Jump to content

HJELP! Revolver 38 sp. - Tomhylsene er vanskelige å få ut...


Mightymoo

Recommended Posts

Jeg har en revolver som jeg sliter med at hylsene er vanskelige å få ut etter skyting.

Jeg har prøvd å pusse "avleiringene" i tønna vekk med solvent og bronsebørste .38 på vanlig vis, bronsebørste på drill .38 (lavt turtall) og boresnake.

 

Fremdeles sliter jeg med å få ut hylsene etter skyting. Både 38 sp og spesielt 357 magnum.

Det er faktisk så ille at det er lite gøy å gå en feltløype, fordi man sliter med å få tomhylsene ut av tønna.

 

Hva er en effektiv måte å få pusset tønne helt ren? Ser jo andre hvor tomhylsene nærmest detter ut av tønna...

 

Takker for alle gode tips.

Link to comment
Share on other sites

Du sier ingenting om hvordan det er å fylle tønna så da går jeg utifra at det ikke er no problem.

 

Har dette skjedd gradvis eller f.eks etter at du bytta ammunisjon?

 

Det har skjedd gradvis. Merket det først på 357. ammoen, men så også på 38.

 

 

Som Ken sier, mer solvent. La tønna ligge i bløt et døgn, opp og puss, og ev. ned igjen i et døgn til hvis noe fortsatt sitter. Hva solvent bruker du? Bremserens fra Biltema funker også.

 

Jeg har "Weapon Shield" og "Hoppes no.9" mener jeg.

 

Mener dere at hele tønna skal legges i solvent, eller å ta rikelig med solvent i tønna?

 

Kammerbørste i rustfritstål. Ser dem har det på hjemmelading. Bruk gjerne ei i 44 for få ut driten i overgangskonen også

 

Skal jeg bruke en .44 rustfritt stål på pussestang, evt på drill (på av hastighet)?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er masse dritt som sitter som stein hadde jeg tatt tønna av revolveren og lagt den i bløt jeg. Har du ikke nok Hoppes kan du jo prøve bremserens, ev. aceton eller lignende, eller google Ed's Red og blande deg opp noen liter (er en tråd om det her på Kammeret et sted). Da kanskje du slipper å surre med stålbørste o.l. Kanskje bare jeg som er pysete, men noe hardere enn messing er jeg ikke begeistret for å bruke på mine våpen ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som det vanlige problemet med kombinasjon av 357m og 38spl, helt fremst i kammeret bygger det seg opp dritt/karbon avleiringer. Bruker rustfri kammerbørste på slikt, men absolutt ikke på drill eller lignende tull. Bløt opp og puss forsiktig med den rustfrie kammerbørsta, så ordner det seg nok.

 

Jeg fant ut at dette gadd jeg ikke mer, og skyter kun ett kaliber i de forskjellige revolverene mine. (Bruker ett dedikert våpen i revolverfelt, og annet våpen til mag 1).

Link to comment
Share on other sites

men absolutt ikke på drill eller lignende tull.

 

Og hvorfor er dette tull, om børsten dras igjennom eller dreier rundt ????

Varme, børster er ikke sponavvirkende verktøy og er ikke laget for større belastninger en hva man får til manuelt ( og knappest det ). I tillegg har man ikke samme kontroll, med rustfrie børster jobber man rolig og forsiktig, så man ikke skader våpenet.

 

Må man til med motorkraft for å få rent ett våpen, er det mye som er galt før en kommer dit. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...