Jump to content

Bruk av ulike hylsefabrikat


Linduvarri

Recommended Posts

Hei, skal lada nokre skot til 300 wm, men ser at dei hyllene eg har er av ulikt merke. Spelar dette stor rolle? Ladninga blir 65 grains Mrp med 240 grains woodleigh. Hylsene er berre skitne 2-3 gonger og er fra remington, winchester og federal. Kan eg risikere dårlegare presisjon om eg vel å ta samme ladning og bruka patronene om ein annan?

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan du. Uten at jeg har sjekket ladningen din så kan en trygg ladning i et hylsefabrikat være overtrykk i et annet.

N-560 og MRP er omtrent tilsvarende brennhastighet etter min erfaring. N560 kanskje ørlite raskere.

Maks ladning til N560 med 220 Sierra MK er 63.6grs med Lapua hylser. Regner med 240 grs Woodleigh er endel lenger og hardere.

Vekta på hylser av forskjellige fabrikat kan også variere endel i 300 Winmag. Norma opererer med ladedata for lette og tunge hylser.

Har stort sett brukt Remington hylser og uten tennhette veier disse rundt 235 grs. Det stemmer godt overens med ladedataene fra

Norma for lette hylser. Dersom Federal og Winchester hylsene veier 10-20-30 grs mer eller mindre har det betydning for hastighet og

muligens også presisjon. Ville som et minimum sortert hylsene etter fabrikkmerke og utarbeidet ladadata for de du har flest av.

Link to comment
Share on other sites

Det er to forhold som er av betydning, det er volumet innvendig i hylsen, og hardhet i hylsehalsen.

Vei hylsene, de tyngste er de med minst volum. Dersom det ikke er mer enn 10 gr forskjell i vekt betyr det lite for trykk og presisjon dersom du ikke har absolutt maksladninger.

Hardhet i munningen påvirker kuleholdet og dermed presisjon. Er det stor forskjell så bør du gløde munningenø slik at de blir så like som mulig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har vegd hylsene, og dei veg frå ca 15,5 gram til 16,9 gram. Ei Norma hylse eg hadde vog ca 14,5 gram.

 

Det skal leggjast til at eg har ladd desse med 64 grains MRP og skote ein runde med 240 grains, alle gjekk likt og med svært god presisjon. Så dermed blir vel dette mest eit akademisk problem:-).

 

mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Mine veiinger av 10 i hvert fabrikat, tilfeldig utvalgte, engangsskutte hylser m hette i .300 Win mag viser:

 

Remington Snitt 242 gr/ Diff tyngste-letteste 2gr

Winchester 246/6

Federal 256/4

Norma 222/5

Lapua 220/1

 

Lapua og Remington har altså de jevneste vektene.

 

De tunge Normahylsene skal etter det jeg har fått opplyst veie ca 270 gr. Når en går inn i Norma sine ladetabeller for light og heavyhylser og ser hvor mye dette påvirker maxdata ville ikke jeg uten videre brukt f eks Norma og Federalhylser om hverandre, selv om vektforskjellen her er "bare" 35 gr. Jeg vil også anta at forskjell i hastighet fra disse påvirker presisjon, ikke nødvendigvis mye, men dog.

Link to comment
Share on other sites

Ok, takk. Ser klart poenget. Kanskje difor eg og får bra fart i fornikla federalhylser som veg omtrent det same som dine. Altså: dess lettare hylse di meir krutt tåler ladninga sannsynlegvis, og motsett. Så har hylsa meir gods og høgare vekt, aukar trykket (og dermed farta) som igjen gjev lågare maks.

 

Eit anna spørsmål: er remington sine hylser i 300 win rekna som hylser av god (nok) kvalitet til 5-6 omladningar? Ser desse er nokså rimelege, og har sjølv så langt ingen dårleg røynsle med slike.

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer som hjemmelader, begrenser seg til noen tusen rekruttskudd til en Sauer 200 STR i 6,5. men da jeg gikk over fra lapuahylser til raufoss, gjorde jeg et eksperiment. Jeg skjøt noen 5-skuddserier med begge hylser og lik ladning. Begge med 6,5g Scenar og 37gr NC96M. Det jeg oppdaget, var at det skilte konsekvent 3cm i høyde. Jeg lot også sønnen i huset , som er en betydelig bedre skytter enn undertegnede, gjøre samme eksperiment og med samme resultat.

Jeg tror Per-S er inne på noe vesentlig. Det er ganske stor forskjell i hardheten på raufoss og lapua hylser.

