Jump to content

alround rifle


envillman

Recommended Posts

Godagen, jeg trenger en ny rifle. Hovedsakelig vil den bli brukt på elgjakt som hundefører-rifle men jeg drar også på ekspedisjoner og trenger derfor et forholdsvis kort løp med åpne sikter av et grovere kaliber. (les forsvar mot isbjørn)

 

Ettersom, den da må ha en ganske solid konstruksjon som alltid smeller, tenkte jeg i første rekke en mausermekanisme.

Men jeg ahr også sett på underlever modeller som marlin guide gun. Men har ingen erfaringer med dem så er litt tvilende.

 

Av boltmekanismer har jeg allerede en 9,3 blaser som er forholdsvis kort og med åpne sikter, men er usikker på hvordan all mekanikken ter seg når temperaturene begynner å gå ned mot 30 minus. Jeg har derfor sett på Ruger guidegun/gunsite scout som egentlig så ganske bra ut.

 

Av kaliber tenkte jeg 338 win mag, da gammern bruker dette og er meget fornøyd men er igjen usikker på hvordan det vil være i et så kort løp?

 

Har dere noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Et forslag kan jo være å sette deg opp ei rifle omtrent som en av disse

 

4sbawz.jpg

 

Til venstre Husquarna 640 og til høyre Zastava med henholdsvis Aimpoint og Leupold Scout. Åpne sikter på begge er ghost ring diopter.

 

M98 mekanisme og 9,3x62 blir aldri feil, men vil du ha noe mer eksotisk til bruken vil jeg foreslå 338-06. den har omtrent samme ytelse som den smått legendariske .318 WR.

Link to comment
Share on other sites

han kunne jo gjort slik jeg kommer til og gjøre kjøpe en guide gun i 30-06 og drille om løpet til 9,3x62

9,3 og 06 bruker i grunn samme hylse :) burde være en small sak og man har en rifle som i utgangspunktet er laget for kraftigere kaliber

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bruke den Blaser'n du har? Jeg har selv brukt Blaser på Grønnland de to siste vinterne uten et eneste problem. Og da har jeg minst 500 skudd i temperaturer mellom -30 og -40. Mange våpen feiler i disse temperaturene, spesielt om en ikke er nøye på puss. Skal ikke mye olje/skitt til før tennstempelet går for tregt i bolten/sluttstykket. Tørrpuss er løsningen for de fleste i disse temperaturene. Men dette er sikkert ikke nytt for de fleste her.

Tilbake til Blasern, tennstemplet i den har veldig romslige forhold. Jeg pusser og oljer den med vanlig Remington våpenolje og holder den "nesten tørrpusset" og ren. Ingen feilfunksjon i kulda med Blaser, det er i alle fall min erfaring. En R93 med åpne sikter i 8x57 og Barnes TSX er mitt forslag til kort hendig "bære og selvforsvars våpen".

Link to comment
Share on other sites

han kunne jo gjort slik jeg kommer til og gjøre kjøpe en guide gun i 30-06 og drille om løpet til 9,3x62

9,3 og 06 bruker i grunn samme hylse :) burde være en small sak og man har en rifle som i utgangspunktet er laget for kraftigere kaliber

smal og smal sak....blir lettere og billigere å bestille nytt løp. Du må jo bore opp løpet og dra nye riflinger. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

det er værtfall lettere enn om man skulle startet og fikle med bolten også :P

 

 

Jeg vet ikke det. Å åpne bolthodet er vel ikke akkurat noen heksekunst. De fleste børsemakere gjør vel det for en relativt grei penge. Å borre opp ei pipe og rifle den på nytt er det nok langt færre som gjør og det er neppe noe særlig billigere heller.

Link to comment
Share on other sites

 

Av boltmekanismer har jeg allerede en 9,3 blaser som er forholdsvis kort og med åpne sikter, men er usikker på hvordan all mekanikken ter seg når temperaturene begynner å gå ned mot 30 minus.

