Jump to content

Drømmejakt i Eastern Cape - En reisedagbok fra turen.


oddemannen

Recommended Posts

Nå har jeg akkurat kommet hjem fra en jakttur Sør Afrika og Eastern Cape. Når jeg planla denne turen på høstkanten i fjor falt valget i første hånd på Eastern Cape på grunn av at noen av de artene jeg ønsket å jakte, stort sett ikke finnes andre steder i Sør Afrika. Tenker da først og fremst på Fallow Deer (Dåhjort). Jeg ville ikke tilbake til Namibia, siden jeg allerede har de dyrene som er best i Namibia på veggen.

Jeg vokste opp i Sør-Sudan og har jaktet veldig mye i Afrika, men jeg hadde aldri vært i Sør Afrika før. Jeg var litt skeptisk, siden jeg har sett en del dokumentarer med negativ vinkling på jakten i Sør Afrika, der de går på auksjoner for å kjøpe dyr de setter ut for at vi skal jakte på de innenfor et inngjerdet område på størrelse med et par fotballbaner e.t.c.

Men uansett, jeg tok sjansen siden jeg også har hørt mye positivt fra folk som har vært der nede å jaktet før. Da var det bare å finne riktig firma å reise med. Jeg har reist med et relativt stort norsk jaktreisefirma til Namibia før, og med den negative erfaringen var jeg fast bestemt på at jeg denne gangen skulle finne noe på egen hånd. Jeg brukte da først masse tid på å søke etter outfittere som kunne tilby alle dyrene på min troféliste, så sammenlignet jeg priser. Jeg var også nøye med å finne noen som hadde bra bofasiliteter, litt for at jeg har med meg samboeren min, men også for at jeg selv faktisk liker å komme hjem til litt luksus etter en lang og slitsom dag :-)

007.jpg008.jpg014.jpg

 

Det stod etter hvert mellom et par tre firmaer, som jeg da ba om tilbud fra. Alle hadde ca samme tilbud å komme med. Så da stod det til slutt på referanser.

Jeg ringte opp flere referanser og fikk da dannet meg et godt inntrykk av hvilke firma som passet for meg og mine ønsker. Etter dette var det ganske enkelt, og valget falt til slutt på et firma som heter KMG Hunting Safaris. (Norsk Agent: http://www.drommejakt.no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank).

18 April 2013 gikk turen nedover mot Port Elizabeth. Vi fløy fra Gardermoen til Frankfurt, hadde lagt inn en lang pause der for å være sikre på at riflen kom seg videre. Deretter var det 10,5 timer i nattfly til Johannesburg, og til slutt en liten svipptur på 1,5 time til Port Elizabeth der vår profesjonelle Jeger Marius stod smilende og ønsket oss velkommen.

Vi satte oss i bilen og kjørte 1,5 time til terrenget og lodgen der vi nå skulle tilbringe de neste 8 dagene. Vel fremme ble vi innkvartert i en helt fantastisk lodge som ligger oppe i en skråning midt inne i terrenget med fantastisk utsikt over fish river, samt deler av terrenget.

r_veranda.jpgr_sm__MG_0738.jpg

 

Etter en liten pause var det ut på befaring i området rundt lodgen som var på 2000 HA, samt å få sjekket at børsa fremdeles var riktig innskutt. Jeg var overasket over at terrenget skilte seg så mye fra hva jeg var vant til fra tidligere erfaringer med Afrika. Det var kuperte daler og høyder med masse busker og trær. Jeg tenkte at her vil det bli mye spennende jakt, for her går det jo an å gjemme seg bak noe når man skal smyge seg inn på dyrene.

