Jump to content

Trenger hjelp på avslag


Rango

Recommended Posts

Jeg har søkt på en .28 kaliber hagle som min datter på 10 år skal bruke til lerdueskyting.

Dette ble skrevet på søknaden. Vedlagt var nytt skjema fra politiet som spurte etter om hvor mye jeg skyter og om våpenet det søkes på er egnet til bruk til det det søkes på. Formann i foreningen underskrev og fylte ut.

Vedlagt søknaden er kopi av mitt meldemskort i aktuell forening og kopi av datterens medlems kort i DFS forening hvir hun skyter rifle.

 

Dette får jeg avslag på med grunnlag at hun (datteren) ikke er medlem av forening med lerdueskyting på programmet og ikke er aktiv på klubbens treninger og konkuranser.

Jeg leverer inn klage på avslaget og legger ved kopi av nå betalt medlemsskap for datteren og et lite brev hvor jeg forklarer at hun ikke er aktiv, for foreningen ikke har utlånsvåpen og trenger et selv før hun kan skyte.

 

Denne klagen for jeg avslag på fra lokalt politikammer med beskjed om å søke på nytt med dokumentasjon på aktivitet i foreningen. Med henvisning til våpenforskriftens paragraf 13. Men det klarer jeg jo ikke å oppdrive for hun har ikke våpen å skyte med.......

 

Er det noen med ideer på hva jeg bør gjøre?

Burde klagen min blitt videresendt ti POD?

Link to comment
Share on other sites

Du får melde ho inn i NJFF og ta ho med deg på skytetrening noen ganger, kanskje også bestille klasseføringskort på nett og ta en tur på neste figurjakt.(Det passer for alle)

Jeg har søkt på 12 kal 1/2 auto til guttungen i Sarpsborg og det gikk bra, men hvorfor det snodige 28 kal.?

Det som blir brukt er jo stort sett 12 eller noen få som bruker 20, husk du skal ha ammo til denne også.

Nå er det ofte slik at Juniorer får skyte billig i mange foreninger, men de har nok kun 12 kal. skudd til dette formålet, er du redd for at ho skal bli redd for rekylen? kan du jo kjøpe en 1/2 auto.

Du kan låne en gammel en av meg som Jr. har brukt vist du vil.

 

Ps. Skjeberg JFF har utlåns våpen og det har sikkert mange andre også, det kan da lønne seg å kontakte klubben på forhånd.

Tror også at de fortsatt har en ungdomsgruppe som har egne skytedager der ute.

Link to comment
Share on other sites

Hvis problemet kan løses ved at hun melder seg inn i den lokale JFF så er vel det en grei sak? Ellers er det et kjent dilemma du har der, problemet løses vel ved å låne ei hagle noen ganger. Mange foreninger har til utlån, hvis din lokale ikke har det så kan du vel sende en mail og forklare problemet så skal du se det løser seg. Og jeg må spørre jeg også: Hvorfor 28? Hvis årsaken er affeksjon så skjønner jeg, hvis ikke ville jeg personlig gått for kaliber 20 siden en 28-hagle nok vil bli stående mest i skapet etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Her er noe uklart.

1. Søkte du på våpen til deg selv, med begrunnelse i at datteren din skal bruke den?

2. Søkte du på våpen til din datter, som du skal oppbevare?

 

I tilfelle 1. Har du selv våpen ervervet til skyteprogrammet som gjør at du ikke kan ha flere med den aktivitet du selv har, og derfor må søke om våpen til din datter?

 

I tilfelle punkt 2 er avslaget så vidt jeg kan se korrekt, å tilpasse seg ett avslag for så å bruke det som begrunnelse ved klage fungerer dårlig. Slikt må gjøres i samarbeid og forståelse med våpenkontoret.

 

I så fall er ny søknad med ny dokumentasjon veien å gå (Koster jo uansett ikke noe siden dere får igjen pengene for søknaden som fikk avslag om den ble sendt for seg).

