Jump to content

Kulestøping - blying i revolver


Sniper-Arne

Recommended Posts

Har hatt en del problemer med blying i tønna på min 686 med mine egne støpte kuler. Det blyer ikke i løpet men i cylindermunningene. Det blir raskt en ring av bly der som tønna snevres inn. I tønna mi ser det ut som en nokså bratt kon. Ser ut som det blir skavet av bly. Har gjort en del forsøk men resultatet ser ut til å være det samme uansett. Løpet er målt til .3575 og cylinderen til .3573. Har banket ut kuler som har blitt ladet for å være sikker på at de ikke blir sizet ned i ladeprosessen og det blir de ikke.

 

Det jeg har prøvd foreløpig er

- Kuler sizet til .357 og .358

- Luftkjølte kuler målt til BHN ca 12

- Vannakvkjølte kuler målt til BHN ca 18-20

- Kuler uten tilsatt tinn

- Kuler med 2 % tinn tilsatt

- Kuler med 4 % tinn tilsatt

- 2 slags typer hardt kulefett

- mykt hjemmelaget kulefett

- Lee Liquid Alox

- Har prøvd med flere typer krutt: N320, Clays, HP-38, Longshot

- Ladet i 38 og 357 mag hylser

- SWC med Gas Check

 

Felles for alt dette er at det blyer i tønna uansett av hva jeg har prøvd. Det virker som Lee 125 RF kula ikke blyer så mye som de andre. Skal prøve ut dette mer før jeg tør å "friskmelde" den helt.

 

Blyet er fangerbly bestående mest av .22LR og noe bly fra mantlet 9mm ammo og div annet, så akkurat hvor mye antimonn og tinn det er i det er ikke godt å si.

 

Kuler som har blitt testet er CN, FP, WC, SWC. Ser ut til at WC og SWCene er de værste.

 

For å gjøre hele greia mer merkelig så går 9mm kulene støpt med samme legering så det suser uten blying i 9mm pistolen min. Sizet til .357 er det ikke antydning til blying etter mange hundre skudd. Krutt som er brukt er 340 og Longshot.

 

Kuler i 44 Magnum støpt av samme bly fungerer også utmerket i magnum2-hastigheter. Disse sizes til .4305 og er vannavkjølt. Har ikke forsøkt å jasse opp hastigheten mer enda.

 

Noen som har tips? Jeg begynner å gå tom for ting å teste for å finne problemet :) Har skutt kjøpte blykuler i 15 år uten problemer i samme revolver så lurer på om det kan være noe galt med blylegeringa mi.

Link to comment
Share on other sites

siden det har funka bra før og også funker i de andre våpenet så ville jeg kanskje heller mistenkt revolveren...?

(men skjønner ikke helt hva det skulle være i så fall - kanskje det hadde hjulpet med en skikkelig poleringsjobb i kamrene..?)

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken selv. Er det mulig at kamrene har kon som er i bratteste laget? Jeg har pusset ekstremt nøye med gold medallion på VFG pussepropper for 375 og brukte drillen får å få pusset alt speilblankt, så jeg er helt sikker på at det ikke sitter igjen bly. Får levere revolveren til smeden for å se over den litt. Har planer om matchløp også men har jo prøvd å sjekke det som sjekkes kan først.

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken selv. Er det mulig at kamrene har kon som er i bratteste laget? Jeg har pusset ekstremt nøye med gold medallion på VFG pussepropper for 375 og brukte drillen får å få pusset alt speilblankt, så jeg er helt sikker på at det ikke sitter igjen bly. Får levere revolveren til smeden for å se over den litt. Har planer om matchløp også men har jo prøvd å sjekke det som sjekkes kan først.

