjøttet gjerne 5-10 grader etter at man har tatt det ut. Man får dermed et sluttresultat som er medium til medium well. Man kan naturligvis kompensere for dette ved å steke til en lavere kjernetemperatur; utfordringen er at man ikke har kontroll på sluttresultatet, fordi dette kan variere med størrelsen på kjøttstykket, hvor tette fibrene er og en hel haug med andre faktorer som jeg ikke kommer på i farta.

 

Når man tilbereder kjøtt Sous Vide, pakker man det altså inn i plast, vakuumerer, og legger i et vannbad som holder en halv til en grad høyere temperatur enn den ønskede kjernetemperaturen. Man går ut fra typen kjøtt, og vekten på stykket, og venter Basert på typen kjøtt, størrelsen og vekten på stykket, venter man så lenge som tabellen man bruker sier man skal (jeg liker denne), før man tar stykket ut av vannet. Kjøttet er nå ferdig tilberedt, og det eneste som gjenstår er å bruke et gassbluss som avgir mye energi til å svi av utsiden - om man ønsker det.

 

Forskjellen på de to metodene er at man i tradisjonell matlaging gir fra seg kontroll og får kortere tilberedningstid i retur, mens man med sous vide bruker lenger tid, men har langt mer kontroll. Jeg har testet sous vide kontra tradisjonell tilberedning, og opplever at sous vide-tilberedt kjøtt er mørere og løsere i konsistensen enn det tradisjonelt tilberedte stykket.

 

Jeg har ingen problemer med å svi av en biff på mer eller mindre tradisjonelt vis - jeg gjør det rett som det er selv. Dersom jeg har tid, og sluttresultatet er viktigst, velger jeg allikevel sous vide.

Link to comment
Share on other sites

Og vips så var dette en sous vide tråd :roll:

Men tilbake til TS tema, så vil jeg nok tro dyret har vert for dårlig utblødd. Har opplevd dette selv også, da gjerne på dyr som det har tatt litt tid å finne igjenn i tetteste lyngen. Sein stikking resulterer gjerne i dårligere utblødning, som igjenn kan føre til noe leversmak og melete konsistens på kjøttet.

Link to comment
Share on other sites

For dårlig utblødning eller for sein nedkjøling av slaktet (det skal hller ikke gå for fort-balansegang), eller slakt som har hengt for varmt til mørning.

 

Sous Vide ødelegger maten, ja det blir mørt blabla-men det smaker ikke godt. Og ja, jeg har spist det hos både profesjonelle og amatører; hos den profesjonelle sendte jeg "kjøttet" ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

Nå skriver ts at kjøttet kommer fra forskjellige dyr og fra forskjellige deler på dyret. Mye tyder vel da på at det er håndteringen av kjøttet som er årsaken.

 

Men langtidssteking av f.eks rådyrlår kan medføre leversmak. Har derfor sluttet med det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...