På kvelden spiste vi en flott middag i godt selskap, og fikk beskjed om at all drikke også er inkludert i prisen :-)

 

Dag1 - Sebrajakt

Første dagen i Eastern Cape var det Sebrajakt på menyen. Sebraen jaktet vi i et terreng der det var såkalt "Dangerous Game", det vil i dette tilfellet si Bøffel og Nesehorn. Vi kjørte opp på en høyde i terrenget, parkerte bilen og begynte å speide utover åskammene på motsatt side med kikkert. Etter at vi hadde flyttet oss et par tre hundre meter oppover i terrenget fikk vi øye på en liten flokk sebra ca 750 meter unna som stod i skyggen under noen trær. Nå galt det først og fremst å komme seg nærmere for å kunne studere flokken, og se om det var noen skytbare dyr der. Jeg hadde som vanlig bestemt meg for at det ble aktuelt å felle noe annet en hanndyr på reisen.

Når vi kom inn på ca 150 meter fikk vi sett nærmere på flokken, men det var vanskelig å se om det fans en hingst blant dem, siden gresset var såpass høyt der de stod. Etter noen minutter med speiding fikk flokke vær av oss og begynte å bevege seg inn i en tette på andre siden av en åskam.

Under flukten kunne vi se at det var en flott hingst blant dem og vi endret taktikk. Nå sendte vi et par mann opp på høyden fra motsatt side i håp om at de skulle skremme flokken mot oss igjen. Og det gjorde de, men dessverre litt for langt unna.

Vi bestemte oss etter dette for å ta lunch, og satte oss i bilen for å kjøre ned mot dagens leirplass. Og da skjedde det som alltid skjer når man er på vei tilbake. En ny flokk med sebraer står å gresser 5-6 hundre meter oppe i skråningen på venstre side av veien. Vi parkerer bak noen beskyttende trær og setter igang med å smyge oss inn på flokken. Her er det også en flott hingst, og vi kommer oss inn på 230 meter, før jeg setter opp min stoney point bipod, knepper børsa på plass, trekker pusten dypt noen ganger, finner det riktige dyret i kikkerten, får klarsignal av guiden og skviser avtrekkeren sakte inn. Pjufff. Hjerteskudd!!

Sebraen danser litt polka for oss før den deiser i bakken og blir liggende, min PH får hele sekvensen på film.

076.jpg

 

Dag 2 - Bushpig

Natt til i dag har vi prøvd oss på Bushpig på åte uten hell. De kom frem etter et par timer men ble skremt av IR lampen på nattkikkerten. Dette har jeg sett noen ganger her hjemme på villsvin også, spesielt når man setter lampen på for tidlig, før de har begynt å spise ordentlig.

Vi jaktet bushbuck i terrenget ved lodgen på dagen, uten å komme på skuddhold av noen som var verdt å skyte, og på kvelden var det ut på bushpig jakt igjen. I dag på et annet åte en i går, siden vi hadde skremt flokken der. Etter ca 30 minutter kom Sugge, galte og to smårollinger tuslende inn på åte. Nå tar jeg meg mye bedre tid, og setter på lampen mens løpet er i været før jeg sakte beveger munningen ned mot målet. Dette funker!! Jeg må bare se hvem av de svarte kroppene, med de lysende øynene som er galten. Det tar litt tid, men til slutt får jeg se utvekstene på neseryggen på en av de store, Sekundene etter beveger jeg korset stødig ned, finner skulderen og trekker av.

075.jpg

 

Dag 3: Bushbuck

Frokosten står klar klokken 06:30 og jeg har akkurat satt meg ved bordet da Marius kommer inn og sier "Get your rifle -- there is a huge ram standing down by the river". Jeg er ikke sen om å få hentet geværet, tatt på meg mitt gopro hero kamera, grabbet tak i skytestokken og sette igang med å smyge oss ned fra lodgen mot elven. Når vi kommer inn på 175 meter setter jeg meg ned med skytestokken, får et godt anlegg, puster riktig og tenker "legg den litt høyt siden det er 175 meter". Skviser avtrekkeren og pjuffff. Bushbukken hopper opp, tryner med begge bogene bak på ryggen og spinner over en sandslette med hode først ned i bakken. Jeg er 100% sikker på at dette var et godt skudd og at dyret ligger 30 meter unna skuddplassen. Vi tusler videre nedover, og når vi kommer et stykke ned får vi se en bushbuck som står inne i en tette 50 meter unna der jeg akkurat skøyt. Både Marius og jeg mener at dette ikke kan være samme dyr, og at det er geita vi har sett som gjør at det er flere bukker i området.

