Jump to content

Felte 650 reinsdyr per jeger


ejdanielsen

Recommended Posts

Min mening om nedslaktingen på Sør Georgia er at det er meningsløst. Men stammen hadde sikkert godt av å bli tynnet ut. Det ble vel felt under halvparten og det er vel noe tvilsomt om det blir en omgang til med nedskyting. Så et intervju med en av de som var med og han hadde fått nok. Det blir for mye på en gang, særlig hvis man tviler på grunnlaget for en slik nedskyting. Hele greia er også sterkt kritisert i England.

Link to comment
Share on other sites

Vi har mange historier om organsimer som får "hjelp" av mennesket til å komme seg til områder der de naturlig ikke hører heime - hos oss f.eks. mink, russerkrabbe og mårhund. Når organismer kommer til miljøer uten naturlige fiender, og der vegetasjon/byttedyr ikke tåler det nye presset, kan det gå galt. Når det gjelder rein, er St. Matthew Island skrekkeksemplet.

 

På Sør-Georgia burde man kanskje satt ut ulv i tillegg - da kunne man sikkert sysselsatt masse forskere, og laget en parallell til Isle Royale (og holdt oppe damptrykket her inne? :mrgreen: )?

 

Men mitt spørsmål er - når norske viltmyndigheter ble involvert - hvorfor var det ingen som foreslo at man kunne etablere "vanlig" sportsjakt der nede, for å holde stammen på et forsvarlig nivå? I Norge forvalter villreinnemndene ca. 10.000 fellinger i året - uten at det blir særlig store negative konsekvenser av det. Og det er jevnlig trafikk av cruiseskip til Antarksis om sommeren (bl.a. Hurtigruten), så det burde ikke være så vanskelig, eller skrekkelig kostbart, å få jegerne til og fra.

Link to comment
Share on other sites

Problemet hær er jo at det blir litt nyttesløst å ta ut så lite om man skal fjærne rein fra området, etter et slikt uttak vil kalv per simle gå i taket neste år. De vil uansett slite med å få fjernet rein fra området, det skal ikke til mange småflokkene som stikker seg unna for at problemet er tilbake.

Link to comment
Share on other sites

Ser ikke problemet her. Vi førte rein dit og nå tar vi ansvar og fjerner de fordi det absolutt ikke finnes noen gode grunner til å ha de der. Synes det er bra jeg.

 

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser en par problemer og det dyrevernmessige er det mest opplagte. Slik nedskyting kan fort medføre uakseptable skadeskytingsprosenter, jaging av rein med helikopter ol. Kostnadseffektivt er det ikke og svært usannsynlig at all rein blir skutt, slik at det er en prosess som må gjentas mange ganger.

 

Det finnes en par grunner til å la reinen leve der. Den ene er forskningsmessig, dette er eneste reinstammen på den sørlige halvkule og har allerede bidratt til forskning på rein. Den andre grunnen er det kuriositetsmessige som for flere briter er viktig.

 

Rent fagmessig er det riktig å fjerne reinen, hovedsaklig for å øke hekkesuksessen til en par pingvinarter. Dette er et overpopulasjonsproblem og kunne blitt løst gjennom ordinært jaktuttak. Dog er hele øygruppen klassifisert som fredet og ordinær jakt er vel neppe sannsynlig. Personlig tror jeg jevnlig avskytning av profesjonelle jegere er det beste, dog ikke i slike omfang som dette og ikke utført ved sammendriving og slakting. Det vil være mest skånsomt for reinen og minst kontroversielt opp mot dyreverngrupperingene. Selv om kjøttberging blir underordnet her, kan det gjøres med helikopter etter at reinen har trekt unna, slik at den ikke blir unødig stresset.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at det mest "riktige" er å utrydde disse reinene - hvis man legger til grunn synspunkter som her inne gjerne blir kategorisert under rubrikken "Jenny & Co" (beklager, Jenny, men jeg må bruke deg som illustrasjon). Dvs., alt må tilbake til "urtilstanden", og menneskene må slaktes ned til ca. 10.000 stk, som klatrer i trærne i Afrika.

 

Men hvis man får denne bestanden ned på et akseptabelt nivå, kan jeg ikke se noen grunner til at man ikke kunne regulert bestanden videre med alminnelig sportsjakt, med diverse begrensninger. Nettopp norske forvaltere burde pekt på at man jakter rein i norske nasjonalparker, inkludert landskapsvernområder, og på Spitsbergen, uten at det medfører særlig skade på vegetasjon eller berggrunn, eller stress på annet dyreliv (på Sør-Georgia må man vel ha jaktforbud i en nærmere definert strandsone, pga. pingviner og sel). Jeg skal gjerne bla opp noen grunker for å kunne ta en tur dit, oppleve det gamle fangstsamfunnet, og på toppen kunne skyte en reinskalv og ta med heim til påskemiddag.

Link to comment
Share on other sites

Det har du sikkert rett i. I likhet med mange andre i den kategorien jeg nevnte i forrige innlegg, foretrekker de at dyr sulter i hjel, eller blir spist levende av rovdyr. Dette forutsetter imidlertid at de har litt innsikt i økologi ut over Walt Disney-nivået - noe de færreste av dem har. For størstedelen av "offentligheten" lever alle dyr i Hakkebakkeskogen.