 

 

I Tilfelle punkt 1 og du ikke har egne våpen er opplysningen om din datter unødige og skaper rot i saksbehandlers hode, da den opplysningen ikke er relevant for ditt erverv av hagle til skyteprogrammet.

 

Min anbefaling er uansett å starte på nytt siden det er det våpenkontoret ønsker, og de bruker å være enklere å ha med å gjøre når de får det som de vil (Enten de har rett eller ei).

Angående aktivitet, så er det tilstrekkelig at din datter møter på treningene, hun trenger faktisk ikke skyte noe som helst. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Svar på punkt 1. Ja og ja. Jeg har allerede en hagle registrert som ØK på lerdueskyting. Og ville derfor ha en liten hagle registrert på meg, men henne som bruker.

Jeg ser problemet mef forvirring hos saksbehandleren og har prøvd og skrive lite og ryddig på søknad og klage. Min feil her var at hun ikke var innmeldt før jeg søkte.

Link to comment
Share on other sites

Du får melde ho inn i NJFF og ta ho med deg på skytetrening noen ganger, kanskje også bestille klasseføringskort på nett og ta en tur på neste figurjakt.(Det passer for alle)

Jeg har søkt på 12 kal 1/2 auto til guttungen i Sarpsborg og det gikk bra, men hvorfor det snodige 28 kal.?

Det som blir brukt er jo stort sett 12 eller noen få som bruker 20, husk du skal ha ammo til denne også.

Nå er det ofte slik at Juniorer får skyte billig i mange foreninger, men de har nok kun 12 kal. skudd til dette formålet, er du redd for at ho skal bli redd for rekylen? kan du jo kjøpe en 1/2 auto.

Du kan låne en gammel en av meg som Jr. har brukt vist du vil.

 

Ps. Skjeberg JFF har utlåns våpen og det har sikkert mange andre også, det kan da lønne seg å kontakte klubben på forhånd.

Tror også at de fortsatt har en ungdomsgruppe som har egne skytedager der ute.

Ja, klasseføringskort får jeg bestille.

Har fått tilbud om en bra og billig hagle, som også kaliber 20 løp passer på. Ville ha en hagle med liten rekyltil henne.

Takker for tilbudet. Jeg får ta kontakt hvis jeg trenger det :-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok godt for en halvauto i kaliber 20 fremfor 28 ja...

 

Men... når ble det aktivitetskrav for erverv av hagle og rifle? (med unntak av halvauto rifle)?

Sist gaqng jeg var oppdatert gjelder aktivitetskravet kun for håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Men... når ble det aktivitetskrav for erverv av hagle og rifle? (med unntak av halvauto rifle)? Sist gaqng jeg var oppdatert gjelder aktivitetskravet kun for håndvåpen.

 

Det der stusset jeg også på.

Fruen har akkurat tatt jegerprøven, og i den forbindelse spurte hun meg om forskjellig ditt og datt.

Blant annet var erverv av våpen tema.

Jeg sa at rifle til praktisk og håndvåpen var det eneste det var aktivitetskrav på. (Det står jeg fortsatt ved forsåvidt)

Hun syntes det virket rart at det bare var å melde seg inn i et skytterlag eller lignenede, og så i teorien kunne søke samme dag.

Jeg sto på mitt, og hun fant (som forventet) ingen regler som tilsa noe annet.

Men alle kan ta feil, hvis noen finner regler for aktivitetskrav når det gjelder langvåpen skal jeg bøye meg jeg...

Link to comment
Share on other sites

Stadig fler som opplever at politiet krever medlemsskap i NJFF for å få erverve hagle/rifle.

 

Medlemsskap i riktig type klubb til riktig type våpen, ja.

NJFF er vel kravet for jaktfeltvåpen og hagle til konkurranse, og that's it.

Kan ikke kreve mer enn jegerprøve for å erverve våpen til jakt.