Vel nede ser vi tydelig renna bukken har laget når den spant over sandsletta, men vi finner ikke en eneste dråpe blod. Vi henter hunden, men den finner heller ikke noe. Jeg sjekker området der vi så "den andre" bukken stå urørlig i 5 minutter. Og der finner jeg en liten dråpe blod på noen blader. That's it.!! Etter tre-fire timer med søk, må vi desverre avskrive denne bukken som skadet og for min del tapt. DAMN!!

Jeg bestemmer meg for at jeg allikevel skal fortsette etter en bushbuck, for det var en av de prioriterte på listen. Så vi fortsetter denne dagen med å jakte bushbuck, og jeg får til slutt skutt en på fem meters hold etter at vi så den på 1 kilometers avstand og smøg oss inn på den. Fantastisk spennende!! Og jeg fikk alt på film, siden jeg hadde på meg hodekamera :-)

074.jpg

 

Dag 4: Dåhjort

I dag bestemte vi oss for at det var dåhjortjakt på menyen, og vi sto derfor litt tidligere opp, siden dåhjortjakten var 1,5 times kjøring unna. Dåhjorten ble satt ut i Sør Afrika på 50-60 tallet, og stortrives i området rundt Bedford. Vel fremme fikk vi se flere flokker med dåhjort på jordene og jeg kjente at dette lovet godt for suksess. Vi smøg oss inn på flere flotte bukker under formiddagen, men kom til kort hver gang. Ved 12 tiden var det for varmt og dyrene gikk inn i skyggen i tett bush, så vi tok en lang lunchpause frem til 15:00 da vi satte igang ettermiddagsøkten. Nå bestemte vi oss for å sette oss på en høyde og speide utover på den andre siden av dalen. Det var ikke mer en 230 meter mellom, så om vi fikk øye på noen dyr der ville vi kunne skyte over. Etter ca 30 minutter fikk vi øye på en flokk som kom oppover på motsatt side, og det var en flott bukk blant dem.

Flokken ble stående bak noe tett buskas en lang periode, før de endelig kom frem og jeg fikk lagt an et skudd på bukken som datt rett ned i skuddet. Å sitte å se dyrene komme nærmere og nærmere var veldig spennende!

071.jpg

 

Dag 5 Bushbuck nr 2

I dag har vi bestemt oss for å jakte vortesvin, siden jeg syns det er utrolig gøy å jakte vortesvin. Jeg er litt opptatt av at det mår være en galte med en viss størrelse, siden jeg har noen fra før, og ønsker å dra litt ut på jakten for spenningens skyld. Vi befinner oss i hovedterrenget og får etter en stund øye på en helt grei galte son går og beiter et godt stykke unna, og bestemmer oss for å smyge oss inn på den. Når vi nærmer oss plassen der vi sist så galten får jeg plutselig øye på noe mørkt inne i buskene på høyre side. Jeg stopper opp, kikker litt nøye etter og får se at det står en flott bushbuck der inne 10 meter unna og spiser med hodet ned. Nå er det bare sekunder om å gjøre og jeg bestemmer meg for at denne sjansen er for god til å la gå. Det blir en ekstra kostnad for meg, men jeg har jo med meg litt ekstra i tilfelle en slik situasjon skal oppstå. Jeg legger an, Hendrik stiller seg bak med kamera og bukken løfter hodet og får syn på oss. Men bushbucken prøver å smyge seg avgårde, i stedet for å bare ruse avsted, og det gjorde at jeg akkurat rakk å fyre av et skudd før den hadde forsvunnet ut av syne. Meget spennende ble det, og vi fikk heldigvis alt på film. Vortesvine fikk vente til senere :-)

Bukken lå der den skulle denne gange, og når vi fikk den nærmere i øyesyn viste det seg å være den samme bukken jeg hadde såret dag tre. Det var jo et helt utrolig å vite at det ikke gikk en såret bushbuck rundt etter meg, og litt av et sammentreff! Jeg holdt meg også fremdeles innenfor det planlagte budsjettet, siden jeg allerede hadde betalt for denne bukken :-)

