Jump to content

optikk til 17 hmr ?


mattissk

Recommended Posts

Hei jeg har nettopp kjøpt meg et .17hmr løp til min cz 455 . Jeg har optikk på børsa fra før men ønsker meg litt mere ut av et sikte . Når dette siktet er litt uklart og jeg syntes det ikke har helt nok "zoom" . Er det noen som har noen ideer om hva som er greit og ha på en slik børse ? Det som sitter på er et Breitler Premium 2-7x32 .

 

Jeg har et budsjett på 2-4000 kr .

 

Håper det er noen som kan hjelpe meg .

 

På forhånd takk .

Link to comment
Share on other sites

Til jakt ville jeg ikke skutt rev lengere enn på 120 meter, men å plinke på 200 - 250

Meter er ikke noe problem, så en kråke på det holdet går fint, da med serdeles lite vind... Har forøvrig en bsa sweet 3 - 9 x 40 kostet 800 ish flott kikkert og fungerer for meg godt, så sparer jeg heller pengene til optikk for de grovere kalibrene :)

Sent fra lomma

Link to comment
Share on other sites

Parallaksejustering er et must på .22 og .17hmr'n. Det er iallefall min erfaring. Jeg skyter på mål som er fra 20m til 100-120m, da er jeg avhengig av pa.just. Utvalget av optikk snevres inn da, men det finnes mye "godt-nok" i den prisklassen du nevner. Har selv en Nikko til ca 900,- på min 455 som virker ok.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Parallaksejustering er et must på .22 og .17hmr'n. Det er iallefall min erfaring. Jeg skyter på mål som er fra 20m til 100-120m, da er jeg avhengig av pa.just. Utvalget av optikk snevres inn da, men det finnes mye "godt-nok" i den prisklassen du nevner. Har selv en Nikko til ca 900,- på min 455 som virker ok.

 

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

 

 

 

Er ikke et must...går meeeget fint uten. Har hatt begge deler.

Link to comment
Share on other sites

Parallaksejustering er et must på .22 og .17hmr'n.

 

Tør påstå at det er eksakt det motsatte, siden man ikke skyter spesielt langt med .22lr/.17hmr, så er det de kaliberne man har minst bruk for parallaksejustering på. Derimot har man svært god nytte av eksterne tårn eller mildot/bdc retikkel, spesielt på .22lr.

Link to comment
Share on other sites

Stort sett enig med kristofferp. Selv kommer jeg nok til å gå for en 4-14x40+ eller deromkring, mest pga av at smått småvilt er, eh, smått, spesiellt på litt hold. Har en 9x som jeg føler kommer litt til kort.

 

Hawke, vortex, falcon og brukt meopta er vel alle hete kandidater.

Link to comment
Share on other sites

Fast 10x40 med mildot.(Falcon), Eneste problem er at minimums hold er ca 25m. (Bruker rifla til kråke og gåsejakt på hold fra ca 30m til knappe 120m, plinker opp til 250m, Har 22lr som tar seg av 0m til 75m). Så jeg gidder ikke bytte sikte. Disse riflene er lette, så tunge sikter bør en sky som pesten så man ikke ender opp med en vinglepetter av ei rifle som kun kan skytes med anlegg.

Generelt vil jeg si at normalt er 40 objektiv passe, og ett sted mellom 3-9 eller 3-12 er gode greier (Kommer an på hva den skal brukes til). Man klarer seg ofte meget godt med ett 4x40 sikte med klar optikk og fint trådkors til salonggevær (22lr, 17hmr, 22wmr).

 

Står rev på menyen ville jeg heller siktet meg inn på å bruke 223r enn 17hmr.

 

P.s. Min erfaring er at paralakse feil er noe verre med salonggevær enn med kraftigere saker som 6.5x5 o.s.v. Dette rett og slett fordi det vi skyter på med salonggevær som oftest har mye mindre treffpunkt og skyte avstand enn normal bruk av storviltrifle. (Observasjonen utgår ved bruk av t.d. 6.5x55 til toppjakt).

Link to comment
Share on other sites

jeg tror jeg vet hva jeg skriver:

har byttet 3-9x40 uten paralaksejust til 4,5-14x40 med paralaksejust.

 

Som standard settes paralaksefri i jakt-kikkertsikter på 100m.

Det er ikke noe problem å skyte på 150m, men det er på 50m. Selv om i begge tilfeller er det 50m avstand fra den paralaksefrie 100m.

 

Man klarer seg fint uten paralaksejustering ved mindre forstørrelser.

Billig løsning er 4x40, men du treffer ikke trost på 100m med dette.

Link to comment
Share on other sites

For jakt med 17hmr:

jeg brukte å tro at jeg trengte minst 14x og helst mer enn 16x når jeg startet med min første rifle som var en 17hmr.

 

Nå vil jeg påstå at for å skyte det du har lov å skyte med 17hmr og på de holdene som er aktuelle så trenger du faktisk ikke mer enn 9x. Jeg har ikke noe problemer med å skyte fugl på 200meter med 9x, da skal det ikke være noe problem på 120m, som er praktisk maks med 17hmr, heller.

Mye viktigere med en liten og hendig kikkert til jakt enn mye forstørrelse.

 

Men, jeg er fan av god skarp optikk, så støtter at du bør spare til noe duganes!

Tynnt retikkel er også viktig. Parallakse trenger du ikke heller. Er holdene kort skrur du bare ned på mindre forstørrelse så blir både mål og retikkel tilstrekkelig i fokus.

Link to comment
Share on other sites

Som standard settes paralaksefri i jakt-kikkertsikter på 100m.

Det er ikke noe problem å skyte på 150m, men det er på 50m. Selv om i begge tilfeller er det 50m avstand fra den paralaksefrie 100m.

 

Jeg har ingen grunn til å tvile at du treffer bedre med ny kikkert, men jeg er ikke overbevist om at det skyldes parallaksejustering.

 

Om kikkerten har fast parallakse på 100m, så er det absolutt største avviket du kan få pga parallaksefeil på alt under 100m halvparten av objektivstørrelsen. Dvs at med 40mm objektiv kan du maksimalt få 2 cm avvik dersom du plasserer hodet helt helt ute på kanten av eye box slik at du såvidt klarer å se igjennom kikkerten. Med nogenlunde sentrert plassering vil du da glatt klare deg med 1 cm feilmargin, skrur man ned forstørrelsen blir dette enda lettere å få til.

 

På svært kort hold kan dog bildet bli uskarpt, men det løses også greit ved å skru ned forstørrelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bushnell Trophy 6-18x40 Pris ca 1800kr i Norge sikkert mye billigere om du kjøper i utlandet(men jeg liker å sponse forhandlere i landet så vi kan beholde de) Denne har masse Zoom. Passe tynnt trådkors. Paralakse justering. Ikke for tung. Klikkene er også veldig stabile. Denne har fulgt meg masse på flere rifler(222 rem og 223 rem) men sitter nå på min CZ 455 varmint med 22lr og 22magnum løp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...