Link to comment
Share on other sites

Både Lapua- og Raufoss-hylsene er fra i fjor. Mulig begge blir produsert av Lapua, men det ER en forskjell. Det merkes meget godt når man lader. Det kjennes som om Lapua-hylsene "tar mer i mot". De kjennes rett og slett mye hardere ut. Raufoss-hylsene kjennes ut som "smør" i forhold. Men, poenget er; forskjellige hylsefabrikat med ellers lik ladning, kan gi forskjellig treffpunkt. (Min konklusjon)

 

PS:

Kan det hende Raufoss bearbeider sine Lapua-hylser på en eller annen måte? Ekstra gløding?...

Link to comment
Share on other sites

Raufoss sluttet for en del år siden og produsere denne typen ammunisjon og det som selges under navnet Raufoss er produsert av Lapua.

Kassene som skytterkontoret forhandler er faktisk merket med Raufoss på den ene kortsiden og Lapua på den andre.

Så dette med at hylsene ikke er av samme kvalitet er uforståelig for meg.

Høggern har mye mere kunnskap om dette så jeg regner med at han sveiver innom, og kan bekrefte mine påstander.

Link to comment
Share on other sites

Så dette med at hylsene ikke er av samme kvalitet er uforståelig for meg

Er mange mulige forklaringer på dette. At hylsene har andre egenskaper betyr ikke nødvendigvis at kvaliteten er forskjellig, Raufoss kan ha spesifisert dette. Hardhet på hylsehals er en egenskap som kan justeres uten at resten av kvaliteten trenger å forringes. Alternativt kan pris krevd noen forenklinger i prosessen og kvaliteten, min erfaring er at god kvalitet krever mer arbeid og bedre utstyr så de kan godt ha skippet på det for RA.

 

Det eneste som teller er hvordan hylsene oppfører seg i praksis, det er jo slik Lapua har fått navnet sitt.

Link to comment
Share on other sites

Messing er dessverre ikke bare messing og dette ser jeg tydelig ved maskinering av dette metallet. Noe messing er så sprøtt at at avsponing blir en sprut av messingkorn. Dreier man på en tomhylse så får man lange spon i form av korketrekkere, altså metallet er seigere. Så her er det nok kvalitet/legering som spiller en stor rolle for hylsenes egenskap. At Lapua hylser er gode er nok fordi de setter strenge krav til råvarene, noe som gjenspeiler prisen.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg har brukt av 6,5X55 lapua og raufoss hylser (som er nyere enn 2001) har så vidt jeg kan se hatt tilsvarende egenskaper (bortsett fra en lot fra ca 2006 som rett og slett virka bløte av raufoss merkete hylser, men det kan jo ha vært en tilfeldig lotvariasjon)

pakkene er like, det står tilogmed lapua på plasten inni 20 skudds pakkene med ra 6,5 ammo ;)

Forskjellen virker for meg å være bunnstemplinga og hvilke kuler de er ladd med som ferdigpatroner.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor er alle lade tabeller jeg har sett på oppført på type/ mengde krutt opp mot type/ vekt kule om hylsen er like viktig? For presisjonen sin del kan jeg tildels skjønne type og lot spiller inn, men...

 

Har akkurat lada 20 .30-06 norma hylser med vithavuori N-160 og scenar 167grs kule. Fulgte tabellen til vithavuori, som har brukt lapua hylser... Burde jeg ikke stole på den? Og hvis ikke hvilken tabell skal jeg da se på?

Link to comment
Share on other sites

Dette her blir vel som og banne i kjerka men jeg har sluttet og veie hylser for mange år siden for i DFS sammenheng skyter vi mange tusen skudd i året og da tar dette for lang tid og presisjonsmessig kan jeg ikke se nødvendigheten i 6.5 iallfall så fremt en sorterer . Jeg testskyter mange Sauere (200) i året i benk for trekking av moment/bedding og jeg har sett mange som kommer med faktisk forskjellige hylser (Norma,Lapua,RA) og når man da oppnår 5-skuddsamlinger på høyde/bredde på 10 x 10 mm. på 100 m. og til og med under det må jeg si den menneskelige faktoren har langt større avvik . Må huske på at 10x10 er 5 skudd på under klistrelappen :D Men det er bra at vi gjør flid med ammo'n men en viktig ting jeg har blitt mere opptatt av at hylsene er skikkelig renset og da står de i tumbleren i mange timer så de blir skikkelig polert i kuleholdet . Spesielt viktig etter feltskyting da de har hvert i kontakt med snø for irr kommer raskt.

Link to comment
Share on other sites

Ja enig i det 'høggern' men vi samler disse på ca. 2.5 - 3 cm. på 200 m. som du vet og da vet jeg det går an og få det enda bedre med Sauer også men ser jo at det blir mange resultater på 247 til 249 på 200 m. i løpet av en sesong og da er det ikke no spesielt feil på ammo til vårt formål . Skytes også på 600 m. med samlinger på omkring 10 cm. på 5 skudd hvis vær er optimalt .