072.jpg073.jpg

 

Dag 6: Impala

I dag er det Impala jakt. Jeg har en Impala fra før og ville se om jeg kunne finne en som var større. Jeg hadde også bestemt meg for å jakte vortesvin dersom sjansen bød seg. Det ble mange fine "stalks" og mye filming denne dagen, og jeg skøyt etter en Impala som jeg desverre bommet på. Jeg kjente at jeg bommet i det jeg trakk av. Og vi kunne se på filmen senere at jeg hadde skutt et par cm foran dyret. Det ble dermed ikke noe dyr denne dagen. Men vi jaktet sjakal på kvelden med elektronisk lokk og hadde det utrolig fint allikevel.

Dag 7 Vortesvin:

I dag var jeg litt i tvil om hva jeg skulle jakte på. Jeg var fremdeles på jakt etter vortesvin, men hadde ikke lyst på Impala mer, så jeg bestemte meg til slutt om at vi tok det litt som det kom, og sjansene bød seg. Vi fikk noen flotte "stalks" etter en gedigen blesbok bukk, men klarte ikke å komme oss helt på skuddhold av den. Når vi hadde gitt opp og var på vei tilbake til bilen bød endelig sjansen seg på et vortesvin. De kom helt overraskende på oss, men jeg rakk å se at det var en helt grei gris før jeg akkurat rakk å skyte galten i flukten.

070.jpg

 

Jeg ble rett og slett helt forelsket i dette området med det fantastiske klimaet og det utfordrende terrenget, lodgen og ikke minst folkene vi møtte. Måten det ble jaktet på her "spot & stalk", med den høye etikken de fremviste, deres konstant gode humør gjorde hver dag til en fest. Samt at de gjorde det de kunne for at vi skulle komme oss inn på reelle troféer, og ikke for å skyte den første og beste. Jeg kommer garantert til å reise tilbake hvert år i mange år fremover, for makan til plass og makan til jakt har jeg faktisk bare drømt om, men aldri fått oppleve før. For de som er intressert ligger alle filmene jeg referer til inne på http://www.drommejakt.no" target="_blank sine sider.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for rapport. Da har du samme intrykk av meg om gjengen der nede. Fantastiske folk og sted:) Gratulere så mye. Komme hjem med 2 bushbuck er jo ikke verst:) Er så klar for å dra ned igjen, men fortsatt noen ting som må falle på plass først. området med DG var det Bucklands område? Jeg jaktet der hele oppholdet, helt fantastisk:)

Link to comment
Share on other sites

Området med Dangerous Game var samme eier som ved lodgen, men et lite stykke unna. Jeg tror du var ved teltleiren, og der jaktet jeg ikke i det hele tatt på denne turen. Jeg kunne jaktet allt innenfor området ved lodgen bortsett fra Fallow Deer. Men for å øke sjansene dro vi avgårde et par ganger. Ved lodgen var det mye Nyala, Kudu, Bushbuck, Vortesvin, Impala, Duiker, Caracal, Bushpig og et par flokker med Sebra. På naboterrenget var det masse Impala, vortesvin, struts, vit og common blesbok og Blue Wildebeast.

 

Det var det vi hadde behov for og jeg merket faktisk ikke at vi jaktet på områder med gjerde rundt som jeg hadde fryktet. Områdene var aldeles for store til å merke det.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for rapporten. Gratulerer med flotte trofeer og fin tur. Du var heldig med bushbukken, det er ikke alle som får to stykk! :D

Bushpig er jo også ikke så vanlig, flott galte.

EC er utrolig variert og spennende. Min første tur gikk også til bredden av Great Fish river, dog ikke til Marius sin plass.

Link to comment
Share on other sites

Men har fortsatt ikke forstått hvorfor folk vil jakte fallow i Rsa og ikke i Europa hvor de kommer fra....

 

Jeg jakter Fallow i Europa også Donner, har massevis på terrenget mitt i Sverige.

