Jump to content

Kikkert og montasje til småviltrifla


Snøfte

Recommended Posts

Hallo godtfolk

Endelig gir økonomien rom for litt innkjøp av jaktutstyr og småviltrifla som stort sett har støvet ned i skapet skal oppgraderes.

 

Børsa der er snakk om er en Zastava minimauser 22 hornet. Bruken blir vinterjakt på rype, toppjakt og kanskje litt sjøfugl- skjønt nervøs som jeg er frister det lite med rikosjetter sprettende rundt til alle kanter.

 

Jeg vil gjerne ha innspill med tanke på kikkertsikter. Følgende er det greit å nevne:

- Pålitelighet og robusthet er vikigere enn lysstyrke og topp optiske egenskaper.

 

- Jeg er på ingen måte bitt av langholdsbasillen som herjer forumet :D . Børsa er liten og hendig og det skal kikkerten også være. Tenker noe i retning av en fast 6x42, gjerne mindre objektivdiameter. Skulle gjerne hatt en fast 8x men de jeg har funnet er så store og ofte dyre.

Hva tror dere- er 6x alt for lite? Som sagt jaktrifle- ikke langholds tactical sniper osv osv...

 

- Fast montasje. Zastavaen har en skinne på toppen av låskassa rundt 13 mm. Ønsket er en mest mulig solid fast montasje. Bruker ikke åpne sikter på denne rifla uansett og Horneten har jo en heftig rekyl...

 

Pris på kikkert tenkte jeg skulle ligge på Leopold fxII /Burris Fullfield-nivå

 

Noen gode innspill?????

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke så mye å tilføre det du spør etter, men en kompis av meg har et kikkertsikte på 1.5-6x20 på elgjakt, og trives godt med det, så da bør det fungere godt til ditt formål også. Jeg aner ikke merke, men han hadde gitt rundt 2500,- for det.

 

Jeg har 2.5-10x50, og bruker den maks på 4-6x på jakt, og bare 6x på banen.

Link to comment
Share on other sites

Skal vi se...

 

.22 Hornet, da er det vel urealistisk med skuddavstander særlig over 150 meter, antar jeg. Hva slags småvilt skal du jakte, da? Alt som er tillatt? Rev? Rype? Grevling? Kråke? Disse stiller litt forskjellige krav til kikkerten din, spesielt med tanke på om du skal jakte kun i dagslys, eller gjerne også ha utbytte av kikkerten din i grålysning/skumring.

 

Jeg er dypt og grunnleggende uenig i kenneth32's holdning til kikkertsikter, og det kommer han til å forstå grunnen til om et år eller fem. Inntil da skal han få ha sine oppfatninger i fred :wink:. Jeg har selv delt hans oppfatninger, og fått angre bittert.

 

Til variert jakt ville jeg gått for et robust sikte med minimum 40 mm objektiv, gjerne med variabel forstørrelse, ellers er ikke 6x42 noe dårlig utgangspunkt. 1,5-6 mener jeg er tull på småvilt, da kikkerten din vil bli stående på 6x hele tida. Selv ville jeg gått for 3-9x40 eller tilsvarende. Og en ting... skal du ha en rimelig kikkert, så kjøp noe med dokumentert lite reklamasjon, som f. eks Leupold. Skal du ha maks for penga, så finner du en 7x50 Meopta med Tysk #4, den er optisk på høyde med det aller meste, og forholdsvis rimelig i innkjøp. Lyssterk er den også.

 

Montasjer? Samma hva det heter, så lenge det er stål, og ikke aluminium.

Link to comment
Share on other sites

Ville kanskje gått får en Bushnell Elite 3200 5-15X40 hvis jeg skulle brukt lite penger på en rype kikkert. Selv har jeg 4,5-14x på min kikkert og jeg kommer aldri til å kjøpe en kikkert med lavere forstørrelse for å si det sånt. Bushnell Elite 4200 4-16X40, Zeiss Conquest 4,5-14X44, Leupold VXII 4-12X40 og 6-18X40, Leupold VXIII 4,5-14X40 og lignende kikkert vil jeg tro passer ditt bruksområde bra.

Link to comment
Share on other sites

Har vert igjennom dette flere ganger på min egen K-Hornet. Det som har blitt sittende lengst og fortsatt sitter på er en 8x50 Swarovski. Den er ok til rev og andre ting i mørket og duger på fugl. En 4,5-14 er litt større fra Zeiss, men hadde vert mitt førstevalg om jeg skulle bare jakte fugl. Har en gammel 3-9x36 Zeiss jeg har brukt noe, men har litt lite forstørrelse til feks rype nå holdet kryper over 100 meter.

Link to comment
Share on other sites

Finnes en kjekk, liten Leupold 2-8x36. Den passer fint på slike småtasser.

 

13mm skinne? Vet du hvor den kommer fra? Har kikket litt etter en slik til min mini-mauser.

Link to comment
Share on other sites

Finnes en kjekk, liten Leupold 2-8x36. Den passer fint på slike småtasser.

Finnes også en kjekk, liten Swarovski AV 3-9x36 som passer fint på småtasser, jeg har en slik og er godt fornøyd så langt. Du får AV også i 3-10x40, det er veldig nette og lette kikkerter. Men så var det det budsjettet, da...

Link to comment
Share on other sites

Pris på kikkert tenkte jeg skulle ligge på Leopold fxII /Burris Fullfield-nivå

 

Jeg anbefaler at du sparer litt lenger, det blir vanskelig å anbefale noe til et slikt budsjett. Uansett, hvis busjettet er stramt, kjøp brukt.

 

Av kompakte sikter ville jeg for eksempel sett etter disse:

 

Swarovski AV 3-9x36 (som Sako 30-06 anbefaler.)

Zeiss Diavari-C 3-9x36 (Som etterbrenner hadde før. Denne lages ikke lenger, men bør være mulig å kjøpe brukt)

Zeiss Conquest 2,5-8x32

Kahles CT 2-7x36

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode innspill.

Chiefen: Det var kanskje feil å si at det er en skinne på toppen. Den er frest ut av kassa men jeg kommer ikke på noe bedre å kalle det enn skinne. De montasjene jeg har sett har jeg ikke likt noe særlig.

 

Apropos budsjett: Som nevnt innledningsvis er mekanisk kvalitet og pålitelighet viktigere på denne rifla enn topp optikk. Derfor ser jeg ingen grunn til at ikke vxII eller lignende skulle være bra nok.

Men jeg må jo si at en del av siktene dere nevner frister så me får sjå...

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Jeg skyter mye fugl med kule, og har skiftet menge kikkertsikter. Grunnen er nok at rype,orre og mange andre er egentlig et lite mål. Eg startet med en kikkert 3-9 ganger forstørrelse, men har da endet opp i enda høyere forstørring. Vist du mest skal jakte fugl, så ville eg tatt utgangspungt i det. Da ville eg kjøpt meg en kikkert (14 eller 16 ganger) forstørring. Vist du ikkje kjøper det, så tror eg du på sikt vil komme til og kjøpe deg en slik kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...