Jump to content

Tønna på s&w roterer ikke


jalla

Recommended Posts

Har en s&w .44mag der tønna ikke alltid roterer når jeg tar avtrekk. Det skjer aldri når jeg tørrklikker eller på 1 skudd. Skjer på forskjellige kammmer. Den er nypusset så det er heller ikke problemet.

Det blir altså klikk på samme hylse som forrige skudd, når jeg tar avtrekk andre gang smeller det igjen. Skjer på opp mot 10% av skuddene.

Forslag til hva det kan være?

Link to comment
Share on other sites

Er egentlig ikke sikker på hva du sier, for du blander 2-3 ting som kommer litt uklart frem.

 

1) Vist ikke tønna roterer når du enten spenner hanen, eller drar opp med avtrekkeren, så får du heller ikke

tatt noe avtrekk. Da står alt bom fast. Det har jeg opplevd selv på 44'n. Årsaken kan blandt annet vere for lang

tennstift (setter seg fast i tennhetta) eller knekt tennstift som ligger og sperrer for rotasjon.

 

2) Vist du får tatt avtrekk, men tønna ikke roterer, så griper ikke den armen som roterer tønna og du vil bli

stående og ta avtrekk på samme kammer hele tiden. Du vil jo se om den armen som dytter på taggene bak

på tønna går i inngrep. Da er noe galt med den saken.

 

3) Vist patronen ikke går ved første gangs anslag, men ved andre eller tredje, så er det enten slagfjære

som er slakk, eller tennstiften som er marginal kort.

 

Det er 3 ting som kan tolkes ut fra det du skriver.

Link to comment
Share on other sites

Har på følelsen jeg kjenner til den revolveren.. Det kan være at tønnelåsen under tønna glipper ut av inngrep under rekylen, skjer dette kan tønna rotere feil veg og du spenner opp i gjenn på samme kammer ved neste avtrekk. ser tønnelåsen slitt ut? Hadde dette en gang når jeg skjøt med ei 300gr kule. Skyter du harde ladninger?

Har villet bestilt en ny (overdimensjonert) tønnestopper/lås fra Midway, tror ikke de koster stort.

Link to comment
Share on other sites

Det kan også være ammunisjonen. Min 44 magnum fungerte ikke med SB ammo. Det som skjedde var at rekylen presset kulen på de uskutte patronene noen mm. opp, slik at tønnen ikke roterte. Jeg har aldri brukt SB etter det. Den fungerer perfekt med annen ammo. Styr unna SB ammo, ihvertfall til revolver i kraftige kalibre.

Link to comment
Share on other sites

Problemet ligger sannsynligvis som Helon sier i hånd/krans. Siden det kun skjer med skarp ammo tipper jeg at rekylen får hånden til å hoppe ut av av inngrep, enten pga svak fjær eller møkk/grader som forhindrer bevegelse. Start med å se på vinduet den gå i og kjenn etter om spenn og bevegelse er OK, om du ikke finner noen feil på armen ville jeg sett på tønnelåsen som OlavM var inne på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt samme problem på min 29, av og til hoppet den ut av lås ved avfyring og gikk litt tilbake, når en da starter avtrekket går den bare til det avfyrte skuddet igjen. har fjaset litt med stramming og fjører osv. men ble til slutt lei hele greia og leverte frøkna til fastlegen sin.

Link to comment
Share on other sites

Og hvem del er det du mener du trenger.

Er tønnekransen slitt ?

Er Hevearmen slitt på tuppen og/eller er fjøra til denne slak ?

Er tønnelåsen slitt eller fjøra til denne slak/knekt ?

 

Kan du ikke fastslå selv hvor feilen ligger er det vel best å henvende seg til en børsemaker.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...