Vil tro at det er overgangen i tønna, som er problemet! Kanskje en slakkere overgang hadde vært løsningen. Vet ikke om det finnes kammerbrosjer, her i landet. Har hatt flere S&W revolvere også modellen du nevner. Har merket litt antydning på enkelte, men ikke så stort at det har bydd på problemer. Kan ikke huske det var noe problem med min 686. Men, en dyktig våpensmed fikser trolig problemet.

 

Og fabrikken hadde sikkert løst dette, men da blir det noen måneder uten tønne.

Link to comment
Share on other sites

Dumt spørsmål men, :roll:

Smører du løp og høl i nypusset tønne før det smeller?

 

Jeg drar igjennom nylonkost med fett eller olje og det løste problemet i den bratte overgangen mellom kammer og tønnehals på en .45 acp revolver jeg har.

 

Nei, det har jeg ikke tenkt på engang, men det høres lurt ut. Er jo enkelt å forsøke det og se om det hjelper. Litt Lee flytende Alox i cylyndermunningene kan jo ikke skade.

Link to comment
Share on other sites

Nå om dagen drar jeg igjennom en kost med Ed's red uten aceton før og etter skyting og har ingen problemer med blying eller sot i kammeret.

Skyter 150-250 skudd på ei trening.

 

Har prøvd det meste og landet på at bly skal ikke skytes i tørt kammer eller løp.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke hatt fett i kammer. Da kleber ikke hylsa mot kammerveggen, og all belastningen kommer på støtbunnen. Betyr lite med slappe ladninger, men magnumladninger kan gi dårlig funksjonering. Sylinderåpningene dine er ikke optimale, disse bør ligge en tusendels tomme over løpsdiameteren iflg amerikanske våpenguruer (men ikke mer). Kanskje du har fått litt utbrenning i kammeråpningene, kanskje hadde konene hatt godt av litt polering.

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har pusset og gnikket mer på tønna nå og det som jeg trodde var gullende rent hadde fortsatt gammelt belegg av noe som ser ut som bly og fastbrent karbon foran konen. Nå er alt blankt og fint men er vanskelig å se alt sammen synes jeg. Det ser ut som konene er litt ujevne men det kan være refleksjoner også. Får nok ta en tur til børsemaker og få han til å se på den.

Link to comment
Share on other sites

Bly fra 22 LR, har vel ikke en bhn på 12! Dette blyet lar seg heller ikke herde, da det så vidt jeg vet, ikke inneholder arsenikk. Tilsetting av tinn, har liten effekt på hardhet.Noe galt med bhn-måleren din?

Prøv en hardere legering, vannavkjølte hjulvekter, eller tilsett antimonholdig bly.

Link to comment
Share on other sites

For store kuler er sjelden noe problem, så lenge de kamrer lett, bør det være ok.

Hva måler kulene før du kalibrerer? Hvis de kamrer uten kalibrering, ville jeg prøvd det.

Forholdet løp, tønne virker ikke optimalt, men dette har ingenting med blying i tønna å gjøre.

En kule som har vært slugget gjennom løpet, må falle lett gjennom alle kammere, ellers er god presisjon med bly vanskelig. Kula bør så være en tusendel eller to, større enn cylinderåpningen.

Link to comment
Share on other sites

For store kuler er sjelden noe problem, så lenge de kamrer lett, bør det være ok.

Hva måler kulene før du kalibrerer? Hvis de kamrer uten kalibrering, ville jeg prøvd det.

Forholdet løp, tønne virker ikke optimalt, men dette har ingenting med blying i tønna å gjøre.

En kule som har vært slugget gjennom løpet, må falle lett gjennom alle kammere, ellers er god presisjon med bly vanskelig. Kula bør så være en tusendel eller to, større enn cylinderåpningen.

 

 

Akkurat, mulig den sjeldne gangen gjelder her ?

 

#Kula bør så være en tusendel eller to, større enn cylinderåpningen"

For stor her gir blying.

Link to comment
Share on other sites

Mulig du har dårlig polerte cylinderåpninger, ellers har jeg aldri opplevd blying i cylinder, pga av overdimensjonerte kuler, så lenge de kamrer lett. Underdimensjonerte derimot......

