Jump to content

Transport og aktverdig formål VS. forbud mot å bære våpen


Ullsokk

Recommended Posts

Det er et generelt forbud mot å medbringe våpen på offentlig sted. Dette forstår jeg har en stor grad av fornuft, da det nepper er ønskelig med amerikanske tilstander, hvor det er mer eller mindre vanlig å ha hagla liggende klar i baksetet når man er ute på farten. Det er tillatt å transportere våpen når man har et "aktverdig formål". Som relativt fersk våpeneier hadde det vært greit med litt input på hvor strengt lovverket skal oppfattes.

 

Si at jeg er på vei til skytebanen for å trene, og på veien stikker innom butikken for å kjøpe en baguette til lunsj. Jeg har en uladd revolver og ammunisjon i sekken. Er det ok? Hva med å ta dagligvarehandelen på vei tilbake fra trening? Jeg har ikke bil, så jeg sparer en del tid om jeg slipper å traske frem og tilbake flere ganger.

 

Pistolbanen og treningssenteret ligger begge drøyt 30 minutters gange i samme retning fra der jeg bor (bare 4-5 minutters gange mellom dem). Er det greit ta styrketreningsøkta på samme tur? Jeg sparer en times gange, og utgjør slik jeg ser det ikke noen fare for noen i denne situasjonen. (Jeg har ikke gjort dette, men det hadde vært veldig praktisk. Jeg ønsker ikke på noen måte å bryte lovverket.)

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen klart definerte regler her. Så det er en skjønnsvurdering. Husk at dersom du viser dårlig skjønn, bryter du våpenloven med de konsekvensene det får. Så det er tryggest å være litt forsiktig. Av de to tilfellene du beskriver, vil jeg si at å handle i en matbutikk nok er ok (men ikke i et kjøpesenter) og at å dra å trene definitivt er en dårlig ide.

 

- tenk slik at det den dagen du blir "fersket" med våpenet på vei til, eller fra trening. Skal det være 100% klart og tydelig at du er på vei mellom skytebane og hjem. Og at å bære med deg våpenet ditt ikke er en del av hverdagen.

 

Slik jeg tenker betyr det, at hvis du må komme med noen form for forklaring utover: "jeg er på vei til/fra trening" så får du trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at å ha med våpenet på teningsstudio blir å tøye strikken vel langt, men å stoppe på butikken på hjemveien er ikke noe problem, heller ikke om den ligger i et handlesenter. Hvis man bærer våpenet nedpakket i bag og lar ammunisjonen ligge igjen i bilen nedpakket og ute av syne, så er dette å holde våpenet under tilsyn. Gjør unnahandlerunden raskt og målrettet, dropp turen innom kafeen. Og - selvsagt -man oppfører seg ikke på en slik måte at man blir forspurt om å vise innholdet i bagen. Verken politi elle vektere går rundt og ransaker tilfeldige folks bager i tide og utide.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg i fjord tok toget fra Kristiansand til Oslo, så hadde jeg ganske lang tid i Oslo, der jeg ikke visste hva jeg skulle gjøre. Så da ble det tur med pelicase'en (rifle) rundt i byen. Et par politifolk stoppet meg når jeg gikk forbi dem, utenfor Oslo City. Jeg fortale at jeg var på vei nordover og de ønsket meg god tur. Ikke noe tull der.

 

Egentlig skulle jeg ønske at jeg fikk se flere som gikk rundt med våpenkoffertene sine (med aktverdig grunn selvfølgelig), slik at samfunnet blir vant med dette og vi slipper å måtte gjemme oss bort.

Link to comment
Share on other sites

Alt du skriver er helt greit, uten om 1 ting. Å det er å gå på treningsenteret. At du går rund på et kjøpe senter med en pistol eller rifle nedpakket er ikkje ulovlig. Eg har ikkje bil heller, og bor langt unna sentrum og når eg er i byn så må eg gå med riflen på ryggen, denne er da i futeral. Får en del blikk men det er ikkje noe å bry seg om. Eg har også gått forbi politiet uten at de har stoppet meg. Så lenge våpnet er uladd og nedpakket bryter du ingen lov.

Link to comment
Share on other sites

Treningssenteret er i mine øyner å tøye strikken for langt, pleier å ta ut sluttstykke / pipe eller annen vital del når æ skal innom butikken på vei til eller fra skytebanen.

Men prøver å holde avstikkerene til et minimum.

Er ganske glad i min hobby,og har ingen lyst til å miste noen av pangeran pga bagateller.

