Jump to content

Trikinprøver i Norge?


Mikkel

Recommended Posts

Inspirert av Hofferns grevlingkonsum i programmet Helt vilt, har jeg bestemt meg for at dette skal prøves. Vel og merke med et veldig ungt individ skutt tidlig høst.

 

Hvor er det mulig å levere en trikinprøve i Østfold/Akershus/Osloområdet, og hva koster slikt?

Link to comment
Share on other sites

Det er tre grunner til ikke å spise grevling. Den ene er trikiner, og det er lett å få kontroll på ved å sende inn en prøve og betale en hundrelapp eller 3. Den andre er at det står i gamle bøker at man ikke skal spise ting fra havet uten finner og skjell, og ikke dyr uten splittet hov eller som ikke tygger drøv og slikt, dette er åpenbart ikke aktuelt for andre enn de som faktisk følger påbud og forbud fra disse bøkene. Og så er det siste som er om man ikke synes noe om smaken, men det kan du umulig vite noe om før du har prøvd. Ja også glemte jeg punkt nummer 4, mat som symbol på sosial status og angsten for å skille seg ut. Gjelder nr 4 deg bør du holde deg til biff og grandiosa.

 

Da står vi igjen med at fornuftige og oppgående mennesker som ikke tilhører noen religion som begrenser hva de kan spise og ikke har psykiske lidelser bare trenger to regler for valg av mat:

1) er det skadelig å spise dette?

2) smaker det bra?

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg har mine betenkeligheter. Men jeg ser ikke noe grunn til at Hoffer'n og kokken skulle lyve om smaken. Hadde det smakt "grevling", regner jeg med at de hadde sagt det.

 

Derfor har jeg bestemt meg for at dette må prøves.

 

Egentlig ser jeg ikke helt hvorfor grevling skal smake noe dårligere enn for eksempel bjørn, som blir regnet som ganske eksklusivt vilt. Dietten til grevlingen sommer og høst er for det meste snegler, meitemark, bær, korn, frukt og liknende. Ganske lik dietten til det velsmakende villsvinet.

 

Har funnet et grevlinghi med i alle fall 4 valper. 21. august skal en av disse få prøve seg som husmannsgris :wink:

Link to comment
Share on other sites

[....]husmannsgris :wink:

Og der har vi det. Er det noe som sitter langt inne for en nordmann er det å inrømme at han spiser "fattigmannskost"... For 200 år siden (Napoleonskrigen(e) og -britisk blokkade av Danmark-Norge) sultet folk heller ihjel ennå spise bergylt og tang heromkring. Har grevling havnet i samme skuffen skjønner jeg litt bedre hvorfor motstanden mot å se på denne som mat er så stor.

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg ikke enig i. Jeg og sikkert de fleste spiser husmannskost. Grevling har da aldri vært vanlig kost, selv på husmannsplassene i Norge. Årsaken er selvsagt trikinfaren. Folk viste jo at de ble syk. selv om de ikke viste hvorfor. Selvsagt har noen tatt sjansen tidligere og, men å kalle det for husmannskost er historieforvrenging. Vassgrøt, sild, barkebrød osv er husmannskost. Kramsfugl og ekorn til og med, men ikke grevling... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Mattilsynet skriver på sin hjemmeside: "Kontakt det lokale kontoret for å få vite hvor du kan levere kjøtt for trikinkontroll.." Sentralbord: 22 40 00 00. Jeg har levert villsvin for kontroll i Oslo, i "kjøttbyen" på Furuset. Husker ikke hvor mye det kostet, eller om det i det hele tatt kostet noe, men vi fikk svar på dagen (eller over natten?).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Etter å ha lest igjennom strengen kom jeg til å tenke på historien om misjonæren, som reiste til Amazonas for å arbeide blant indianerne. Han ble noe betenkt når han så hva indianerne spiste, og måtte til slutt spørre en av dem: ”Hva er trykt å spise her i jungelen?” Svaret han fikk var selvfølgelig like logisk som det er enkelt: ”Du kan trygt spise alt, som ikke spiser deg først.”

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...