Jump to content

Registreringspliktige våpendeler


JoeHugin

Recommended Posts

Hva er registreringspliktig?

Ingen planer om å bryte eller tøye loven, men begynne med litt innkjøp av deler til en praktisk-rigg, slik at det ikke blir halvannen månedslønn, bonus og feriepenger i ett og samme drag når den tiden kommer.

 

Er det ok å handle komplett avtrekksmekanisme, lower, boltcarrier, buffertube, upper?

Løp er vel registreringspliktig?

 

Hva må til for å bolte alt sammen når jeg har lov mtp 2 års karantene fra DSSN? Våpensmed som må montere?

 

Joakim.

Link to comment
Share on other sites

Ikke etter 1. januar 2011:

 

§ 4a. Våpendel

 

Med låskasse etter våpenloven § 2 første ledd menes rammestykke for pistoler, revolvere, rifler og hagler som brekkes for lading og tømming, og den eller de deler som er festet til pipen for rifler og hagler som ikke brekkes for lading og tømming. For skytevåpen basert på AR modellen bestående av overramme (upper receiver) og underramme (lower receiver) regnes underramme (lower receiver) som låskasse etter våpenloven § 2 første ledd.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det er mulkig jeg nå i ferie ørska blander sammen forslag og faktisk vedtatte endringer... men upper (altså glidekassen) er meg bekjent regpliktig i tillegg til løp og lower.

 

Det jeg fant i forskriften akkurat NÅ er:

§ 4a. Våpendel

Med låskasse etter våpenloven § 2 første ledd menes rammestykke for pistoler, revolvere, rifler og hagler som brekkes for lading og tømming, og den eller de deler som er festet til pipen for rifler og hagler som ikke brekkes for lading og tømming. For skytevåpen basert på AR modellen bestående av overramme (upper receiver) og underramme (lower receiver) regnes underramme (lower receiver) som låskasse etter våpenloven § 2 første ledd.

Som indikerer at jeg har tatt feil... :forvirra:

Link to comment
Share on other sites

Problemet er da om denne §4 negerer den allmenne bestemmelsen om at "glidekasse" er registreringspliktig våpendel eller ei...

Det vil jeg så absolutt mene. Lovens § 2 sier følgende: Med deler av skytevåpen (våpendeler) forstås i denne lov låskasser og piper. For AR definerer forskriften så "lower" som låskasse, om også "upper" var ment regnet som en del av låskassen burde det kommet klart frem av lovteksten. Jeg kommer uansett ikke på noen tilfeller hvor mer enn én del bli regnet som låskasse, en slik praksis er vel hverken nødvendig eller hensiktsmessig.

Link to comment
Share on other sites

For dem som husker litt bakover i tid, så var det et forslag ute på høring om at både upper og lower skulle være regpliktige, dette for å bøte på flausen etter at myndighetene først hadde definert lower som registreringsfri og upper som regpliktig låskasse.

 

Flere organisasjoner, deriblant NOJS, avga høringsuttalelser hvor det ble argumentert vettugt for at kun lower burde være regpliktig.

 

Enden på visa- så langt i alle fall- er at en AR i dag kun har to regpliktige deler akkurat som en hvilkensomhelst mauser eller hagle: pipe og låskasse. Det ble vel i samme slengen gitt ett års frist til å etterregistrere, for de som i mellomtiden hadde skaffet seg lowere uregistrert. Denne fristen er nå for lengst utløpt, det finnes derfor ikke lenger lovlig uregistrerte lowere i landet. Om de registrerte upperne blir strøket fra registeret er mere usikkert, men jeg vet at registreringen av disse i mange tilfeller var helt verdiløs uansett (modellnummer tastet inn som serienr da uppere oftest ikke har nr fra fabrikk).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva må til for å bolte alt sammen når jeg har lov mtp 2 års karantene fra DSSN?

 

Hvorfor har du karantene, om jeg kan spørre om det?

Karantene er kanskje feil ord å bruke - men det er et krav om minimum 2 års aktivitet før erverv av rifle til praktisk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...