Men det har seg sånn, at dette er et av mine favoritt dyr og jeg hadde enda ikke fått noen stor bukk.

Derfor fristet det litt i overkant :-)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fine trofeer og spennende tur!! :mrgreen: Men har fortsatt ikke forstått hvorfor folk vil jakte fallow i Rsa og ikke i Europa hvor de kommer fra....Bushbuck er også ett av mine favorittdyr å jakte etter........

 

I RSA kan du skyte en godt voksen bukk for 500 US dollar. I Europa må du regne det tredobbelte.... Dessuten er dåhjorten opprinnelig fra Irak/Iran, dog innført til Europa i romertida. :winke1:

 

Edit: så nå at du hadde presisert det Donner. :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for rapport. Da har du samme intrykk av meg om gjengen der nede. Fantastiske folk og sted:) Gratulere så mye. Komme hjem med 2 bushbuck er jo ikke verst:) Er så klar for å dra ned igjen, men fortsatt noen ting som må falle på plass først. området med DG var det Bucklands område? Jeg jaktet der hele oppholdet, helt fantastisk:)

 

Området med Dangerous Game var samme eier som ved lodgen, men et lite stykke unna. Jeg tror du var ved teltleiren, og der jaktet jeg ikke i det hele tatt på denne turen. Jeg kunne jaktet allt innenfor området ved lodgen bortsett fra Fallow Deer. Men for å øke sjansene dro vi avgårde et par ganger. Ved lodgen var det mye Nyala, Kudu, Bushbuck, Vortesvin, Impala, Duiker, Caracal, Bushpig og et par flokker med Sebra. På naboterrenget var det masse Impala, vortesvin, struts, vit og common blesbok og Blue Wildebeast.

 

Det var det vi hadde behov for og jeg merket faktisk ikke at vi jaktet på områder med gjerde rundt som jeg hadde fryktet. Områdene var aldeles for store til å merke det.

 

Stemmer, har ikke vært på det området. Området med teltleiren hadde alt jeg trengte. Helt enig ang gjerder. Man ser de når man kommer inn på området. Etter det er områdene så store at man ikke ser de før man drar igjen. Helt utrolig hvor flinke dyrene er til å gjemme seg i den bushen noen ganger, hadde noen morsomme opplevelser hvor dyra sto og trøkte rett ved oss:)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for at du deler jaktopplevelsen din hos KMG Safris oddemannen.

 

Jeg skal selv ned til Marius og jakte 12 dager hos han med buen min i Juli i år.

 

Jeg ble ikke mindre utålmodig til å reise ned der etter å ha lest din erfaring :)

 

Flotte bushbukker! :)

 

Bushbuck står vel øverst på ønskelista mi, og det kan tenkes at jeg også blir fristet for mye til å skyte to om jeg skulle få sjansen :)

Har også selv vurdert å prøve meg på en Dåhjort, men jeg får se hva Marius sier om sjansene mine til å klare det på smygjakt med bue der :)

Men det er bare om jeg evt skulle klare å ta de andre dyra jeg ønsker meg og har dager og penger til overs :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Du kan glede deg med all rett Bjørn Egil. !! Jeg vet hvor du skal jakte bushbuck. Vi snakket om deg når vi kom over et område som egner seg veldig til buejakt. Du må huske å skrive et reisebrev når du kommer hjem igjen. Jeg er helt sikker på at du kommer til å få en helt fantastisk tur. Har du planer om å få preparert noen trofeer der nede, så kan du vel ta kontakt. Vi er allerede to pers som skal dele på frakten, og det kan jo hende at vi kan bli tre dersom det lar seg gjøre. I så fall send meg en PM :-)

 

P.S. Jeg er nå blitt agent for KMG i Norge, så om det er noe som helst du lurer på kan du også kontakte meg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for et flott reisebrev med fine bilder ! Artig å høre at du hadde en fin tur til tross for skepsis på forhånd ! RSA er et flott land å jakte i og Eastern Cape har jeg personlig et livsvarig kjærlighetforhold til. Man skal lete lenge etter et så variert landskap, alt fra høye fjell og dype daler til flat savanne, alt innenfor mindre enn 30 min med bil.