Sauer, Mauser og Krag til bane er DFS' bord.

Osv...

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg snakker om for rene jaktvåpen.

 

Vel, uten å gidde å sjekke en gang så tror jeg at jeg er på trygg grunn når jeg sier at det er en fiks ide som noen har fått, og den ideen er laget av tre like deler idioti, inkompetanse og pisspreik.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er jo at om man opplever at forvaltningen tar avgjørelser på et grunnlag du ikke kjenner til, Så lønner det seg seg å høflig be om en forklaring siden man har oppfattet det annerledes. Hjelp forvaltningen til å å gjøre ting riktig og å lære av egne feil, ikke bli sur og kranglete.

 

Forøvrig er lovens krav for erverv av langvåpen oppfylt når man har betalt jegeravgift (for jaktvåpen) eller medlemskap i skytterforening f(for konkuransevpåpen) det er ikke noen aktivtietskrav utover det.

Link to comment
Share on other sites

det hjelper ikke at det er praksis i forhold til loverket... mandag - betal innmelding i DFS - tirsdag søke på sauer...

 

Men det er mulig at politimesteren kan legge et lokalt krav om aktivtet. Men det er altså SVJV ikke hjemlet i lob er ller forskrift.

Link to comment
Share on other sites

§ 13. Erverv av våpen til øvelses- og konkurranseskyting

 

Tillatelse til å erverve og inneha rifle, hagle, pistol eller revolver til øvelses- og konkurranseskyting kan gis til søker som kan dokumentere medlemskap og aktivitet i forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon. For å få tillatelse til å erverve og inneha pistol eller revolver skal søker dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening. [...]

Link to comment
Share on other sites

@Niki, takk for presiseringen, det er muligens en endring jeg ikke har fått med meg. §13 Bør allikevel ikke forveksle med aktivitetskravet for håndvåpen (Tenker da på tabellen med rekreasjon, mosjons og konkuranseskytter).

Videre blir det da et spørsmål med hva man mener som aktivitet? det er ikke spesifisert at det er snakk om skyte aktivitet (å betale medlemskontignet er jo ogsåp aktivitet, eller hejelpe til med å arrangere et stevne, delta på møter osv)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, jeg forklarte problemet med å få aktivitet uten våpen. Hun skulle snakke med juristen samt at jeg leverte søknaden på nytt som hun ba om. La også med klasseføringskort for datter. Nå er søknaden invilget. :-)

Link to comment
Share on other sites

Flott å høre. Noen saker er litt mer kompliserte enn andre, det kan fort medføre usikkerhet som gir et avslag for sikkerhets skyld. Dette er nok sjeldent "politikk" men heller utslag av byråkratisk forsiktighet gjort av funksjonærer uten spisskompetanse på feltet. En samtale kan hjelpe så de skjønner hva du er ute etter, på min siste søknad var det litt forvirring rundt kaliberet, de satt stor pris på mailen med oppsummering og lenker til wikipedia som jeg satt sammen på mail. En annen gang argumenterte jeg for at en snub i 357 burde kunne regnes som en 38.

Link to comment
Share on other sites

Digresjon: En snubb i 357m er i prinsippet en 38spl, dette da den ikke lovlig kan brukes i Mag1(Ikke mulig å oppnå faktorkrav). Dette er nå godtatt og godkjent av POD. Avslag på Mag1 våpen eller spesialrevolver i kaliber 357 på grunn av det ene eller det andre (Normalt avslag på Mag1 grunnet spes revolver i 357m, blir opphevet av pod om lokal saksbehandler ikke har vettet med seg). Håper NSF snart tar inn i reglene at revolver med kortere løp enn 4" ikke skal kunne brukes i Mag1/2 (Grunnet sikkerhet og manglende forståelse hos saksbehandlere).

 

Topick, flotte greier. Og som forventet, ble jo ganske tydelig at det var ett dokumentasjons problem som lå bak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...