 

Det minner meg om at en daværende kollega på Havforskningsinstituttet (i 1972 eller -73) ble med ei norsk selfangstskute, som var leid inn til et spesielt oppdrag. De dro til Farne Islands, på nordøstkysten av Storbritannia, og oppdraget var å drepe ca. 3 - 4.000 havert om seinhøsten, i kastesesongen. Tidspunktet var nok også valgt fordi dette var "hysj-hysj", det skulle ikke komme ut til allmenheten at man slaktet ned bestandsoverskuddet på denne måten. Senere har man sannsynligvis ikke turt å gjøre slikt - og resultatet ser vi, jevnlige oppslag om "massedød" blant sel i Nordsjøen.

Link to comment
Share on other sites

Det er klart at det mest "riktige" er å utrydde disse reinene - hvis man legger til grunn synspunkter som her inne gjerne blir kategorisert under rubrikken "Jenny & Co" (beklager, Jenny, men jeg må bruke deg som illustrasjon). Dvs., alt må tilbake til "urtilstanden", og menneskene må slaktes ned til ca. 10.000 stk, som klatrer i trærne i Afrika.

 

Men hvis man får denne bestanden ned på et akseptabelt nivå, kan jeg ikke se noen grunner til at man ikke kunne regulert bestanden videre med alminnelig sportsjakt, med diverse begrensninger. Nettopp norske forvaltere burde pekt på at man jakter rein i norske nasjonalparker, inkludert landskapsvernområder, og på Spitsbergen, uten at det medfører særlig skade på vegetasjon eller berggrunn, eller stress på annet dyreliv (på Sør-Georgia må man vel ha jaktforbud i en nærmere definert strandsone, pga. pingviner og sel). Jeg skal gjerne bla opp noen grunker for å kunne ta en tur dit, oppleve det gamle fangstsamfunnet, og på toppen kunne skyte en reinskalv og ta med heim til påskemiddag.

Javel, du mener altså at vi godt kan ha rein der for å ha noe å jakte på? Kanskje opprett litt turisme og få inn noen fra nikkersadelen dit sånn at de kan jakte litt?

At Sør-Georgia er en av de mest utilgjengelige stedene på planeten og at det ikke finnes noe særlig infrastruktur til å drive noe som helst der(mest fordi det ikke er ønskelig antar jeg) annet enn et lite museum drevet av to personer og noe forskning på sommeren tror du ikke ødelegger litt for jakteventyret?

Poenget mitt er at det finnes ingen bosetning der, ingen som naturlig har noe nytte av å ha rein der. De har nærsagt ingen naturlige fiender som kan holde bestanden nede. Da synes jeg det er fornuftig å fjerne de og rydde opp etter seg. De ble innført 25 rein for 100 år siden, det var 3500 på det meste...

Link to comment
Share on other sites

Sør-georgia ligger vel nærmere afrika enn kina gjør nordsjøen, og når vi klarer å sende fisk tur-retur nordmøre-kina så klarer vi vel å flytte litt kjøtt fra sørishavet til somalia? Det var heller ikke sagt helt uten det berømte glimtet.

Link to comment
Share on other sites

Som jeg har skjønt det fra litt interne kilder, så var den opprinnelig planen at alt skulle skytes på steded av jegere. Så kom en smart sjel fra UK på at vi her i skandinavia har jo rein, kanskje vi har en bedre måte å gjøre det på. Det bor jo såkalte samer her på berget som kanskje kan bidra med noen triks i ludo. Som sagt så gjort og med på lasset ble noen reindriftsutøvere(som det heter nå for tiden) som selvsagt hadde noen helt andre ideer om hvordan det må gjøres om de ikke skal være der til krampa tar de. Som jeg har skjønt det har ikke så mange rein blitt skutt på stedet eller blitt jaktet på. De alle fleste er blitt jaget inn i reingjerder som man kan se på finnmarksvidda enkelte plasser og deretter ledet inn i sluser og avlivet på mer eller mindre ordinær måte. At det er så veldig brutalt har jeg vel ikke noe troa på, men klart det blir jo ganske store mengder på en gang.

[spekulasjon] Det er vel nærliggende å tenke at noen samer sammenligner Sør-Georgiaflokken(e?) med sin egen flokk og tenker som så at om noen år kan dette være min flokk?[/spekulasjon]

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som vet om det ble laget noen "statistikk" eller "test" av kuler, ammo, utstyr osv? Må jo være et bra grunnlag...

 

Jeg kjenner godt en av de som var med. Det ble felt 2567 rein fordelt på de fire skytterne, og mener det ble brukt 1,12 skudd per dyr.

De har ført logger "for eget bruk", og har nok gjort seg visse erfaringer. De engelske myndighetene hadde kjøpt inn ammunisjon av varierende kvalitet. Mye var bra, deriblant Lapua Mega og RWS, men også noe russisk Barnaul, som visstnok var labre greier.

Det ble fanget inn 929 rein og slakta med "samiske" metoder. Av disse ble 730 godkjent til videresalg.

Ellers kan man vel si at de første bestandstallene var underestimert, så det er/var antakelig mye mer rein på Sør-Georgia enn først antatt :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...