Dyrelivet er veldig variert og noen arter finnes nesten bare her. Eneste lille minus er at kuduene ikke får samme oppsatt som lengre nord eller i Namibia. Vortesvinen får heller ikke like store tenner, jordsmonnet er så hardt at de rett og slett slites ned. Ikke at det betyr noe for meg, jeg har skutt mine kuduer og kommer ikke til å skyte flere- tror jeg. Griser er det alltd gøy å skyte og siden jeg ikke betaler mer enn 500 NOK for trofedyr og 2-300 for non trophy, så kan jeg skyte så mange jeg orker.

Har selv stor sans for bushbuck, et utrolig flott dyr og en av turene fikk jeg 2 stk samme dag. Så faktisk en tredje flott bukk som PH'en ville gå etter, men da takket jeg nei. Den ene var en gammel kriger som sannsynligvis hadde tapt sin siste krig dagen før- maken til skader har jeg aldri sett ! Hele kroppen var dekket av svære sår, enkelte flenger var 10-15 cm. Jeg trodde det var caracal som hadde vært på ferde, men PH'en mente bestemt at det var etter revirkamp og at det ikke var uvanlig at de drepte hverandre under slike kamper.

Jeg var også litt skeptisk da jeg fikk tilbud om å jakte dådyr i RSA, men nølte ikke lenge da jeg fikk høre prisen, 1300 ZAR, litt i overkant av NOK 800. Da ver jeg ikke vanskelig å be ! Fikke n flott skovlbukk med 21 takker. Skulle likt å vite prisen på denne i europa.

Dådyr er vel ikke akkurat noe afrikansk vilt, men hvis man har ønske om et slikt trofe og ikke har ubegrensede midler er valget enkelt.

 

takk for flott rapport

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Maten er helt fantastisk etter min mening. Vi hadde 3-rettes hver kveld. Første kvelden vi kom dit var indrefilet av Kudu, noe av det beste jeg har smakt. Andre dag, kjørte de en drøy time hver vei til Port alfred ved kysten for å kjøpe fersk fisk, helt kanon. Siste dag var det grillmat, blant annet hjemmelagde villsvinpølser. Vi var oppe 0530 hver dag og da var det varme rundstykker og muffins før man dro ut, så hadde man en større lunsj som også var helt magisk. Høydare var impalalevergryte fra gårsdagens Impala som ble tatt.

 

For å si det sånn, jeg elsker mat, bruker mye tid både på å lage og spise. Maten i RSA er noe av det beste i verden etter min mening. Alt fra fancy til grilmmat i alle fasonger og varianter.

Link to comment
Share on other sites

Alle sammen er helt nydelig :) Jeg fikk ordnet meg potiekos-gryte i år, men har faktisk ikke fått brukt den enda. Bestilte meg ny jakttur igår som foregår i November. Så da skal jeg ned å spise godt i 14 dager uansett. 7 av dem jakt. Det vi også glemmer her er Biltong. Det er så snadder med en kald pils. Kudu eller eland er da favorittene.

 

Spit braai (helgrilling av dyr) er jo også en opplevelse i seg selv. 16 november så samles venner og familie i PE, med vortesvin hvis jeg gjør ting riktig:)

Link to comment
Share on other sites

Takk for det. Drar tilbake til KMG i Eastern Cape som også Odd har vært på her. Min første tur i mars ifjor varte bare 3 dager og ble litt hekta kan du si. Får nå endelig en uke for å virkelig få "jaktet fra meg". Skjønner jo det blir bare verre, men sånn er det;)

 

Gryta var jeg så heldig å få få av min bror som tok den med fra London. Smalt den som håndbagasje og ga i presang. Masse eksil-RSA folk der borte, så de har det meste i UK. Tipper prisen er bedre der:)

Jeg har akkurat begynt å bestille biltong fra UK også. http://www.thebiltongman.co.uk. Bare biff, men anbefalt de og prøve å lage litt med viltkjøtt også :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...