Rent 22LR bly er uansett ikke spesielt godt egnet i de nevnte kalibere, annet enn i svake ladninger.

MEN, prøv mindre, prøv større, prøv hardere legering, skiva vil fortelle hva som er best i din revolver.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd 356 og det ble katastrofe i løpet. Fy for en jobb, forferdelig blying, så det går ikke. Skjøt kuler fra Clarry Haglund i dag i Magnum 1 og det blyet i tønna det også, og de holder 18-22 BHN. Etter nærmere inspeksjon av kamrene er overgangskonusen i bratteste laget og det ser ut som den er noe taggete.

 

Tror jeg friskmelder legeringa og sender pistolen til smeden når feltsesongen er over. Den sprer ikke skudda til tross for blyinga etter 100 + skudd, og om man pusser etterpå går det meste nokså lett ut.

 

Lader mest til revolverfelt så er ikke snakk om noe knallharde metallsiluett ladninger :-) Noe magnum 1 kan det bli men er ikke forskjell på blyinga om det er mag eller vanlig revolverfelt.

Link to comment
Share on other sites

og prøv size-356.

Genialt!!!!!!! Da blir kulene .0015 mindre enn løpet. Lykke til med blypussen.

 

Revolver er litt spesiellt. Sylindermunningen skal være .001 over løpsstørrelsen. (groovesize).

Det er sylindermunningen som bestemmer størrelsen på kulene. MEN, blir kulene under løpsdiameter, så blir det blying.

Hvis sylinderen din hadde vært f.eks. .361 eller til og med mer, så ville dette vært diameteren på kulene dine.

Hvis dette er motsatt som hos deg så vil du aldri få en god presisjon. Det er egentlig rart at du ikke har slitt med blying tidligere. Sylinderen din sizer i praksis kulene dine til under løpsdiameter.

Send sylinderen til "doktoren" og få den "sizet" til minst .3583.

Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig rart at du ikke har slitt med blying tidligere. Sylinderen din sizer i praksis kulene dine til under løpsdiameter.

 

Her bommer du litt på målet siden hverken blying i løpet eller dårlig presisjon har vært et problem. Og uansett er cylinder målt til kun 0,005mm under løpsdiameter, som er under det som er praktisk målbart. Det optimale er kanskje et par hundredeler over, men det er jo beviselig ikke et problem i dette tilfellet. Stuking pga gasstrykk ved passende hardhet kan forklare dette, i tillegg kan en forvente at diameter øker litt når kula presses ned av bommene.

 

Det er vanskelig å si noe fornuftig uten å se på våpenet, men dårlig finish på overgangskon ser ut til å være en god teori. Mulig dette er noe en kunne ha lappet selv?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at målene ikke er helt etter vedtatt standard, men det spiller ingen rolle så lenge ting fungerer. Og i dette tilfellet er det kun blying i cylinder som er problemet, og da kan man rolig friskmelde det meste annet. At man kan vurdere å øke cylinder litt hvis en først skal til service er et OK poeng, men å fokusere på det kan lett forvirre eller avspore feilsøkingen.

Link to comment
Share on other sites

Bly fra 22 LR, har vel ikke en bhn på 12! Dette blyet lar seg heller ikke herde, da det så vidt jeg vet, ikke inneholder arsenikk. Tilsetting av tinn, har liten effekt på hardhet.Noe galt med bhn-måleren din?

Prøv en hardere legering, vannavkjølte hjulvekter, eller tilsett antimonholdig bly.

 

Har foretatt litt flere målinger og med fangerblyet mitt måler legeringa 9-10 BHN når det er luftkjølt etter noen uker. Vannavkjølt ligger det mellom 12-18 BHN, så etter dette skulle vel ikke hardheta være feil til hverken 38 feltladninger eller 44 mag2-ladninger?