 

Hvis du skal ha noe som du kan bruke mot isbjørn på svalbard som er bedre enn blasern din (som du kan bruke til elgjakta), ville jeg gått for en revolver i 44 magnum, evt 460. Isbjørn jakter man ikke på, men skyter evt i forsvar på altfor nærme hold...Revolver fungerer i alle temperaturer, evt kan du ha den innafor jakka di. Å ha egen rifle som skal fungere utover tempraturene blaseren fungerer virker noe oppkonstruert...

Link to comment
Share on other sites

Har da aldri sagt at jeg skal jakte på isbjørn?, trenger et våpen i tilfelle man må forsvare seg. Jeg føler meg ikke trygg på blasern i situasjoner der man ikke har mulighet for børsemaker, i tilfelle noe går galt med våpenet. Noe jeg ser for meg kan lettere skje med en blasermekanisme en en mausermekanisme, ikke sikkert det stemmer men det er det følelsen min er og da følger jeg den.

Revolver er en ide, en meget god ide men det er ikke noe for meg enda, får se med tiden.

Har vell egentlig bestemt meg nå og er ganske sikker det blir en mauser m03.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal ha noe som du kan bruke mot isbjørn på svalbard som er bedre enn blasern din (som du kan bruke til elgjakta), ville jeg gått for en revolver i 44 magnum, evt 460. Isbjørn jakter man ikke på, men skyter evt i forsvar på altfor nærme hold...Revolver fungerer i alle temperaturer, evt kan du ha den innafor jakka di. Å ha egen rifle som skal fungere utover tempraturene blaseren fungerer virker noe oppkonstfor ruert...

 

Man får ikke innvilget revolver til isbjørnbeskyttelse. Men mange har det med likevel, som backup.

Et våpen som brukes mye i felt, bl.a av Polarinstituttet og universitetsstudiene på Svalbard er Ruger M77 i en eller annen variant. Erfaringene er meg bekjent, gode.

 

Mange bruker også Mauser M98, billig og robust.

 

En begrunnelse for å ha en ekstra rifle til slikt bruk, er at da kan man ha en man ikke trenger å være så redd for, om den skulle få noen riper her og der. Det er litt surere med "grombørsa" til 20 lapper

Link to comment
Share on other sites

Det man SKAL ta med i beregningen for en Svalbard-tur er at utstyret lett kan få jæ...g mye juling! På scooter-turer er det konstant banking, og på båtturer er det saltvann og bølgeslag. Om ikke dette er nok belastning på optikk og overflater så vil fukt, frost og kondens kunne bidra.

 

Vanntett og polstret futteral er derfor et stort pluss. Du skal helst ikke ha rifla bak på scooteren uten at den er tildekket, da er det bra sjanse for at du har et is-spett etter en times kjøring. Noen bærer den på ryggen, og det går nok bra, men du kan få jæ...ig juling av det når det går i 80 over humpete fonner.

 

.30-06 er stort nok, men bruk ellers det største kaliberet som du kan treffe med på kort hold, og tren mye på å operere våpenet! Mener å ha hørt at han briten som ble spist forleden kanskje kunne ha vært reddet hvis skytter faktisk hadde avsikret helt (og ikke halvt) og dermed ikke hadde trodd han fikk klikk. Etter hva jeg husker ladet han vel ut halve magasinet før han fikk mauseren til å funke. Dette kan skje i en stresset situasjon hvis ikke rutinen er trent inn til den er refleks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg føler meg ikke trygg på blasern i situasjoner der man ikke har mulighet for børsemaker, i tilfelle noe går galt med våpenet. Noe jeg ser for meg kan lettere skje med en blasermekanisme en en mausermekanisme, ikke sikkert det stemmer men det er det følelsen min er og da følger jeg den.

 

Det noen av "gamlegutta" sier, er gjerne at i arktiske strøk er det "bedre med en slarkete Brno eller Mauser, enn en fint tilpasset sako". Hvordan Blasermekanismen vil være i så henseende skal jeg ikke uttale meg om i hele tatt.

 

(Det så jeg faktisk et eksempel på på skytebanen her for etpar uker siden, vi skulle forsøke oss på "bjørneprøva" , han med nyinnkjøpt Sako 85 fikk ikke avgårde andreskuddet som skulle skytes innen 4 sekunder. Da tar man ladegrep på en helt annen måte enn når man ligger og skyter med all verdens tid)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...