Jump to content

Valg av kløvhund


Magghe

Recommended Posts

Hei! tenker på å kjøpe meg en hund, så lurer jeg fælt på hva slags hund jeg burde velge med tanke på at jeg vil bruke den til å bære mye kløv på fjellet og i skogen. Men samtidig være en hund som kan like late kvelder på sofaen iblant..

Alle forslag blir satt pris på!

Link to comment
Share on other sites

Slettet sitatet av forrige innlegg. Jegermeistern.

 

I prinsippet kan alle friske hunder kløve, ser bort fra noen raser med dårlig anatomi. De som bærer mest i forhold til kroppsvekt, er vel trolig "Risenznauser" og Korthåret Vorsteh. I lett terreng og trente hunder, så kan de bære halve kroppsvekten i kløv. Men så mye vekt, får du aldri oppi en kløv likevel, ser bort fra bl.a. bly. :)

 

Så en mellomstor hundetype (eller stor), kan brukes til kløving på tur. Det er kanskje andre ting du bør legge mer vekt på. Hvilken hundetype passer for deg, er du innstillt på all trening (både dressur og fysisk), o.l. Og da du ikke skal bruke den på jakt, unngå jakthunder.

Link to comment
Share on other sites

Hunder er allsidige dyr, og rasene er avlet for å få frem spesial egenskaper.

Det er ingen jeg vet om som er rene kløvdyr ala kamel. Men de kan brukes til det også, i tillegg til deres spesial område.

Dette kan være for eksempel være jakt, apport av ender, vakt, gjeting, trekk, sirkus mm.

Det er ihvertfall viktig å velge bort raser du egentlig er uinteressert i egenskapene til, og som bare vil gi deg besvær.

Så du bør finne ut hva du ellers vil med hunden, sekundær formål, og om den skal den bære kort, langt, tungt, lett, sove ute om vinteren, tåle varme, brukes mye, veldig lite...

 

egaOqOdb524BIJTzmCsl4AJGconKj-WcVNNrqHc4eX7w.jpg

fra UT.no

Link to comment
Share on other sites

Canis.no har en rase velger der du kan legge inn diverse faktorer som er viktig for deg når det gjelder valg av hund.Når det gjelder mine erfaringer med kløvhunder er det diverse mastiffblandinger jeg har vert borte i,det er jo hunder som godt kan gå noen dager uten lange turer og ikke gå på veggene.

Link to comment
Share on other sites

Canis.no har en rase velger der du kan legge inn diverse faktorer som er viktig for deg når det gjelder valg av hund.Når det gjelder mine erfaringer med kløvhunder er det diverse mastiffblandinger jeg har vert borte i,det er jo hunder som godt kan gå noen dager uten lange turer og ikke gå på veggene.

Mange av de store mastiffene, et et "kjøttberg", som har mer enn nok med egen kroppsvekt. Så skal en slik hundetype brukes, bør du få anbefalinger fra noen som kjenner rasen godt og bruker de i aktivt friluftsliv. Og det tviler jeg sterkt på. Samtidfig så spiser de så mye, at de klarer vel ikke å bære egen mat engang.

Link to comment
Share on other sites

B.S har og høy forekomst av hjerteproblemmer; ihjelavlet rase.

 

Skulle jeg ha hund kun til tur og køv ville jeg valgt en Samojed, sterk, utholdende, godt gemytt og et tykkere lag sivilisasjon utenpå ulven i forhold til de andre polarhundene. Trives godt inne i hus også (en eller annen skrev at de opprinnelig var trekkhunder og sengevarmere og at de aldri glemte det siste:-))

Link to comment
Share on other sites

De hundene som jeg har erfaring med er som sagt mastiff blandinger,blanding av dogo canario,cane corso, fransk mastiff, bullmastiff og en liten dæsj rottweiler. Er hund på ca 40 kilo og bærer greit ca 15 kilo uten problemer.

 

Canis.no har en rase velger der du kan legge inn diverse faktorer som er viktig for deg når det gjelder valg av hund.Når det gjelder mine erfaringer med kløvhunder er det diverse mastiffblandinger jeg har vert borte i,det er jo hunder som godt kan gå noen dager uten lange turer og ikke gå på veggene.

Mange av de store mastiffene, et et "kjøttberg", som har mer enn nok med egen kroppsvekt. Så skal en slik hundetype brukes, bør du få anbefalinger fra noen som kjenner rasen godt og bruker de i aktivt friluftsliv. Og det tviler jeg sterkt på. Samtidfig så spiser de så mye, at de klarer vel ikke å bære egen mat engang.

