Jump to content

rødpunkt til nattjakt?


Recommended Posts

Skal om to uker til sverige og jakte nasse. som vanlig for denne jakten er det åtejakt om natta som gjelder. Har for tiden to børser. En scout mauser med rødpunkt (aimpoint comp 4) montert på løp. Den andre er 308 med 6-24 bauch & lomb.

Har veldig lyst til å bruke scouten men er usikker på hvor godt den funker om natta. noen med erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Har aldri åtejaktet gris selv, men har etter å ha leste meg opp på jaktformen er det etter hva jeg forstår "uberspitzenoptik" som gjelder. Aller helst lysforstekningsutstyr, men det er vel ulovlig der borte også.

 

Rødpunkt er kan hende brukbart til nærstridslignende jaktsituasjoner. Har en C3 selv, men liker den mindre desto mer jeg bruker den

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar.

Dette bekrefter vel stort sett det jeg har tenkt og vist fra før.

Det er lys på de fleste åtene så man trenger ikke uber optikk til en månedslønn for å skyte nasse. Det skal dog sies at en god håndkikkert er viktig å ha på hånden for å kjønnsbestemme eller i det minste finne ut hva man kan og ikke kan skyte.

 

The kid: Det er fint mulig å skyte hele natten, det vanskelige er å kjønns/aldersbesteme grisen i de mørkeste timene. Ellers takk for tilbudet jeg fikk men bor i oslo nå.

Link to comment
Share on other sites

rødpunkt egner seg ikke til skumringsjakt.

 

Det er en sikteteknikk, hvor du sikter med begge øyne åpne, og kan godt ha buttler lukket på rødpunktets objektivet. Dette, liksom om natta, men det er tilrådelig bare for drivjakta og på korte avstander. Du ser ikke bedre, om nata, enn med bløte øye.

 

Du trenger definitiv lyssterk kikkert.

Ikke bare for å plassere trådkorset, men også for å vurdere om dyret er skyttbar. Kikkertsiktet bør faktisk være lik ( eller sterkere enn ) din håndkikkert, ellers blir det en kilde til irritasjon.

Link to comment
Share on other sites

Rødpunkt er ikke brukandes i mine øyne til nattjakt.

 

Godt ein tidlegare arbeidskolega av meg ikkje hadde dine auger mens han jakta med ein av dei fyrste modellane til Aimpoint. Skaut mykje hjort om natta med det siktet utan problem.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok ikke umulig. Bestefar min felte flere hjort om natta med kragen, med jernsiktene. Gode øyne hadde han nok, men han var fornøyd hvis han var rimelig sikker på at det var hjort han skjøt på. Finere nyanser som alder, spissbukk og slike ting måtte han finne ut når dyret lå der. Det er klart det er mulig å bruke aimpoint om natta, men det er også klart at man handikapper seg hvis man velger rødpunktsikte framfor hvilken som helst el chipo kikkert til nattjakt...

Link to comment
Share on other sites

Denne velger jeg å se på som en god historie men det er tilnærmet umulig å skyte med åpne sikter i mørke. Siktet på Kragen har veldig lite skur bak og forsiktet er spisst og derfor er det ikke mulig å se dette i mørke. På den tiden Kragen var i lovlig bruk, frem til 1974, så var det veldig utbredt med hjelpemåne = lykt. Selv med lykt er det vanskelig å skyte sikkert med åpne sikter.

 

Eneste forhold når det teoretisk kan være mulig å plassere et skudd i mørke med åpne sikter må være ved fullmåne og snødekt bakke. Da kan man muligens finne siktebilde mot snøen og føre det inn på dyret. Totalt uforsvarlig etter mitt ringe vett.

Nå er jeg så gammel og har jaktet så lenge at jeg husker hvordan jaktmoralen var, langt tilbake. Så at noen har prøvd å gjøre det foran nevnte forundrer meg ikke. Utbytte har nok vært veldig magert og skadskytingsprosenten veldig høy er jeg redd.

 

Kanskje dette kunne vært ei oppgave for Mythbusters :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Sukk...skyte i mørket klarer ikke jeg med Zeissen min. Sa jeg mørket ? Hva med natta? Litt lys må man ha, og da er det månelys som er tingen. Det er utrolig mye som skyttere i dag sier er helt umulig , fordi vi alle er bortskjemt på god optikk. Hjortejegere jaktet på "myrene" om natten i min barndoms sunnmørsdal på sekstitallet og ingen hadde tilgang til noen som helst optikk, fordi ingen hadde tilgang på penger. Og riflene var krager, mausere og jeg husker en som hadde en enfield. Det ble skutt en jeger også ved ett vådeskudd ( han overlevde) fordi han ikke ble sett i mørket. Om de brukte lykter ? You bet, i allefall til ettersøk , for dem var det en del av. Men de brukte kke lykter alltid. For noen ganger var det ikke nødvendig. Skulle vært artig å prøve selv en gang i godt månelys med ett hvitmalt korn slik bestefar min brukte, og se hva jeg kunne klare . Det får bli mitt neste prosjekt, men ikke på levende blinker.

 

Man kunne nok også sverget i dag at langholdskyting 500m + , ikke er mulig med åpne sikter, men de drev med slike ting også i gamle dager.

Og de amerikanske airborn rangers som ble gjort berømt av Steven Ambrose i boka "Band of brothers" spesialiserte seg til operasjoner om natten, og brukte Garanden sin med dioptersiktet regelmessig om natten , og ikke til "spray and pray" skyting. Det er mye man får til når man trener på det. Men jeg tror du går glipp av poenget her. Poenget mitt er at du handikapper deg med å velge rødpunkt sikte framfor kikkertsikte til nattjakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare si at gode historier har en sterk tendens til å bli stadig bedre med årene.

 

Helt enig i at såkalt rødpunktsikte nok ikke er særlig brukbart i mørke. Kikkertsikte av topp kvalitet med stor objektivdiameter er nok det som er å fortrekke. Gjerne med stillbar lysprikk i siktepunket, selv bruker jeg 6-24x72 Zeiss. Det har stor utgangspupill selv på 10-12x (7,2-6mm) og man kan skyte sikkert under relativt vanskelige lysforhold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...