 

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Med oppdelt våpen og en vital del + ammunisjon på kroppen (i praksis ryggsekk) så er vel det meste lov så lenge det er nogenlunde mellom skytebane og hjem? Å låse inn våpenet i garderobeskap for så å trene er helt klart utenfor. Men hva med følgende scenario: Vital del + ammunisjon i ryggsekk som tas med inn på trening slik at du har oppsyn med den 100% av tiden, mens resten låses inn i garderobeskap? På den ene siden kan jeg ikke skjønne at det skal være galt så lenge dette er klart "på veien" til skytebane, på den andre siden er det kanskje en god ide å ikke tøye strikke så langt som mulig...

Link to comment
Share on other sites

Du får etter min mening et godt og klart svar i Våpenforskriften:

 

"Under transport skal skytevåpen være tomt for ammunisjon, og skytevåpen og ammunisjon skal være under tilsyn. Våpenet skal under transport være nedpakket i futteral, bag, veske, sekk eller lignende. Det er på offentlig sted ikke tillatt å transportere våpen i hylster eller lignende som bæres på kroppen."

 

http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20090625-0904-023.html#84

 

Våpenet er ikke "under tilsyn" når du legger det fra deg i et garderobeskap av tvilsom integritet i et lokale som frekventeres av både Per, Pål, og Espen Askeladd.

 

Det er derimot greit å ha det med i butikk og på kjøpesenter, nedpakket i futteral, bag osv. så lenge du har "aktverdig" formål - jeg ville ikke tatt med revolver på firetimers julehandel selv om jeg skulle på skytebanen etterpå, men en tur på butikken etter baggis eller en svipptur innom kjøpesenteret for å kjøpe ammo eller liggeunderlag, på vei til skytebanen, fremstår for meg som legitimt. Revolveren får du vel ikke tatt ut vital del av sånn uten videre heller, og det kan vel fort skape større oppstandelse om du står og fikler med våpenet for å få med deg halvparten enn om det bare ligger pent og pyntelig på bunnen av baggen.

 

Hvordan politiet der du bor ser på dette aner jeg ikke. Det kan være en ide å rett og slett spørre lensmannen hva han syns. I enkelte deler av landet som her skal forbli anonyme har de jo begynt med "stop and frisk" også, da ville jeg helst hatt en rimelig vanntett forklaring (uten både baguette og svette) på hvorfor Colt'en lå i bagen....

Link to comment
Share on other sites

Revolveren får du vel ikke tatt ut vital del av sånn uten videre heller, og det kan vel fort skape større oppstandelse om du står og fikler med våpenet for å få med deg halvparten enn om det bare ligger pent og pyntelig på bunnen av baggen.

Jeg tar alltid tønna ut av revolveren i de tilfellene hvor det er naturlig å ta sluttstykke/sleide av pistolene (flyreise, kjøretur av en viss lengde, forlate våpnene på hotellrommet, osv), og det er kun en skrue å løsne. Og dette er uansett noe man gjøre heime eller på skytebanen eller på rommet, ikke mens man sitter på McDonalds. Så jeg ser ikke problemet med å følge regelverket også med revolvere.

Link to comment
Share on other sites

Revolveren får du vel ikke tatt ut vital del av sånn uten videre heller, og det kan vel fort skape større oppstandelse om du står og fikler med våpenet for å få med deg halvparten enn om det bare ligger pent og pyntelig på bunnen av baggen.

Jeg tar alltid tønna ut av revolveren i de tilfellene hvor det er naturlig å ta sluttstykke/sleide av pistolene.....

 

Whirelås eller avtrekkerlås er en billig forsikring. I alle fall bedre enn å dra rundt på en ulåst revolver uten vital del fjernet.

 

93350_Avtrekkerl_s_for_pistol_rifle_1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Eg har en del erfaring på med det siden eg enda ikkje har tatt lappen. Så lenge det er nedpakket i futteral eller sekk og våpene er tomt så kan du ta buss trikk eller lignede. Men du får alltid noen blikk når du kommer inn på bussen kledd grønn fra topp til tå og hagla på ryggen:)

Link to comment
Share on other sites

Er noen år siden nå, men jeg har tatt bussen til Oslo med både rifle og hagle. Gikk helt fint, ikke noe problem å få med våpen i kupeen for kontroll. Har tilogmed opplevd at hagla trippet tyverialarmen i en matbutikk uten å bli lagt i jern, så har du våpnene pakket ned går det nok greit.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan si meg hvordan det er med våpen på offentlig transport? Kan en ha med rifla nedpakket i futteral på buss, trikk eller t-bane?

Når en bor i Oslo kan det være ganske greit å gjøre det slik...

 

Ikke noe problem. Fullstendig lovlig så lenge det er i koffert eller futteral.

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...