 

Av det foret vi bruker til den hunden holder det med ca 4 kilo mat til en 10 dagers tur så utsagnet om at den ikke klarer sin egen mat er jo ganske langt ute på viddene,en hund spiser jo i forhold til kropsvekt og ikke avhengig av rase. Du får en hund uten særlig jaktinstink og som altid holder seg i nærheten. Minuset er at om en er på tur i vinterhalvåret trenger den egen sovepose pga den korte pelsen.

Link to comment
Share on other sites

Er bra at du tenker hardt på hvordan hund du ønsker å ikke bare hopper på første å beste som mange gjør.

Selv har jeg hatt en del Malamute/Husky blandinger, kan ikke annet en å skryte dem opp i skyene til MITT bruk: familie vennlige, behaglige i hvile perioder, KAN løfte intill 50% av kropsvekt, ikke det at jeg gjør det, krever også at de er godt trent, god pels om vinteren men slipper mye av den om sommeren så styrer frakken etter tempratur, gode poter, krever lite mat,ca halvparten ac en sjefer, robuste.

 

Negativt: får de ikke nok trim kan de bli stressa, trenger en tydlig sjef, mye jakt instingt, stortsett en hund å ha i bånd, kan være bøse.

 

Her har du litt av minne erfaringer.

 

Samojed ville jeg personlig ikke valgt til kløvhund om sommeren, de sliter veldig med varmen da de ikke styrer pelsen godt nok, man er da avhengig av å gå om kveld morgen eller natt.

Om vinteren derimot er de i sitt ess.

Har brukt to samojeder en del derfor jeg kan si at det er MIN mening.

Pene er de .

 

Lykke til i valget :D

 

Mvh Niclas

Link to comment
Share on other sites

De hundene som jeg har erfaring med er som sagt mastiff blandinger,blanding av dogo canario,cane corso, fransk mastiff, bullmastiff og en liten dæsj rottweiler. Er hund på ca 40 kilo og bærer greit ca 15 kilo uten problemer.
Canis.no har en rase velger der du kan legge inn diverse faktorer som er viktig for deg når det gjelder valg av hund.Når det gjelder mine erfaringer med kløvhunder er det diverse mastiffblandinger jeg har vert borte i,det er jo hunder som godt kan gå noen dager uten lange turer og ikke gå på veggene.

Mange av de store mastiffene, et et "kjøttberg", som har mer enn nok med egen kroppsvekt. Så skal en slik hundetype brukes, bør du få anbefalinger fra noen som kjenner rasen godt og bruker de i aktivt friluftsliv. Og det tviler jeg sterkt på. Samtidfig så spiser de så mye, at de klarer vel ikke å bære egen mat engang.

Av det foret vi bruker til den hunden holder det med ca 4 kilo mat til en 10 dagers tur så utsagnet om at den ikke klarer sin egen mat er jo ganske langt ute på viddene,en hund spiser jo i forhold til kropsvekt og ikke avhengig av rase. Du får en hund uten særlig jaktinstink og som altid holder seg i nærheten. Minuset er at om en er på tur i vinterhalvåret trenger den egen sovepose pga den korte pelsen.

Nå betrakter ikke jeg en på hund 40 kg, som stor da. :) Jeg tenkte mer på de store mastiff lignende hundene, på 60 - 90 kg.

 

Vet ikke hva slags for, du bruker på tur. Men hvis det er tørrfor, så kunne det vært morsomt å se deg få 4 kg tørrfor i en vanlig kløv, beregnet for hunder opp til 40 kg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Når jeg ser på anbefalingene her, tror jeg dere tenker mye på vinterturer. Men dere bruker vel ikke kløv på vinteren? Folk flest, bruker da en pulk som hunden trekker. Og for sommerhalvåret og kløving, kan det være en fordel med en korthåret hund. De fungerer også på vinteren.

 

Anbefaler en "Risenznauser" til TS. Byggningen er "høyreist" og slank (forutsatt trening og riktig foring), den er sterk og med god rygg. Og godt egnet for å bære kløv. Problemet med lave og kompakte hunder, er at kløven ofte henger nedi vegitasjonen (grass, dvergbjørk, stein, m.m.) og forflytter kløven (likevekt), samt at kløven oftere henger seg fast. Og det blir tyngere å bære for hunden å bære, når den må slepe seg frem. Tenker nå på gange i terrenget også på små stier med bl.a. dvergbjørk. Hadde tidligere en liten Vorsteh med bare 60 cm mankehøyde og på fjellet, bød dette ofte på problemer. Så stor forskjell til en annen, som var noen få cm høyere. Så jeg anbefaler en hund med lite jaktlyst, slank og med mankehøyde på 63 - 70 cm. Risenznauser burde passe perfekt til det TS etterspør, uten at jeg vet om de er kosete "soffahunder" også. Mine hunder får heller aldri lov til å gå opp i møblemanget, eller senger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...