 

Det holder seg innafor ift estimert trykk i QuickLoad og den hardheta som er anbefalt ift trykket. (Kammertrykk i PSI /1400= anbefalt BHN). Noen hevder at det ikke trengs så harde kuler som formelen over anbefaler, om kulene passer i våpenet men.....ikke vet jeg.

 

Ser forøvrig at jeg har blitt svimmel av tallene og byttet om målene på løp og cylinder :oops:

 

RETTELSE:

Cylindermunning: .3575

Løp: .3573

 

Er kanksje forklaringa på at det ikke blyer mer i løpet enn det gjør. Jeg ser at om det skytes mye så kommer det også etter hvert. Konklusjonen må vel være å sende den til smeden for pollering og åpning av cylinderne til 358+.....eller er det noe hensikt i å prøve kuler på 359, bare for å ha prøvd alt lissom (har ikke troa men....)

 

Ut av tanga kommer kulene på ca .360, og de kamrer ikke!

Link to comment
Share on other sites

Har lest åpningsinnlegget ditt en gang til og du sier du har kjøpt/skutt «kjøpekuler» i 15 år uten disse problemene.

 

-Det kan da ikke vær noe galt ang bratt tønnekon ?

 

Da må jo konklusjonen være at alt ligger nå på dine hjemme støpte.

 

Kulene til Clarry og Grossisten er ikke harde (husker ikke BHN, men mener de var helt nede i 5-6)), ja faktisk bløte å kalle.

 

-Er din bly blanding for harde/sprøe ?

Link to comment
Share on other sites

Holder en knapp på sprø legering jeg også da jeg har prøvd de samme kulene i en annen revolver med samme resultat. Skal prøve å få tak i rent bly eller lignende og se hvordan det går. Kanskje er det lurt å blande ut 22 fangerblyet. Høres jo sannsynlig ut at det blir sprøtt, da det ikke er for mykt da det lett settes bly i konusen i tønna, uansett hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Legeringen er nok ikke sprø! Mange år siden jeg har brukt fangerbly, men den gang bestod legeringen av nesten rent bly, med litt tinn, og en hårdhet på mindre enn 10 bhn. Blying i cylinder kan etter min erfaring ha tre årsaker, for små kuler, for myk legering i forhold til trykk, dårlig polerte kammere. Det eneste andre jeg kan tenke meg er, hvis du setter og krymper kula i en og samme operasjon, er det mulig å skave av en ring med bly. Trekker du en pusselapp rundt krympen, vil den ofte løsne og feste seg på denne, er ikke så lett å se med det blotte øye. Er dette tilfelle, vil det bygge seg opp i cylinderen etterhvert. Dette er i allefall enkelt å prøve ut, sett kula først, krymp etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Har banket ut kula etter krymp og frontbåndet ser like fint ut.

 

Ladet opp noen skudd i dag med ny legering bestående av 50% rent bly og 50 % av fangerblyet mitt. Ladet dette med lett rullekrymp og brukte 3.5 gr Tin Star 32C krutt.

 

Blyinga var minimal i tønnekonen etter ca 25 sk. og ikke noe hadde krøpet innover i løpet. Bra! Mer testing av samme ladning skal foretas før en brennsikker konklusjon kan tas, men ser ut til at endring av legering hjalp. Testet noen skudd ladet med svak taper krymp også, og de gikk tilsynelatende med samme resultat.

Link to comment
Share on other sites

Hadde samme problemet med en 686 jeg nå har solgt.Prøvde å støpe kuler av kulefangerbly hovedsakelig fra 22lr.Revolveren blya kraftig i tønna og litt i løpet.Synes fangerbly er vanskelig å få til gode kuler med.Når jeg skyter med hjulvekts bly ingen blying med fulle magnumladninger med N110.Har ikke testa mere med fangerbly.Har ca 1 tonn med hjulvekter oppsmelta i barrer :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...