Hvis en sammenligner med Bleikeren som en har spesialplukkede loter ammo fra fabrikk ser en jo at det kan være litt og hente men nå setter jeg dette egentlig litt på spissen opp mot den tiden det tar og sitte og veie hylser som i allefall ingen jeger og vanlig konkuranseskytter i vanlige skytegrener der alle kan delta med disse nevnte hylsetypene i 6,5 .

Som du vet fulgte Kim Andre med Sauer gutta med Bleiker også på 300'n og til og med slo dem (men med ny fabrikkammo).

'Men ' det er ikke bare presisjon som lager poeng.

Som oppsummering regna jeg med og få litt tilbake her og jeg vet at dette kan ha mye og si (på lange hold) og benkskyting snakker jeg ikke nå men jeg fraråder ingen og veie hylser men mere en liten snor som er mere enn bra nok for vanlig skiveskyting og jakt.

Gjør som dere pleier og ta dette bare som en mening !

Link to comment
Share on other sites

Jeg også er av den formeningen at veiing (nesten) er bortkastet, bortsett fra ekstreme lange hold og benkskyting. Men å sortere hylsene etter ulike fabrikat tar jo ikke lang tid og mine ladninger er utviklet for spesifikke fabrikat. Nå er min erfaring at å bytte fabrikat ikke påvirker ladningen (trykket) noe vesentlig. Jeg skyter nesten aldri maksladninger allikevel da presisjonen gjerne blir dårligere med full pupp.... :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg også er av den formeningen at veiing (nesten) er bortkastet,

 

Dette er direkte farlig å si. Med vektforskjeller på opp mot 10% på ulike hylsemerker kan maks ladninger skille så mye som 3-4% på kruttmengden. Og det er vesentlig forskjell på hva som skjer med trykket om du bommer 3-4% på en maksladning som faktisk er en maksladning. Da stiger trykket veldig raskt uten at du får vesentlig høyere hastighet.

 

I f eks 308 er det nesten 25grs forskjell mellom f eks Winchester og Lapua hylser. Samme ladning som Oehleren sier er maks med Lapua hylse, 185 Scenar foret med URP/550 taper mellom 25-30m/s ved å kun å bytte hylse. Trykket synker ca 8500 PSI. (14% fra 60k psi) når en vet at trykket over maks stiger omtrent dobbelt så raskt som hastigheten vil du kunne få 25-30% overtrykk ved å gjøre den samme hylsebyttingsøvelsen med motsatt fortegn. 30% overtrykk er det de fleste våpen blir kontrollert til ved trykkskyting for å teste sikkerheten.

 

Gjentatte trykkskytingsladninger vil potensielt i lengden til å gå seriøst utover skytteren i enkelte mekanismer.

 

I 300 Win er forskjellen mellom ulik hylser ganske ekstrem. Derfor det er såpass store forskjeller mellom data i ulike bøker og som gjør at Norma operer med 2 ulike sett data. Trykk og spesielt høyt trykk er skumle greier - spesielt siden det uten ganske strenge rutiner er vanskelig å oppdage før du er langt over rødstreken og godt inne i risikosonen for særs skadelige konsekvenser. Låskassen er i de fleste skytestillinger mindre enn 15 cm fra nesetippen din. Granat innenfor ett par fingerlengder fra nesa bør om man har en anelse selvopprettholdelsesdrift være noe man tar alvorlig. Høyt trykk er farlig hver eneste gang du drar i avtrekkeren!

 

Sitat fra Wolverine 67 tatt ut av kontekst da resten av det han skriver er veldig fornuftig. Sitert uttalelse for å sette ting litt på spissen.

Link to comment
Share on other sites

Ut frå denne tråden trur eg at norma hylser ( light) eller remington blir standard for mine heimeladningar i 300 win mag. Har skrota alle hylsene i ulik vekt og ladd opp nokre remington som eg då sat att med. Vekt 15,5- 15,75 gram. krutvekt er 65 grains MRP for 240 grains weldcore. Skal testa i næraste framtid. Tek i alle høve ingen sjanse på for høgt trykk, eller varierande hastigheit med ulik kulebane på lange hald (200-250 m) som resultat.

 

Mvh Lindu

Link to comment
Share on other sites

Messing er dessverre ikke bare messing og dette ser jeg tydelig ved maskinering

Dette er riktig isolert sett, men for hylser er det liten variasjon i egenskaper på messingen.

Det som styrer messingkvaliteten er fremstillingsprosessen, skal hylsene kunne trekkes er det lite rom for variasjoner i legering. Under fremstillingen justeres hardhet ved gløding og varmebehandling slik at sluttresultatet har en hardhetsgradient fra hylsebunn til hylsehals som gir både styrke og fleksibilitet på riktige steder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...