Jump to content

Tips til å trene avtrekk


Lunden

Recommended Posts

Det finnes mange måter å trene avtrekk, en av de er å legge inn klikkpatroner tilfeldig i magasinet men det krever at en kamerat hele tiden skal lade for deg.

 

Jeg bruker da heller Geco 22lr ammo som er ganske slapp og derfor ikke lader om hver gang.

Dette gjør at jeg får mange "klikk" pga av ny patron ikke blir matet inn i kammeret.

Det som gjør dette til en god måte å trene avtrekk på er at det er forskjellig hver gang om våpenet har ladet om eller ikke.

 

Senest i dag har jeg skutt 150 skudd med denne ammoen kun for å trene avtrekk og det hjelper meg mye.

Photo100513142726.jpg

 

Håper det hjelper andre også.

Link to comment
Share on other sites

Det blir jo som om noen har lagt inn klikkpatroner tilfeldig i magasinet men at kameraten din slipper å lade alle magasina dine.

Du blir bevisst på om du napper eller ikke når det ikke smeller og derfor tar du neste avtrekk med jevnt trykk.

Det er min erfaring ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blander klikkpatroner og vanlige patroner selv. Ikke noen problem å lure seg sjøl litt der. Ta 3 vanlige og 2 klikk. Bland dem inne i hånda uten å se på, dytt dem inn i magasinet og lad. Det funker helt fint. Veldig fint måte å trene skuddgjennomføring på. Viggo venneløs må finne andre metoder enn kompiser :)

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

En teknikk som har fungert for meg er å forme en O med tommel og langfinger, stikk pistolskjeftet nedi og ta tørrklikk.

Enhver "feil" bevegelse vil gi bevegelse i siktemidlene før klikket kommer.

Våpenet skal bare ligge i denne O-en, ikke feste noe mer grep enn det.

Link to comment
Share on other sites

filmen funker for meg, er på siden til en skytter klubb fra borås tror jeg.

men meget mulig den linken der ikke funker på Iphonen.

Kommer ikke opp noe på boråssiden. Tenkte kanskje mannen hadde blokkert all nettilgang siden han selger filmen på DVD.

Jeg får prøve på den store datamaskinen. Så noen filmer av ham på vimeo, han kommer jo ikke med noe nytt, eller supertriks ninja easyfix. Det er målrettet trening som teller.

En ting er å sitte med pistolen i hånda og se på tv mens man klikker, en helt annen ting er å gå ned i kjelleren, eller annet egnet sted, finne roen, fokusere på skuddplanen og gjennomføre den, 5x før frokost, middag, og kvelds. F.eks.

Link to comment
Share on other sites

Mitt utgangspunkt er som jeger, og i den forbindelse skyter jeg noen runder jaktfelt. Jeg diskuterte engang med en av de som ofte sitter i finalen i NM jaktfelt om hvor vi jegere kunne hente mest på trening. Min påstand var at jegerne hadde mest å hente på å lære seg gode avtrekk og det var han slett ikke enig - hans påstand var skytestillingen var mest viktig. Jeg har tenkt mye på det, og er ettehvert enig med han og har tatt med meg det til pistolskytingen. Jeg driver med felt, PPC, DSS og noe bane som jo forsåvidt har veldig forskjellige utfordringer, men felles er at du skal plassere skuddene dine relativt presist innenfor et gitt målområde. Så hva er poenget mitt, jeg mener at før du begynner å fokusere avtrekkstrening (som jeg mener ikke kan gjøres isolert og en klikkpatron vil bare demonstrere at noe er feil, og ikke nødvendigvis at avtrekssprosedyren er feil) må du se avtrekket som en del av et hele som må stemme for å oppnå et godt resultat. Står du i naturlig ballanse, har du et riktig grep om pistolen og skyver du avtrekket i en retning hvor du møter en naturlig motkraft (rett bakover...). Avtrekket skal komme som resultat av en bevisst prosess hvor trykket på avtrekkeren økes gradvis med lik mengde pr tidsenhet, og IKKE som en innskytelse etter et visuelt inntrykk om et godt siktebilde. Innenfor DSS er det samme prosess, men tidsmomentet får det ofte til å koke for oss amatører og vi slenger skudd på lykke og fromme mot skivene. PPC skyting på 50 yards kan være særdeles lærerikt mht til avtrekksproses og skytestilling/grep. Jeg hadde en vesentlig aha oppleveles under basistrening for DSS hvor jeg i flere dager har stått og trent trekk og dobbelskudd. Første skuddet sitter i alfa mens andre skuddet sitter langt nede og til venstre - typisk napp avtrekk - tenkte jeg. Men så begynte jeg å vurdere skytestilling, hva gjorde jeg med venstre hånden? Var grepet der det skulle, jeg holdt jo knapt i våpnet og hadde ingen støtte den veien. Her måtte grepet forbedres, første skudde kom 0,1 sekund senere men andre skuddet satt i alfa, total tiden ble 0,15 sekund dårligere. De siste 5/100 kom av jeg nå faktisk hadde et rimelig siktebilde på skudd nr 2 og det ble ikke avtrekksfinger som bestemte skytetakten. Så istedet for avtrekkstrening blir det trekk og grepstrening på neste tørrtrening i kjellern...

Konklusjon: Sjekk skytestilling og grep, mht avtrekk så tenker jeg (i den grad jeg tenker noe som helst) at det skal jeg liste av uten at pistolen merker at jeg flytter fingeren - presse presse presse - gjerne telle 1, 2, 3, 4,.. klikk.

Det er alle utfordringene som gjør dette morsomt - lykke til.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

PS jeg har en kommentar til metoden bekrevet av trådstarter. Noen sier at skyting sitter noe sånt som 90% mellom ørene. Og hvor tror du de fleste har fokus hvis de skyter med ammunisjon som de forventer kan klikke ... ikke på skyting i alle fall. Da er jeg enig i at "jeg hadde klikket" .. så skal du virkelig ødelegge en treningsøkt så skyt noe defekt ammunsjon eller våpen med en teknisk feil... vil ikke anbefale metoden. Gå heller systematisk gjennom hva du gjør, ... start med basis, det gjør de beste når det butter...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...